Waarom gaan partijen zo tegen elkaar te keer?

Terwijl ze weten dat ze na de verkiezingen toch met minstens twee andere partijen moeten samenwerken?

Toegevoegd na 10 minuten:
Is het dan niet beter om van te voren te zeggen met wie je in een regering wil zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (7)

Omdat het verkiezingstijd is en het nu draait om kiezers te winnen. Na de verkiezingen komen die onderhandelingen wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat tijdens verkiezingstijd om de verschillen tussen de partijen en even niet over de overeenkomsten. En om een stem te trekken, moet je die verschillen erg hard laten blijken.

Standpunten lijnrecht tegenover elkaar en de partijleiders lijnrecht tegenover elkaar. Zo zie je het verschil, zo zie je waar je wel of niet voor wilt stemmen.

En als iedereen gestemd heeft, dan komt pas het keuvelen over coalitievorming om de hoek kijken. Dat is nu amper van belang.

Zie campagnevoeren gewoon als een spelletje. Iedereen wil winnen, niemand wil verliezen.

Maar achteraf drinken ze gewoon allemaal een lekker pilsje met elkaar! Nou ja, bijna allemaal dan...

Toegevoegd na 10 minuten:
N.a.v. je toevoeging:

Vaak geven partijen ook voorkeuren aan met wie ze graag of niet graag een coalitie willen vormen. VVD wil bijvoorbeeld een rechtse regering (dus bijv. met CDA en PVV). Sommige partijen hebben ook aangegeven bepaalde partijen uit te sluiten vanwege niet overbrugbare meningsverschillen (veelal doelend op PVV). Het is natuurlijk ook zelf wel een beetje te raden wat de voorkeurscoalities zijn van de partijen.

Het is niet altijd verstandig om je voorkeurscoalitie heel duidelijk te ventileren. Je kunt hierdoor stemmers verliezen. Als de VVD bijvoorbeeld aan zou geven geen kabinet te willen vormen met de PVV, zullen er een heel aantal VVD-stemmers geheid toch de overstap maken naar de PVV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen wil zijn eigen kwaliteit benadrukken, door de ander neer te zetten als minder en door zich af te zetten. dat kan kennelijk alleen door te spreken in absolute veroordelingen, cq afwijzingen, cq het afkraken van andermans visie. de gulden middenweg kent men niet, ziet men als een zwaktebod.
jammer. ik zou meer begrip op kunnen brengen voor de partij die alleen maar zeggen dat hun visie, standpunten, oplossingen beter zijn dan die van anderen.
dat zou naar mijn gevoel ook dichter bij de waarheid komen. want vaak denk ik, iedereen heeft wel iets van de waarheid, maar niemand heeft de volledige waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
That's all in the game! Dat is nu juist het spel.
13 jaar geleden
Volgens mij doen ze dat om zichzelf een goede ( betere )
positie te verschaffen met de onderhandelingen, hoe meer
stemmen, hoe groter is de uitgangspositie straks met de onderhandelingen over een nieuw kabinet.
Je volgende vraag,van te voren zeggen met wie je wil
regeren, is heel moeilijk want daar mee laat je zien waar
je in toe gaat geven en dat kan weer stemmen kosten, je komt dan niet meer geloofwaardig over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rare is, dat het mensen niet voor je inneemt als je bezig blijft op je tegenstanders of andersdenkende medemens in te hakken.

Er wordt veel te weinig naar elkaar geluisterd.
Je hebt helemaal gelijk

Dus waarom gaan ze zo vreselijk tegen elkaar tekeer? Omdat ze zich gedragen als kibbelende jongetjes.
Af en toe iemand gelijk geven zou veel beter zijn. En ook beter en volwassener overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt in de verkiezingstijd altijd één groot toneelstuk gespeeld om de bevolking zoveel mogelijk een rad voor ogen te draaien.

In het openbaar scheldt men elkaar de huid zogezegd vol..maar na afloop drinken de luitjes gezellig een glaasje met elkaar en lachen om hun eigen grapjes.

Het grote toneelspel dient om de eigen ploeg zo goed mogelijk te laten uitkomen en de ander zo slecht mogelijk. Waardoor men zelf de 'hoge' baantjes verovert.

Men spreekt niet voor niets van: Het volk bespelen. Het gaat om jouw stem..maar vooral om hùn plekje. Het eerste dient daarbij om het tweede te kunnen bereiken.

Schelden trekt overigens altijd meer aandacht dan verstandig en rustig met elkaar spreken.

Let maar op: Als twee mensen in een straat rustig met elkaar staan te praten, vallen ze niet op.

Gaan ze daarintegen tegen elkaar tekeer als alle duivels uit de hel..reken erop dat ze opvallen en dat er mensen opaf komen.

Gr. Ton