Wat gebeurt er als er op 21 januari 2021 nog geen president voor Amerika is?

Met alles wat er nu loopt tussen Trump en Biden en alle rechtzaken zou je kunnen verwachten dat ze er op 21 januari nog niet uit zijn wie president mag worden als Trump zijn termijn afloopt. Ik heb ergens gehoord dat Donald Trump dan automatisch geen president meer is, maar hoe zit dat? En wie is het dan wel? Mike Pence of zo?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
SentWierda
3 jaar geleden
Laten we niet gaan speculeren maar bij de feiten blijven.
Zoals het er nu naar uitziet (op basis van de vaststaande cijfers) boekt Biden in alle opzichten een ruime overwinning. Niet alleen heeft hij meer dan 4 miljoen meer stemmen dan zijn tegenstander, ook zal hij veel meer kiesmannen achter zich krijgen dan de benodigde 270. Met Pennsylvania, Georgia en Nevada erbij zal hij uitkomen op 306 kiesmannen. En het is mogelijk dat hij nog "overlopende" kiesmannen van Trump erbij krijgt. Of dat Trump kiesmannen "verliest" omdat die uiteindelijk besluiten op een onbekendere Republikein te stemmen. Zoals vier jaar geleden een Democratische kiesman niet op Hillary Clinton wilde stemmen maar op Bernie Sanders.
Bron: persbureau The Associated Press, 7 november 2020, 09.45 uur. .
Antoni
3 jaar geleden
@Turist, je hebt je één dag vergist. De inauguratie van de nieuwe president is op woensdag 20 januari 2021, niet op 21 januari 2021. Dus vóór 20 januari 2021 moet bekend zijn wie de nieuwe president wordt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni: je hebt helemaal gelijk, het moet 20 januari zijn.
@SentWierda: ja, hij is inmiddels uitgeroepen tot winnaar door de media, maar met alle rechtzaken kan ik me voorstellen dat een officiële beslissing wellicht kan worden uitgesteld en uitgesteld en toen was ik benieuwd wat er zou gebeuren als het de advocaten lukt om de officiële beslissing tot na 20 januari 2021 uit te stellen of Trump dan langer president blijft, zoals bij ons ook na de verkiezingen de ministers aanblijven totdat een nieuwe regering is gevormd en dat soms ook heel lang kan duren.

Het beste antwoord

Als er geen president is aangewezen, dan wordt volgens de grondwet Speaker of the House Nancy Pelosi president.
Mocht het zo zijn dat geen van beide kandidaten een meerderheid van de stemmen heeft behaald, dan bepaalt het twaalfde amendement van de Amerikaanse grondwet dat er een contingent election komt. Dat betekent dat het Huis van Afgevaardigden de volgende president kiest, terwijl de Senaat de vicepresident kiest.
In de Senaat hebben alle senatoren één stem, in het Huis van Afgevaardigden krijgt elke delegatie van de vijftig staten één stem. Daardoor is het mogelijk dat een partij die in Huis het meeste volksvertegenwoordigers telt, daar toch het onderspit delft.

Wat als er toch geen nieuwe president of vicepresident uit de bus komt voor de 20ste januari? In dat geval bepaalt de Presidential Succession Act dat de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden dient als waarnemend president. Op dit ogenblik is dat dus democraat Nancy Pelosi.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Helder antwoord. Hartelijk dank! Laten we hopen dat het niet zover hoeft te komen.