Kan een Amerikaans presidentskandidaat met minder stemmen winnnen?

Ik hoor dit altijd maar begrijp het niet helemaal. Het zou erop neerkomen dat een president alsnog kan winnen, ondanks dat hij of zij te weinig stemmen heeft. Je hebt toch stemmen nodig om iets te winnen? Ook als het via kiesmannen gaat?

3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Met minder stemmen dan de tegenstander kun je de presidentsverkiezingen winnen. Dat was vier jaar geleden zo: Hillary Clinton had meer stemmen dan Trump maar minder kiesmannen en dus verloor zij.
Dat veroorzaakte frustratie bij de aanhangers van Hillary Clinton: wel meer stemmen dan de tegenstander en toch verliezen.
Op dit moment heeft Biden 3,5 miljoen meer stemmen dan Trump. Ruim 72 milljoen tegen ruim 68,5 miljoen. Dat komt neer op 50,4% van alle stemmen voor Biden en 48,0% voor Trump. De 100% wordt volgemaakt door een aantal presidentskandidaten die totaal 2.350.000 stemmen kregen - met name Jo Jorgensen (Libertarian Party) en Howie Hawkins (Green Party).
Bron: The Associated Press.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Je geeft (terecht) aan dat het kan. Maar je legt niet uit hóé het kan. Gemiste kans in mijn ogen...
Ja, in de VS kan je inderdaad president worden, ondanks dat je tegenstander meer stemmen heeft. Dat heeft te maken met het systeem van kiesmannen.
Iedere staat heeft een ander aantal kiesmannen, maar ook het aantal stemmen dat is uitgebracht verschilt per staat. Maar hoe groot het verschil ook is bij het tellen van de stemmen, de kandidaat met de meeste stemmen krijgt alle kiesmannen in de staat.
Voorbeeld:
Staat A heeft 1000 stemmen en 5 kiesmannen. 400 stemmen zijn voor Kandidaat X en 600 zijn voor Kandidaat Y. Dan heeft Kandidaat Y 5 kiesmannen.
Staat B heeft 1500 stemmen en 10 kiesmannen. 760 stemmen zijn voor Kandidaat X en 740 zijn voor Kandidaat Y. Dan heeft Kandidaat X 10 kiesmannen.
Op basis van deze twee staten wint Kandidaat X, want deze heeft 10 kiesmannen en Kandidaat Y heeft er 5.
Maar kijk je naar het aantal stemmen dan heeft Kandidaat X in totaal 400+760 = 1160 stemmen. Kandidaat Y heeft in totaal 600+740 = 1340 stemmen. Dus op basis van deze stemmen zou Kandidaat Y winnen,.
Dit is overigens geen theorie, maar realiteit. In 2016 won Trump met 306 kiesmannen tegenover 232 voor Clinton. Maar als je kijkt naar de stemmen (de popular votes) dan had Trump 46% van de stemmen en Clinton 48,2%.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@AnnBoo8146.
1. Er zijn staten waar niet alle kiesmannen naar de kandidaat met de meeste stemmen gaan.
2. Ook kunnen kiesmannen uiteindelijk zich niet houden aan de "verplichting" te stemmen op de kandidaat die in hun staat heeft gewonnen. Vier jaar geleden deden zeven kiesmannen dat. Dat had toen geen invloed op de uitslag.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Als je zulke info a) onderbouwt en b) eens mee neemt in je eigen antwoord, dan zou dat iedereen helpen.
LeonardN
3 jaar geleden
En c) Het maakt niet uit voor het antwoord op de vraag.
Zoals AnnBoo8146 het uitlegt is een prima manier om aan te tonen dat je met minder stemmen kan winnen. Vooral punt 1. zou ik wel eens via een bron willen lezen.
Voor punt 2. geldt dan ook weer dat sinds 2016 er meer staten zijn die dit strafbaar stellen of niet accepteren https://en.wikipedia.org/wiki/Faithless_elector#Faithless_elector_laws
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis en LeonardN.
Wat 1, betreft (Er zijn staten waar niet alle kiesmannen naar de kandidaat met de meeste stemmen gaan): daar zijn op Google tientallen bronnen voor te vinden.
Het gaan om Maine (sinds 1972) en Nebraska (sinds 1992). Daar gaat 1 stem van een kiesman naar de verliezer.. Die ene stem kan van cruciaal belang zijn voor de meerderheid van 270 kiesmannen.
Maine en Nebraska worden bijv, genoemd in de volgende bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Presidential_Election_Reform_Act
Wat 2. betreft (7 kiesmannen die in 2016/2017 anders stemden), dat is terug te vinden in de stemprocedures over 2016/2017. Bijv. op 5 november 2020 in een overzicht in het AD.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
1. Ik weet dat kiesmannen verdeeld kunnen worden. Ik vroeg alleen maar een onderbouwing. Dank daarvoor.
2. Het is al iets meer maar nog steeds zeg je in feite "zoek het maar op". Onderbouwing wil niet zeggen www.google.com @LeonardN
Elke staat maakt zijn eigen wetten. Dus in de ene staat kan verdelen van kiesmannen strafbaar zijn terwijl een andere staat het juist toe staat.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. M.b.t. de 7 dissidente kiesmannen (2 van Trump en 5 van Clinton) zeg ik niet: www.google.com. Ik verwijs naar een papieren krant van 5 november - de grootste krant van Nederland.
Een van de vele andere bronnen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_presidentsverkiezingen_2016.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Ja, je verwijst daar in feite wel naar. Of je gaat er van uit dat iedereen dus de papieren versie van het AD heeft. Hoe je het ook wendt of keert, op de manier waarop je het weer gaf, is het niet verifieerbaar. Ik snap dat het lastig is, maar uiteindelijk komen we er wel.