Moet ik het advies van de stemwijzer overnemen?

Zonet heb ik de stemwijzer gedaan, maar ik ben het oneens met wat gegeven advies. Ik heb niets met de drie partijen die bovenaan stonden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
natuurlijk niet, het is geen wet, alleen een advies.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar kennelijk heb ik meer met die 3 partijen dan de partijen die mijn voorkeur hebben. Deze komen nu pas ergens onderaan!
ronron1212
7 jaar geleden
Dat zegt iets over wat jij vindt en hoe jou partijen er tegenover staan. Kun je je afvragen of de partijen waar jou voorkeur naar uitgaan wel bij jou ideeën aansluiten.
paulus811
7 jaar geleden
Je kunt jouw antwoorden vergelijken met die standpunten van de partijen, bovendien wordt het vaak een toelichting gegeven op het partijstandpunt. Ik heb de stemwijzer ook gedaan, maar vind sommige vragen wel erg kort door de bocht. Je bent het ermee eens of oneens, maar kunt geen nuance aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je verschillende stemwijzers invult heb je kans dat je voorkeur bij een andere partij uitkomt.
Ik zou het helemaal niet doen.
http://www.elsevier.nl/nederland/achtergrond/2017/02/gehackte-stemwijzer-deze-partijen-kregen-meeste-hits-448375/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien heb je bij het invullen op een aantal vragen "geen mening" geantwoord? Hoe meer vragen je met Ja of Nee beantwoord hoe beter de stemwijzer advies geeft. Ook al heb je vroeger nooit echt over een stelling nagedacht kan je wel op je gevoel afgaan voor een Eens of Oneens. Als je de stemwijzer hebt ingevuld kan je antwoorden vergelijken met de toelichting die elke partij op de stelling geeft. Zo leer je de standpunten beter kennen en kan je na het lezen van de verschillende toelichting gewoon van mening veranderen. Ook kan je vragen als "erg belangrijk" (voor jou) aanmerken. Als daarna nog steeds de partij die je op het oog had erg onderaan staat moet je je mischien is afvragen waarom je op die partij wil stemmen terwijl jouw gevoel en die partij weinig overeenkomsten hebben. Helaas geeft de PVV nergens een toelichting op de stelling, alleen hun eens of oneens.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Bij mij komt PVV eruit Groenlinks en SGP. Die laatste snap ik niets van. Omdat ik er pertinent op tegen ben dat Godsdienst dingen in onze wetgeving bepaald.
Cryofiel
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, ik begrijp jouw standpunt dat je er absoluut op tegen bent dat geloof dingen in de samenleving bepaalt. Ik ben het op dit punt hartgrondig met je eens. Maar het zou best kunnen dat in dit geval datgene wat de god van de SGP zegt, overeenkomt met wat jij zelf vindt. Om maar een voorbeeld te noemen: misschien vindt de SGP dat alle kolencentrales moeten worden gesloten "om gods schepping te beschermen", en vind jij dat alle kolencentrales moeten worden gesloten omdat ze CO2 produceren en daarmee het klimaat ontregelen. (Zomaar een voorbeeld, ik weet niet eens wat de SGP vindt van kolencentrales.) Wat ik maar wil zeggen: op grond van totaal verschillende achtergronden kun je soms toch tot dezelfde standpunten komen. Het blijft dus van belang verder te kijken dan alleen de uitkomsten (de meningen). Ook de route naar die uitkomsten toe is van belang, maar daarbij kan een stemwijzer je niet helpen. Blijf dus zelf nadenken.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Cryofiel Daar had ik niet eens over nagedacht eigenlijk. Ik ging ervan uit dat ik door bij alle godsdienst vragen "nee" te zeggen automatisch deze partijen uit zou sluiten. Ik ben er trouwens voor dat de kolencentrales open blijven ;-)
Liever minder gaswinning in Groningen. (Maar die staat er niet bij) Het is schandalig wat ze die mensen daar aandoen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed punt Cryofiel! Bij mij drijven PvdA, Artikel1 en GroenLinks naar boven. Met geen van die 3 heb ik iets, al heb ik steeds meer sympathie voor GL gekregen. Normaliter in ieder geval D66 en VVD. Goed me eens te verdiepen in de materie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De stemwijzer zegt niets over de personen die het verkiezingsprogram willenuitvoeren

Het beste antwoord

De stemwijzer geeft aan welke partijen qua officiële standpunten het beste overeenkomen met wat jij VINDT.

Dat jij het oneens bent met het gegevens advies komt waarschijnlijk doordat de partijen die bovenaan staan niet overeenkomen met wat jij VOELT.

(Dit natuurlijk onder de aanname dat de stemwijzer correct is, en dat de vraagstelling voldoende duidelijk was.)

Het is aan jou om te bepalen wat je met dit advies doet. Je kunt het negeren, je kunt het opvolgen. Je kunt het ook gebruiken om nog eens goed in overweging te nemen *waarom* je wel of niet op een bepaalde partij zou willen stemmen.

7 jaar geleden
rose
7 jaar geleden
Wijze woorden, voorwaar!

Andere antwoorden (5)

Het is een wijzer. Niet een verplichting..
Dus nee, je moet het advies niet overnemen als je dat niet wil.
7 jaar geleden
Ik ben er geen 100 % zeker van, maar er zijn geruchten dat de officiële stemwijzer van dit jaar niet klopt. Er is toestemming vergeven aan personen die hier geen relaties mee hebben, en dergelijke dingen.
Bovendien is dit inderdaad een advies, en hoef je je er niet aan te houden.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en veel succes met stemmen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is niet zoiets als een "officiële" stemwijzer. Er is wel een stemwijzer die ook echt Stemwijzer heet. Die is van ProDemos, een gerespecteerd (en deels gesubsidieerd) instituut dat veel doet aan voorlichting over democratie en rechtsstaat.
Maar er zijn er nog een stel. Kieskompas en Stemmentracker zou je ook stemwijzers kunnen noemen, in die zin dat ze proberen je te helpen met het bepalen van een stemadvies.

Met de Stemwijzer is inhoudelijk niet zo erg veel mis. GeenPeil heeft gesteld dat er een gebrek aan databeveiliging is en een halfwas cookiebeleid, en daarom hebben ze zich uit de Stemwijzer teruggetrokken. Maar elke partij heeft de kans gekregen om zijn eigen antwoorden op de stellingen te geven en toe te lichten.
Antoni
7 jaar geleden
@IndyBos, wat bedoel je met "Er is toestemming vergeven aan personen die hier geen relaties mee hebben, en dergelijke dingen."?
Nee, bij de stemwijzer kijkt welke partijen bij jou passen wat betreft standpunten. Nou zijn standpunten natuurlijk erg belangrijk maar dit is nog lang niet alles. De stemwijzer is er voornamelijk voor bedoeld dat je je ongeveer kan oriënteren op welke partijen je zou kunnen stemmen. Zodat je niet alle verkiezingsprogramma's door hoeft te spitten. Nou hoeft dat vaak ook niet omdat je meestal ongeveer wel weet of je politiek links of rechts georiënteerd bent.

Ik vind de stemwijzer persoonlijk ook erg kort door de bocht. Je kan alleen met eens of oneens antwoorden. Of geen van beide maar daar kom je eigenlijk ook nergens mee. Een vraag binnen de stemwijzer was of je uit de E.U. wilt stappen. Ik ben tegenstander van een Nexit. (Nederlands referendum om uit de E.U. te stappen) Maar ik ben wel voorstander om de macht van de Europese Unie meer aan de lidstaten over te halen. Dit kon je bijvoorbeeld niet aanvinken bij de vraag. Het zijn dus allemaal erg algemene vragen.

Bij mij stond op de 3e plaats de VVD. Terwijl ik nooit op de VVD zou stemmen, omdat Mark Rutte veel heeft beloofd en daar de afgelopen 4 jaar niks van waar heeft gemaakt. (1000 euro voor elke werkende Nederlander, geen geld naar de grieken enz.) Dat geld ging er toch heen en die 1000 euro heeft niemand gezien. Ik zou dus niet op de VVD stemmen omdat ze op dit punt nogal ongeloofwaardig zijn. Maar dit is iets waar de stemwijzer geen rekening mee houdt. Kort gezegd: partijen kunnen een ander stemgedrag in de kamer hebben dan dat hun standpunten vertellen. Op dit punt is de stemwijzer dus geen betrouwbare bron.

De stemwijzer is dus eigenlijk alleen handig om te kijken bij welke partij je het meest past wat betreft standpunten. Nou is het overigens niet helemaal waterdicht. Op de tweede plaats stond bij mij de SGP. En ik heb niet veel met de SGP. (Overigens vind ik hun standpunten omtrent veiligheid wel erg goed)

Mijn nummer 1 was trouwens VNL (Dan hebben we ze alle drie maar gehad hahaha)

Ik wens je succes met het vinden van de juiste partij!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee. Niks moet. Het is maar een hulpmiddel om aan jezelf een stemadvies te geven.

Er kunnen verrassende uitkomsten zijn, dat is zeker. Dat betekent niet per se dat de Stemwijzer niet klopt of dat je iets "fout" hebt ingevuld. Vaak hebben mensen in zekere mate een vooroordeel sluiten zij bepaalde partijen in hun hoofd al uit. Maar het zou best kunnen dat de standpunten van zo'n "uitgesloten" partij inhoudelijk best met hun eigen standpunten overeenkomen. Dat is soms even schrikken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De stemwijzer is vaak hetgene wat mensen gebruiken als ze zelf de politiek niet echt volgen en daarom geen keuze kunnen maken.

De standpunten die genoemd worden in de keuzes. zijn een voorkeur van de partij, maar dit houd niet direct in dat ze zich daar ook echt voor zullen hard maken in de tweede kamer.

De nieuwe partijen worden er ook niet goed in vertegenwoordigd.