Waarom mogen verstandelijk gehandicapten ook stemmen?

en vind je dit een goede zaak?
zo nee, waar leg je dan de grens?

van iemand die werkt met verstandelijk gehandicapten hoorde ik dat deze mensen ook mogen stemmen.
sterker nog, ze mogen niet alleen, ze doen het ook.
de begeleiders gaan mee het hokje in, en proberen zo integer mogelijk te helpen.
dit betreft mensen met het niveau van een 6 jarige.
een riep dat hij links ging stemmen, en wilde dat de begeleider de meest linkse lijst (letterlijk dan he, op het formulier) invulde.

ben benieuwd naar jullie mening.

13 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist dit niet, heb het er eerlijk gezegd moeilijk mee. Zelf heb ik al zeer grote moeite met het kiezen van de juiste partij en vind het allemaal zeer complex terwijl het met mijn IQ wel snor zit. Ik vraag me dan af in hoeverre zo iemand echt vrij c/q zelf stemt ook al mag er niemand mee het hokje in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit vooral erg moeilijk, vooral als je een grens zou moeten bepalen...
Rieneke1
13 jaar geleden
mijn idee suzy.
er zitten zoveel kanten aan.

Het beste antwoord

Het voorbeeld wat je geeft doet mij ook de tenen een beetje krommen, maar soms is het moeilijk een grens te trekken en werden er bij de oude wet mensen buiten gesloten wat even misplaatst was.
In dit geval, omdat het procentueel gezien om weinig mensen gaat, geef ik toch de voorkeur aan de huidige regeling; er zijn genoeg als geestelijk gezond geboekstaafde mensen die stemmen op de 'looks' van een kandidaat en dat is nog veel triester.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ook mensen met een verstandelijke beperking die onder curatele staan, kunnen voortaan deelnemen aan verkiezingen. De bepalingen op grond waarvan zij waren
uitgesloten van stemrecht zijn recent geschrapt uit de Grondwet en de Kieswet.

De verkiezingen voor het Europees Parlement op 4 juni 2009 zijn de eerste verkiezingen waaraan mensen met een verstandelijke beperking kunnen deelnemen. Kiesgerechtigden krijgen een oproepingskaart of stempas toegestuurd van de gemeente waar zij ingeschreven staan. Van curatoren wordt een neutrale rol verwacht bij het bespreken van het kiesrecht met degenen die onder hun toezicht zijn gesteld.

Een verstandelijk gehandicapte mag zich niet tot in het stemhokje laten begeleiden. Wel kan buiten het stemhokje een begeleider of een medewerker van het stembureau eerst uitleg geven over het gebruik van het stembiljet en hoe gestemd moet worden.
Ondersteuning ín het stemhokje is alleen toegestaan aan mensen die fysiek niet in staat zijn hun stem zelf uit te brengen.

Ik moet persoonlijk zeggen dat ik het hier wel moeilijk mee heb. Want als je echt het verstandelijk vermogen hebt van een kind kan je niet stemmen. Maar aan de andere kant.....indien de persoon er echt niets van begrijpt zal deze niet gaan stemmen. Want uiteindelijk zullen ze toch zelf het hokje in moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
maar het gebeurt wel, het meegaan in het stemhokje, en het gaan stemmen van mensen die op 6 jarigen niveau zitten.
ze zien het wellicht als een uitje, en willen daarom graag mee? plusje, ik wist niet dat het nog maar zo recent moch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het geen goede zaak dan. Thanx voor de +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze daar, na de laatste rellen bij de gemeenteraadsverkiezingen, wel beter op zullen letten.
Dat gaat veel te ver.Voor(normaal verstandelijke)mensen is het nog moeilijk.Het is echt te zot voor woorden net zoals zoveel dingen in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dank en plus.
maar waar leg je dan de grens?
op welk niveau mag je nog wel stemmen, en op welk niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen stemmen voor verstandelijk gehandicapten.de grens is daar waar ze als zodanig zijn gediagnosteerd.
itsme
13 jaar geleden
Iedereen is verstandelijk gehandicapt, want niemand heeft een perfect verstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus alle verstandelijk gehandicapten mogen hun mening niet uitten d.m.v. een stem? Er zijn ook veel mensen die niet verstandelijk gehandicapt zijn gediagnosteerd maar in feite dommer zijn dan de gemiddelde gehandicapte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als ik alleen maar verschrikkelijk dom ben en nooit iets lees of zie over politiek, dan mag ik wel stemmen?
Maar als ik gediagnostiseerd ben als 14-jarige, met heel veel belangstelling, dan zou dat niet mogen?
Lijkt mij toch niet eerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het belachelijk!
Je kan moeilijk iedereen eerst een test laten afleggen. De meeste mensen zijn niet verstandelijk gehandicapt maar weten evengoed helemaal niets van politiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies.
Omdat hun ook in de maatschappij horen. Ze zijn ook gewoon mensen. Volgens mij moet dat gewoon kunnen. Ik zie daar niks mis mee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
maar kinderen van 6 jaar zijn ook mensen, en die mogen niet stemmen.
waarom mensen die op het niveau zitten van een 6 jarige dan wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kinderen van 6 jaar horen ook in de maatschappij, mogen die dan ook stemmen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rieneke: grappig exact tegelijk dezelfde reactie :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoe wordt dat niveau bepaalt?
En hoeveel belangstelling heeft zo iemand?
En zou je dan ook niet als minimum eis moeten stellen dat iemand heel goed Nederlands kent?
Het recht hebben ze: Nederlanders, 18 en ouder.
Het probleem zit hem in de uitvoering en dan vooral of de begeleiding "neutraal" kan begeleiden.
In de praktijk zal wat goed is voor de begeleider, ook goed zijn voor de patiënt: een goede gezondheidszorg.
Dus ik heb er zelfs niet zo'n probleem mee dat de begeleiding niet neutraal is. (ik stem zelf rechts of midden)

In de praktijk worden stemformulieren massaal weggegooid door de instellingen en wordt er dus niet gestemd.
Kan me voorstellen dat de instellingen geen scenes willen in de stemhokjes. Tevens kost het veel tijd en geld en echt ruim in tijd en geld zitten de meeste instellingen al niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus voor je antwoord.
ik hoor nu van 1 instelling waar dus wel wordt gestemd, maar kan me voorstellen dat het niet op grote schaal gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt idd er is verreweg te weinig geld voor simpele dingen zoals dit, en de bezuinigingen beginnen nog maar net....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok dan, stempassen worden vernietigd:
http://nos.nl/artikel/153746-gehandicapte-mag-vaak-niet-stemmen.html
Niet iedere verstandelijk gehandicapte heeft het IQ van een 6-jarige. Als men Nederlander is en minimaal 18 jaar mag men stemmen.
Niemand, ook niet de begeleiding van de instelling, gaat mee het stemhokje in. Dat mag niet en dat zal niet worden toegelaten. De stembureauleden zullen erop toezien, dat dit ook niet gebeurt. Wil iemand van de begeleiding uitleg geven, dan mag dit uitsluitend buiten het stemhokje plaatsvinden.
Als een verstandelijk gehandicapte niet voldoende kennis heeft om te begrijpen waar het over gaat zal hij/zij waarschijnlijk ook niet de behoefte voelen om zijn/haar stem uit te brengen.

Ik neem al voldoende jaren zitting in stembureaus om van de hoed en de rand te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is net zo moeilijk als:
Mogen verstandelijk beperkte mensen wel kinderen krijgen?

Het probleem is dat er zoveel gradaties zijn in de verstandelijke beperkingen dat het ook weer niet
behoorlijk zou zijn om iedereen die dommer is dan
een ander, uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij zou de grens liggen bij de mate waarin ze in het dagelijkse leven ook handelingsbekwaam zijn.
Dus regelen ze eigen financieën. Wonen zelfstandig. Enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, eigenlijk zouden meer mensen het stemrecht ontnomen moeten kunnen worden, maar waar ligt de grens? Aangezien alle mensen gelijk zijn, mogen zij dus ook stemmen. Zou het echt uitmaken als verstandelijk gehandicapten niet zouden mogen stemmen? Het maakt al nauwelijks iets (niets?) uit als wij (ik), wel overwogen een stem uitbreng.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of ik het goed vind dat gehandicapte mensen mogen stemmen? nee: want met alle respect maar uit eigenervaring (heb een gehandicapte broertje) weet ik dat 'zulke' mensen totaal niet geinterresseert zijn in de politiek. Verder is het enigsins slim v/d politiek omdat sommige partijen stemmen zullen krijgen voor niks (gratis dus)

Maar het mooie aan dit verhaal is, is dat je geen groep mag uitsluiten omdat het anders valt onder discriminatie
en dat is wettelijk verboden volgens onze grondwet, geloof dat het artikel 1 v/d klassiekegrondwet rechten is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet ter zake kundig,maar probeer toch mijn mening te geven. Is het niet zo,dat iemand die geestelijk gehandicapt is,onder curatele is gesteld?
Dan moet het toch mogelijk zijn deze mensen geen oproepkaart te sturen,want ik ben van mening,dat ze niet moeten stemmen. Er zijn al veel mensen die niet geestelijk gehandicapt zijn,die op politiek gebied van toeten noch blazen weten,dus voor de eerste categorie zou het niet mogelijk moeten zijn.