Wat is de betekenis van swing states?

Ik hoor tijdens de Amerikaanse verkiezingen telkens de naam 'swing states' vallen. Het klinkt best gezellig, maar volgens mij heeft het daar niets mee te maken. Ze kunnen de verkiezingen namelijk erg spanned maken. Hoe kunnen swing states ervoor zorgen dat een president wordt gekozen? Welk rol hebben zij daarin?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (1)

In de VS heb je twee grote politieke partijen van betekenis: de Republikeinen en de Democraten. Dus bij partijen spant het altijd tussen deze twee wie de meerderheid in het parlement heeft en wie de president levert.
In een groot aantal staten is de verdeling tussen Republikeinen en Democraten vrij duidelijk en verandert eigenlijk weinig. Dus tenzij er iets heel bijzonders gebeurd is de uitslag in deze staten eigenlijk op voorhand wel duidelijk.
Er zijn echter ook een aantal staten waar de verdeling rond de 50:50 zit en het per verkiezing kan verschillen welke partij daar de meerderheid van stemmen haalt. Die staten worden swingstates genoemd: hun stemgedrag "swingt'' (wisselt).
Bij de presidentsverkiezingen wordt indirect gestemd: elke staat heeft een bepaald aantal "kiesmannen" die uiteindelijk de president kiezen. De winnaar van een staat krijgt doorgaans alle kiesmannen van die staat ("winner takes all").
Uiteindelijk bepalen de swingstates welke kandidaat de meeste kiesmannen achter zich krijgt.