Kun je iemand die met voorkeurstemmen is gekozen verplichten om afstand te doen van zijn zetel?

Een bekende van mij is met voorkeurstemmen gekozen in de gemeenteraad. Echter vecht degene die daardoor niet in de raad komt (nr. 3) dit aan. Hij redeneert dat in de fractieovereenkomst staat dat de lijstvolgorde voor gaat. Kan dit, of is de kieswet uiteindelijk doorslaggevend?

6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Wettelijk krijgt hij gewoon de zetel toegewezen. Een zgh. fraktieovereenkomst is niet rechtsgeldig. Maar als je zo'n overeenkomst toch hebt getekend, en de afspraken vervolgens niet nakomt, zijn de verhoudingen goed verstoord natuurlijk. Dat zul je in je afweging moeten betrekken.
Persoonlijk vind ik dat soort overeenkomsten on-ethisch, want niet alleen in strijd met de wet maar ook met de wens van de mensen die die voorkeurstemmen hebben uitgebracht.