Hoe kan ik stemmen bij Tweede Kamer verkiezingen?

Woensdag 15 maart zijn de Tweede Kamer verkiezingen. Welke manieren zijn er om op die dag mijn stem uit te brengen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
ronron1212
7 jaar geleden
! naar het stembureau gaan met je stem biljet en id of paspoort.
ronron1212
7 jaar geleden
!=1
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat als je die dag in het buitenland bent? Of wat als je niet lichamelijk in staat bent om te gaan? Of wat als je die dag in het huis van bewaring zit? (ik noem maar wat). Et cetera :)
ronron1212
7 jaar geleden
Iemand machtigen
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/inhoud/tweede-kamer/stemmen
bamibal
7 jaar geleden
@Jozef84 Als wij niet weten in welke situatie JIJ zit, blijft het natuurlijk gissen. Als je wil weten welke mogelijkheden er in het algemeen zijn, moet je je vraag anders stellen.

Het beste antwoord

Nederland
Met je stempas zelf naar het stembureau of per machtiging door iemand anders.

"Kan ik stemmen bij verkiezingen als ik in het ..... buitenland
..... verblijf? Bent u als Nederlander in het buitenland terwijl er in Nederland verkiezingen zijn, dan kunt u toch uw stem uitbrengen.
Ja, maar dat kan alleen bij verkiezingen voor de Tweede Kamer en het Europees Parlement."

Tijdelijk in het buitenIand
(wel ingeschreven bij een Nederlandse gemeente)
-Per brief een registratieverzoek (model M3) indienen, bij de gemeente waar men staat ingeschreven. (via gemeentelijke website meestal aangeboden)
-Iemand machtigen in Nederland. Met formulier (model L8) deze volmacht aan vragen bij de eigen gemeente. (tot 5 dagen voor verkiezingen in te dienen)

Voor stemmen tijdens verkiezingen voor Provinciale Staten, waterschappen of gemeenteraad, gelden andere regels. Dan alleen bij volmacht stem uitbrengen. Per brief stemmen vanuit het buitenland is bij deze verkiezingen niet mogelijk.

In de link staat nog veel meer informatie,
Bv over registratie als Nederlander .....
woonachtig in het buitenland,
..... nu moet men zich telkens opnieuw registreren. Het kabinet wil dit makkelijker maken en in de loop van 2017 een eenmalige registratie invoeren voor Nederlanders die in het buitenland wonen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Natuurlijk moet je een id-kaart/paspoort kunnen tonen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn maar 2 manieren, zelf een stembureau inlopen en je stem uitbrengen, of iemand machtigen om dit voor jou te doen als je zelf om de 1 of andere reden verhinderd bent. Let er bij machtigen op dat je een kopie van je ID-kaart of paspoort meegeeft.