Hoe kan een zetel van de PvdA naar Groenlinks gaan?

Betreft het volgende artikel (bron www.telegraaf.nl)
Zetel PvdA naar GroenLinks

AMSTERDAM - Uit een nieuwe prognose blijkt dat één zetel van PvdA naar GroenLinks gaat.
Dat brengt de PvdA op 38 zetels en GroenLinks op 4.

Maar hoe kan dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Bij het toewijzen van de restzetel binnen de lijstverbinding PvdA,SP, GL was
er een foutje gemaakt, hierdoor had GL recht op die zetel en niet de PvdA.

De toewijzing was gemaakt op basis van de methode van het “grootste gemiddelde”, volgens de kieswet had dat echter moeten gebeuren op basis van de methode van “grootste overschotten”.