Stempas gescheurd in midden, nog bruikbaar?

Stempas is per ongeluk in midden gescheurd. Alle kenmerken (meeste) zijn intact.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14K
Inekez1
7 jaar geleden
Als er alleen een scheurtje in het papier zit, kun je de pas gewoon gebruiken. Is de pas echt doormidden (in 2 losse stukken) dan moet je zeker een nieuwe aanvragen. Is de scheur zo groot dat de pas bijna door midden is, dan kun je ook beter een nieuwe aanvragen. Dat kan t/m dinsdag 14 maart. Als je op 15 maart te horen krijgt dat je pas toch teveel is beschadigd, kun je er niets meer mee.

Het beste antwoord

Wat u moet doen bij verlies of beschadiging van uw stempas, staat achterop de pas, meteen links bovenaan.
Die tekst ziet er uit zoals op deze stempas uit 2015: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-34920-002.png .

Alleen luiden de uiterste data dit jaar natuurlijk anders, en dat gegeven haal ik bijvoorbeeld uit deze bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkiezingen/vraag-en-antwoord/wat-heb-ik-nodig-om-te-mogen-stemmen-bij-verkiezingen?utm_campaign=sea-t-verkiezingen-a-stempas&utm_term=stempas%20kwijt&gclid=Cj0KEQiA9P7FBRCtoO33_LGUtPQBEiQAU_tBgPiY7JaXwvf1jIyirB3oPHaFuyMcvNaEXJ1TIVa5uFAaAh7a8P8HAQ
Want daar staat:

“Geen stempas ontvangen of kwijt
Heeft u geen stempas ontvangen of bent u uw stempas kwijt? Dan kunt u bij uw gemeente een vervangende stempas aanvragen. Dit kan schriftelijk of mondeling. Het schriftelijk verzoek moet uiterlijk 5 weekdagen voor de stemming zijn ontvangen. Voor de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart 2017 is dit dus uiterlijk 10 maart 2017.
Het mondeling verzoek moet uiterlijk op de dag voor de stemming om 12.00 uur zijn gedaan. Voor de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart 2017 is dit dus uiterlijk 14 maart 2017.”

Tot zover de algemeen geldende regeling.

Er valt uiteraard hier vandaan alleen te speculeren of u met uw beschadigde stempas, waarvan volgens uw eigen woorden niet alle kenmerken nog intact zijn, tóch nog een kans maakt op de dag zelf. Het is de bedoeling om dit vooraf te regelen en er niet het betreffende stembureau mee lastig te vallen (en mensen achter u te laten wachten).
In de gemeente Papendrecht stelt men het zo:

“Stempas kwijt of beschadigd
Beschadigde stempas
Er kan niet met een beschadigde stempas worden gestemd, tenzij zowel de identiteit van de kiezer als de echtheid van de stempas nog kan worden vastgesteld.
De kiezer heeft tot 14 maart 2017, 12.00 uur de gelegenheid om een vervangende stempas mondeling aan te vragen.”
https://www.papendrecht.nl/papendrecht/papendrecht-heeft-antwoord/overzicht-producten?waxtrapp=obkzyqBsHknOpiOfMAGJ&remote=/idad/!mozEgemAntwoord.productPagina%3FF_PAGINA=6661%26F_FAQ=N

Hiermee moge het duidelijk zijn wat u te doen staat.
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Tjonge, wat een verhaal. Dit stukje is toch voldoende informatie: “Stempas kwijt of beschadigd
Beschadigde stempas
Er kan niet met een beschadigde stempas worden gestemd, tenzij zowel de identiteit van de kiezer als de echtheid van de stempas nog kan worden vastgesteld." In het geval van een scheur in de pas (dus niet helemaal in 2 stukken) is zowel de identiteit van de kiezer als de echtheid van de pas nog vast te stellen. Daar kun je dus gewoon mee stemmen.
Bordensteker
7 jaar geleden
@Inekez1
Dat lijkt mij een wat te snelle conclusie. Algemeen geldt, dat je met een beschadigde stempas niet kunt stemmen.
De uitzondering is online de Gemeente Papendrecht, waar die hoofdregel ook geldt, maar waar de gemeente er een _voor interpretatie vatbare_ uitzondering achteraan heeft toegevoegd. Of de echtheid van de “in midden gescheurde” stempas van vraagsteller in dit geval (meeste kenmerken nog intact, dus kennelijk niet allemaal) nog kan worden vastgesteld, kan ik hiervandaan niet beoordelen. Bovendien is die beoordeling niet aan mij, en zou het al toevallig zijn als de vraagsteller in Papendrecht woont. Op de site van de Rijksoverheid wordt het geval “beschadigde pas” niet nader behandeld. Wat je bij een beschadigde pas moet doen, staat al achterop de pas. Daarom wilde ik vermijden hier een discussie te beginnen hoeveel beschadiging nog acceptabel zou kunnen zijn. Een beetje beschadigd is formeel “beschadigd”. “In midden gescheurd” is een nogal vaag begrip, en “niet helemaal in 2 stukken” lijkt mij een wat optimistische interpretatie van wat vraagsteller nogal vaag omschreven heeft, en wat best eens “doormidden gescheurd” zou kunnen betekenen. Ik vind je interpretatie dus nogal optimistisch, maar inderdaad, zolang de pas nog niet in twee stukken ligt, op zich correct.
Het ligt hier echter nogal voor de hand dat er ook weleens “doormidden gescheurd” bedoeld is, en daarom vind ik de aan je interpretatie verbonden conclusie nogal gewaagd. Bij een vaag gestelde vraag ontkom je niet aan een wat breder antwoord. Of je moet een wedervraag stellen, waarna er vaak niets meer volgt en het geheel dus niet-informatief doodloopt.
Inekez1
7 jaar geleden
@Bordensteker. Je hebt gelijk. In deze vraagstelling zou 'in midden gescheurd' ook 'door midden gescheurd' kunnen betekenen. Dat staat er niet, maar wat er wel staat is ook geen eenduidig Nederlands, dus wij kunnen inderdaad niet weten in welke staat de betreffende stempas zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden. Ik bedoelde ook 'door midden gescheurd', maar ik heb dus nu een nieuwe stempas aangevraagd. Bedankt voor alle behulpzame antwoorden!