Ik zou zelf zeggen dat een uniform niet zozeer macht uitstraalt, maar wel duidelijkheid.
Als een agent je iets zegt of opdraagt, weet je precies wat hij is en wat zijn bevoegdheden zijn. En dat je gehouden bent te gehoorzamen, omdat burgers nu eenmaal moeten doen wat de politie zegt.
Stel dat bij een flink ongeluk een 'gewone man' gaat staan zeggen dat je weg moet gaan en doorlopen, dan zullen heel wat mensen dat aan de laars lappen. Doe een agent dat, dan is het al anders. Je weet dat hij macht heeft je dat op te dragen (zo is het bij weg geregeld) en dat hij dit soort dingen al vaker bij de hand heeft gehad en dus goed kan inschatten wat nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

vroeger wel toen de Veldwachter er nog was, maar tegenwoordig ???? Volgens mij heeft men geen ontzag meer voor 'oom agent'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Mensen in uniform zijn vaak verbonden met beroepen die gezag hebben. Dus iemand in uniform (Ookal is het een parkeerbeambte) zal meer gezag uitstralen dan dezelfde persoon zonder uniform.
in Nederland is dit trouwens veel zwakker dan in landen met een groter verschil in machtsverhouding.

Machtsafstanden [http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Geert_Hofstede]
Klein versus De grote Afstand van de Macht - de mate waarin de minder krachtige leden van instellingen en organisaties verwachten en aanvaarden dat de macht ongelijk wordt verdeeld. Kleine machtsafstand (b.v. Oostenrijk, Israël, Denemarken, Nieuw Zeeland) verwacht en keur machtsrelaties goed die raadgevender of democratisch zijn. De mensen hebben op elkaar meer betrekking zoals evenaart ongeacht formele posities. De ondergeschikten zijn comfortabeler met en eisen het recht tot en kritiek het besluit bij te dragen - het maken van die in macht. In de grote landen van de machtsafstand (b.v. Maleisië, Slowakije) minder krachtig keur machtsrelaties goed die autocratischer en paternalistic zijn. De ondergeschikten erkennen de macht van anderen eenvoudig gebaseerd op waar zij in bepaalde formele, hiërarchische posities gesitueerd zijn. Als dusdanig bepaalt de Index Hofstede van de Afstand van de Macht wijst op geen objectief verschil in machtsdistributie maar eerder de manier de mensen machtsverschillen waarnemen. In Europa, neigt de Afstand van de Macht lager en hoger in Noordelijke landen in Zuidelijke en Oostelijke delen te zijn. Er schijnt een algemeen bekend aanvechtbare correlatie met overheersende godsdiensten te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uniform straalt niet alleen gezag uit maar heeft te maken in welke branche je werkzaam bent.
Uniformen voor schoolkinderen, veelal in Afrika en Azie, halen het verschil tussen rijk en arm weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet voor iedereen, moor voor het gros der mensheid wel.
13 jaar geleden
Ja en nee, is mijn ervaring.

Afhankelijk waar het uniform voor 'staat' of wat het uitstraalt, wordt door mannen (jongens) en vrouwen verschillend op gereageerd.

Vrouwen voelen zich meer aangetrokken tot een man in uniform, terwijl de (jonge) man zich er (meer) tegen afzet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een uniform straalt m.i. 'gezag' uit
ik zag in Hongarije een muzikanten-koor met diverse erepenningen, zelfs dat 'straalde' iets uit.
het zegt wat over de positie van die persoon
op die plaats, het geeft duidelijkheid.
en het heeft soms iets 'ouderwets'.
ik herinner me dat in het ziekenhuis voor een deel van het personeel, de 'witte jassen' werden afgeschaft. je kon meteen niet meer zien wie patiënt was en wie personeel (verpleging, arts) etc.
dus niet alleen gezag, maar vooral duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die een uniform(drager) gezag toekennen. En er zijn mensen die uniform(dragers) juist geen gezag toekennen.
Dus: it's in the eye of the beholder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over het algemeen wel,alhoewel het tegenwoordig niet meer door iedereen getolereerd word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet het uniform moet gezag uitstralen..maar de persoon die zich daarin bevindt.

Echter tegenwoordig bestaat er vrijwel niets meer van gezag om reden dat gezag iets is..dat men moet verdienen.

Neem het politieapparaat als voorbeeld: Als je fiets wordt gestolen of als er bij je is/wordt ingebroken..hoor je na je aangifte de agent doodleuk zeggen: "Verwacht er niet te veel van, hoor"

M.a.w. men doet aan jouw zaak eigenlijk helemaal niets..geen barst..

Politie is ervoor dat de bevolking beschermd wordt tegen o.m. diefstal, moord enz. maar die doelstelling geldt helaas al vele jaren niet meer.

Kort geleden heb ik al aangegeven dat het politieapparaat totaal verkeerd gebruikt wordt. Ze dienen er namelijk voor te zorgen dat de schatkist wordt gevuld..zoals trouwens op voorhand al door de regering begroot is..

Omdat de verkeersveiligheid van aanzienlijk minder belang is dan de geldelijke opbrengsten (boetes) uit het verkeer, dwingt men als politie bepaald géén ontzag bij de bevolking af..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Niet het uniform moet gezag uitstralen..maar de persoon die zich daarin bevindt."
Exact!! En daar gaat het soms mis, en juist degenen die geen gezag uitstralen gaan zich dan beroepen op het gezag dat je volgens hen voor hun uniform zou moeten hebben.
Een uniform geeft in principe aan dat het eigenlijk niet uitmaakt wie er voor je staat. Degene staat niet als persoon voor je maar als verlengstuk van de beleidmakers. De politie is het verlengstuk van de uitvoerende macht. Een bewaker in de winkel is het verlengstuk van de organisatie van de winkel. Degene in een uniform laat zien dat je met de organisatie te maken hebt en dat je een probleem hebt.

Maar als je tegen het gezag wilt trappen, zal degene in een uniform het ook te verduren krijgen. Maar dan straalt een uniform geen gezag uit maar enkel de wet/de regels.