Stel je weet een dat een vrouw door haar man (denk ik) binnen in huis wordt opgesloten. Wat doe je dan?

Ik ben namelijk met dit scenario geconfronteerd. Er zit in Tilburg een vrouw achter in een huis de hele dag binnen opgesloten op een kamertje.
En ja, het is een buitenlandse.
Ze spreekt geen Nederlands.
Ik heb voorzichtig wat mensen uit het circuit gesproken, vreemdelingengedoe en wat linkse clubs. Doen niets. Cultuur zeggen die, bemoei je er niet mee etc.
Kan ik ergens een adres dumpen en wordt het dan opgelost? Ik denk zelf dat die vrouw nergens heen kan. En als ze daar weggehaald wordt heeft ze niets. Dus zal ze misschien ook niet weg willen. Geen idee.
Of maar niets doen.... omdat het cultuur is en er zo nog duizenden zitten?

Toegevoegd na 39 minuten:
Ik zal eens een brief sturen naar zo'n meldpunt. Maar zoals ik al zei heb ik tot nu toe bij de mensen waarvan ik dacht dat ze zich er druk over zouden maken niet veel emotie kunnen ontdekken.
Bedankt voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Meldpunt huiselijk geweld kan je wel bellen. Daar heb je geen toestemming van de vrouw nodig. Iemand in gevangenschap houden, is ook een vorm van geweld.

Verder zou je ook aan kunnen bellen, en vragen of je de vrouw des huizes mag spreken voor een project dat je wilt gaan opstarten in de buurt. Verzin maar iets.

Je kan ook contact opnemen met het Centrum voor Buitenlandse vrouwen, ze zitten op het Wilhelminapark. Vraag daar eens om advies.

Heel goed dat je je het lot van deze vrouw aantrekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik heb dit ook meegemaakt met een buurvrouw in Almere. Je kunt er helaas helemaal niets aan doen, tenzij die vrouw zelf wil dat er iets gebeurt en dat ook zelf aangeeft (bijv. tegenover politie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je anoniem wilt blijven bel dan 08007000. Overleg met deze mensen die u zeker weten verder kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja,
zonder bewijzen dat er geen vrije wil is om de hele dag in huis te zitten, wordt het lastig. Ik vrees dat het toch is: Laten voor wat het is. Je kan hier nauwelijks iets doen wat de situatie verbeterd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt momenteel veel aandacht besteed aan Steunpunt huiselijk geweld! Check de website:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cultuur of niet ze bevinden zich in een land waar dit soort activiteiten niet getolereerd worden en bovendien strafbaar is.
dit gebeurt meer dan je zal denken .
het voordeel van degene die een ander zo behandeld is dat het slachtoffer de taal niet machtig is,paspoort niet in eigen bezit heeft of helemaal geen paspoort bezit .
dan zijn ze dus afhankelijk van de "gijzelnemer".
je hoeft je er niet mee te bemoeien maar je kan wel anoniem een tip geven .
dan heb je voor je gevoel toch iets aan de situatie [geprobeerd] gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bel 0900-1262626 steunpunt huiselijk geweld. Deze mensen zijn gespecialiseerd in dit soort zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien vind ze het zelf wel prettiger om binnen te zitten, en heeft ze een soort straat vrees,
er is heel veel mogenlijk,
ik zou eerst zeker willen weten dat ze echt word opgesloten, voordat ik echt iets ging doen,.

ik neem aan dat je er vlak bij woont anders zou je niet weten dat ze altijd binnen zit, maar ga er gewoon eens heen,
stel je even voor bv, vraag of ze eens op de koffie komt of dat jij bij haar wat drinkt,.
misschien durft ze zelf wel niet naar buiten omdat ze hier nog niemand kent en niets weet van ons.

misschien kom je er dan ook achter of er echt iets is, of dat ze gewoon uit zichzelf binnen zit.
weet je dan wel zeker dat ze echt word vastgehouden kan je altijd de politie bellen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel eens van eerwraak gehoord.
dan moet je ook weten dat die vrouwen niet eens naar een andere man mogen kijken .
laat staan gezellig een bakkie doen.
rebecca
13 jaar geleden
waar staat dat hij/zij een man is dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij een plus, je kent de achtergronden van dit verhaal niet.
Vragen steller ´denkt´ dat de vrouw nergens heen kan.
Hoe weet je dat ze er altijd zit. Mijn oude over buurvrouw zit voor mijn idee ook altijd op dezelfde stoel voor het raam, maar dat ís natuurlijk helemaal niet zo, alleen omdat ik het vaak zie, krijg je dat idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nelly3
Wat je schrijft is vaak het excuus dat mensen hebben om niets te doen. Makkelijk.
ik zou de politie vragen om een kijkje te nemen
aan die mevrouw haar blik kunnen ze zien als dat goed zit of niet als je een buur bent moet je de politie vragen om anoniem te blijven anders heb je geen leven meer
ik vertrouw de politie niet ze gaan toch zeggen van wie ze dat vernomen hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onmiddelijk de politie bellen, iemand opsluiten mag niet.