Nee natuurlijk niet. Er zijn heel veel producten van onbekende merken die goedkoop zijn en die even goed of zelfs beter werken dan die van bekende merken die duur zijn. Trouwens, wat hier een bekend merk is hoeft het elders helemaal niet te zijn. Ik was in Amerika en verschillende mensen hadden daar nog nooit van het merk PHILIPS gehoord. Toen ik vroeg wat voor hun dan een bekend merk was voor huishoudelijke elektrische apparaten antwoordden ze BLAUPUNKT.

Toegevoegd na 4 minuten:
En over diensten: je kunt met je problemen naar een dure psychiater gaan, die er alleen maar professioneel naar luistert en kijkt. Je kunt ook met je problemen naar een met je meelevende lieve vriendin of vriend gaan. Kost niks en werkt misschien beter.

Toegevoegd na 4 minuten:
En over diensten: je kunt met je problemen naar een dure psychiater gaan, die er alleen maar professioneel naar luistert en kijkt. Je kunt ook met je problemen naar een met je meelevende lieve vriendin of vriend gaan. Kost niks en werkt misschien beter.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, ik noem als voorbeeld Nike sneakers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, al vaak is gebleken dat bijvoorbeeld producten van de goedkopere Duitse supermarkten beter beoordeeld werden dan de duurdere a-merken.
bamibal
13 jaar geleden
Nee absoluut niet en dat is wel bewezen met diverse warenonderzoeken de laatste tijd.
Prijs kwaliteit verhouding is soms ver te zoeken en vaak nergens op gebaseerd alleen op merknaam.
1 van de grote problemen en oorzaak van schulden van vooral jonge mensen is dat ze dure merkkleding (denken te) moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De prijs van producten en diensten wordt over het algemeen bepaald door het evenwicht tussen vraag en aanbod.

Dat vraag en aanbod is goed te zien bij bijvoorbeeld de prijs van goud en benzine. De kwaliteit wijzigt niet, de prijs kan per dag verschillen.

Merkartikelen kunnen dus meer gewild zijn, waardoor mensen bereid zijn er meer voor te betalen, terwijl dit niet automatisch betekent dat het product ook beter is dan het niet-merkproduct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zeker niet. Ik had ooit deze discussie met een collegaatje, zij had een peperduur t-shirtje gekocht met een merknaam erop geprint en ik had exact hetzelfde shirtje... alleen geen merknaam erop, verder was hij qua kleur enzo helemaal hetzelfde. Prijsverschil was ca €30,-...
Volgens haar was die van haar beter omdat hij duurder was... vraag ik me alleen wel af hoe het kan dat bij haar na een maand al de naden los begonnen te laten en de vorm wat veranderde...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een nieuw product hebt ontwikkeld en je weet er ook nog een patent op te krijgen en het ligt goed in de markt, dan kun je "elke" prijs vragen die je wilt. Het product hoeft niet eens goed te zijn maar wel uniek en exclusief. Als het patent is verlopen en de concurrentie gaat hetzelfde product maken, dan keldert de prijs van dat zelfde product. Hier geldt de regel vraag en aanbod.

Als je door innovatie steeds een stapje voor bent op de concurrentie doordat jouw product zich onderscheid van andere producten dan is van zo'n product de prijs in principe hoger. Door producten te maken met een "onderscheidend kenmerk" kost een hoop aan ontwikkelingswerk en dat vertaalt zich in de prijs. Zo'n product is niet zo zeer beter, alhoewel dat wel kan, maar is anders en daardoor vaak meer gewild.

Met diensten werkt het ongeveer het zelfde. Ook hier geld de regel van vraag en aanbod en onderscheidend kenmerk. Voor een advocaat die net even meer succesvol is en dan ook nog in ingewikkelde zaken zoals b.v. het strafrecht, dan zul je meer voor moeten betalen.
Bij diensten is de mens (als dienstverlener) zelf ook nog van invloed

Zoals altijd zijn het de uitzonderingen die de regels bevestigen en die zijn uitgebreid aan bod gekomen in de andere antwoorden. Dus niet altijd, maar wel vaak zou het antwoord kunnen luiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het voorbeeld daarvan heb ik vandaag nog meegemaakt.
Pc van vrienden ging kapot, nieuw moederbord er in.
En wat denk je, voor het installeren van windows moest de winkel HONDERD euro hebben.... haha.. ahum, in geen honder jaar.
Ik bedoel, bij de winkel om de hoek duurt dat een kwartier en kost dat ongeveer 48 euro, inclusief drivers, en als je ook nog een nieuwe pc koopt kost het 24 euro.

Zo zie je maar... duur is niet per defenitie beter.

En dan heb je nog de kleinere winkeltjes die niet bij de grote jongens horen, en daar kost het nog minder.

En er zijn altijd vrienden die het gratis voor je doen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Kwaliteit heeft wel een prijs, maar merknamen ook, reclame moet worden terugbetaald en de goedkoopste producten kunnen uiteindelijk van de beste kwaliteit zijn. Het omgekeerde echter (hele dure prut) komt beduidend meer voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, vaak koop je het merk erbij. Wel is het zo dat een duurder product absoluut wel uit betere materialen of technieken kan bestaan. Daar betaal je dan ook voor. Maar soms kan je heel lang doen met goedkopere producten. Ook is het soms de vraag hoe 'goed' en product moet zijn. Hoe vaak gebruik je iets e.d.