Waarom zovaak na iemands overlijden: "Over de doden niets dan goeds"?

bron: http://www.goeievraag.nl/vraag/hypocriet-uitleg.79832

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Ben benieuwd naar de antwoorden!

Het beste antwoord

Volgens mij komt dit voort uit een bijgeloof dat je onheil over jezelf afroept als je slecht praat over de doden.

Ik heb het als kind erg moeilijk gehad met het geromantiseerde beeld dat ik moest hebben van een dierbare overledene.

Laten we onze dierbaren alsjeblieft herinneren zoals ze echt waren, met al hun eigenaardigheden en onhebbelijkheden en er geen heiligen van maken. Het waren mensen en ze leven verder in onze herinnering, laat dat dan ook een echte herinnering zijn en geen sprookjesboek.

Toegevoegd na 12 seconden:
Sorry voor de preek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amen. de collecte deze week is voor kledingactie van de familie brenninkmeijer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee joh, om er nog 'n marmeren engeltje bij te plaatsen op dat grafje, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij denkt aan de rooms kathokliekjes...

Andere antwoorden (5)

Om de nabestaanden niet te kwetsen. Die hebben voorlopig al even genoeg ellende, nietwaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij kunnen zich immers niet meer verdedigen?
(de reden).

In de loop der jaren heb ik kunnen constateren, dat er steeds vaker wordt gezegd:

Ïk weet het, over de doden niets dan goeds, maar hij kon wel een heel vervelende kwal voor zijn vrouw zijn. (een voorbeeld).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het niet, maar ik denk dat het zowel uit eerbied voor de overledene en zijn/haar nabestaanden is als omdat de doden zichzelf niet kunnen verdedigen.

Het zou ook voort kunnen komen uit een zekere 'angst' voor de doden, omdat zij, zoals het vroeger in ieder geval werd gezien door een groot deel van de Nederlandse bevolking, dichterbij God leven in de hemel of hel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms begin je mensen pas helemaal te begrijpen als het leven van die mensen ten einde is. De slechte kanten blijken plots oorzaken te hebben waar je eerder niet bij stil stond.

Door nu na de dood van iemand even wat meer tijd te nemen voordat je een oordeel velt, zal je ontdekken dat je beter niets over een dode kunt zeggen. Je zult milder over zijn leven gaan denken en waarschijnlijk ook meer over de fouten die je zelf maakt.

Laten we dan hopen, dat anderen ons na ONZE dood niet aanvallen, omdat ook wij onszelf dan niet meer kunnen verdedigen.
13 jaar geleden
uit respect!