Hoe herken je een Nederlander(se)?

Daarbij bedoel ik niet naar een identiteit kaart of paspoort te vragen.Maar het uiterlijk.

Toegevoegd na 17 uur:
wanneer ben je Nederlander(se)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Dat kan je niet. Wat zijn precies de verschillen met een Belg of een Duitser als je uitgaat van een stereotype. En dan heb je het over een Noord-Europees uiterlijk. Maar dat is er ook eigenlijk niet meer. We zijn gewoon gemêleerde mensen.

Toegevoegd na 18 uur:
Volgens de wet ben je Nederlander/se als je de nationaliteit hebt. Als mens is er geen toegevoegde waarde van het Nederlander/se zijn. Ik woon in Nederland en ik vind het in principe een prettig land om in te wonen. We hebben het hier met z'n allen relatief (!) goed voor elkaar. Ook al zijn er genoeg redenen om af en toe helemaal geen Nederlandse te willen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Er is duidelijk verschil in gedrag. Zeker in het buitenland.

Andere antwoorden (14)

Nederlanders zijn over het algemeen behoorlijk groot (lang). Maar allang niet meer blond en blauwogig ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Nederlander herken je aan het altijd en overal aanpassen. Vooral denkt de Nederlander altijd de taal te moeten spreken waar hij zich bevind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook, Tanja! Je maakt het jezelf dan toch veel makkelijker?
Dat is niet mogelijk. We zijn maar zo'n klein landje. Zelfs als we gaan praten is het moeilijk. Ik heb regelmatig in het buitenland met mensen gesproken in het Engels, en pas na 15 minuten kwamen we er achter dat we gewoon in het Nederlands konden praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Wedden dat dat een Nederlander is" is het spelletje dat we altijd op vakantie spelen. Negen van de tien keer klopt het.
Man, korte broek, witte sokken in sandalen. Kan niet missen.
13 jaar geleden
Uiterlijk is moeilijk. Als ik een paar eeuwen terugga ben ik allochtoon. Herkennen van Nederlanders aan gedrag is makkelijker. Mensen die uitstralen dat 'gewoon doen al gek genoeg is', zijn doorgaans Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet (meer) mogelijk,omdat hét Nederlandse volk ,d.w.z. de etnische samenstelling alláng niet meer dezelfde is als b.v. 500 jaar geleden.

Er heeft zo'n enorme uitwisseling en samensmelting plaatsgevonden met al eeuwen lang binnenkomende culturen (te denken valt aan b.v. de Franse Hugenoten tijdens de 16de eeuw),dat van dé "Nederlander" in díe zin al lang géén sprake meer kan zijn.

Nóg een voorbeeld is,dat we zelfs naar zo'n 2.000 jaar geleden terug kunnen gaan(inval + bezetting door de Romeinen)
En wat te denken van allerlei stammen uit (wat nu Oostelijk Europa is) de tijd der volksverhuizingen?

Dus de conclusie lijkt gerechtvaardigd om te stellen,dat DE Nederlander niet bestaat in die vorm: dé Nederlander verandert steeds,door de tijden heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een blanke, autochtone Nederlanders is in het buitenland in 9 van de 10 gevallen te herkennen aan zijn houding en manier van omgang met de lokale bevolking.

Het valt me altijd weer op!

De gemiddelde autochtone Nederlander doet zich graag voor als globetrotter, (been there done that), ook al is het misschien pas de eerste keer dat 'ie uit een vliegtuig stapt.

Beetje betweterig en onmmiddelijk alles begrijpend wat hem wordt uitgelegd (ook als hij er geen bal van snapt).

Loopt in een wildvreemde buitenlandse stad rond alsof hij er al jaren komt, ook al is hij er wildvreemd. (waardoor hij dan prompt hopeloos de weg kwijtraakt).

Tel daarbij op de (soms veel te) joviale manier van omgang met de lokale bevolking, en je hebt 99 % zeker een Nederlander in het vizier!

De ECHTE Nederlandse globetrotter herken je niet zo snel, die is juist rustig, innemend en afwachtend.
En dat is nou juist wat het contrast met de gemiddelde Kreta-ganger zo lachwekkend maakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En prompt met de prammen bloot op alle stranden zonder te denken aan de plaatselijke normen en waarden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaa, die was ik nog vergeten inderdaad: Maling hebben aan de lokale waarden en normen!
Als Vlaming herken ik Nederlanders onmiddellijk al aan de taal. Na dat ze al jaren in België wonen spreken ze nog steeds met dat Nederlands accent Ze houden van bruine cafeetjes en daar is het gezelliger dan in die van ons. Ze gaan graag met elkaar buurten met de nodige drank. Eten in een buitenlands café hun meegebrachte boterhammetjes op. Rijden steeds met caravans de wereld rond, soms ook maar 50 km ver. Lopen vaak op klompen(blokken) Zijn arroganter maar eerlijk. Zeggen steevast goede morgen en wensen je een prettige dag verder overal waar ze komen. Maken de beste erwtensoep (snert) die er bestaat.
Eten frietje oorlog, en noemen een curryworst een frikandel en een frikadel (Vlaams) een gehaktbal. Als ze kwaad worden durven ze wel eens zeggen; krijg de tering, kanker.... Drinken heel de dag koffie, ook op 't werk. Nemen eten mee als ze op vakantie gaan en houden van Heineken. Als 't België Holland is ziet heel Nederland en een stukje Vlaanderen Oranje Bij andere belangrijke sportmanifestaties ook, ze zijn dan heel luidruchtig en feesten dag en nacht. Het zijn prima schaatsers. Kunnen als geen ander in 't zuiden carnaval vieren. Baten graag cafeetjes en restaurantjes uit in het buitenland. Denken dat de Vlamingen dommer zijn en vertellen daar grapjes over. Amsterdammers en Rotterdammers haal je zo uit elkaar. Sommige Nederlanders herken je aan het hoofd, maar dan moet je buitenlander zijn. Ik vergeet nog wel wat, maar het is toch al iets denk ik...

Toegevoegd na 11 uur:
Wanneer ben je Nederland(se)er?

Als je de Nederlandse nationaliteit hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke analyse! Wel eens overwogen een boek te schrijven? +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha echt een leuk stukje! Je brengt het zo leuk +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan wel raden dat ik dicht bij de Nederlandse grens woon, en mijn beste vriend een Nederlander is.
Aan zijn oranje shirt. Anders wordt het moeilijk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je bent Nederlander als je een NL-paspoort hebt of kunt krijgen (legaal).
Dat heeft dus helemaal niets meer te maken met uiterlijk!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooooooo, het was een fopvraagje.
Dat is heel afhankelijk van de situatie waarin die NL verkeert. Is het een zakenman, een immigrant, een tourist, etc.
Als je in Amerika een valletje, een scheepje of een molentje voor het raam ziet staan is het waarschijnlijk een NL immigrant.
De tourist herken je aan zijn lengte, vaak blond, tegenwoordig aan zijn overgewicht, lookie lookie maar niet kopen en zijn luidruchtigheid meestal op terrasjes. In Frankrijk drinken ze een pilsje i.p.v. wijn en de dames lopen er meestal luchtig gekleed bij.
De zakenman is minder herkenbaar in het openbaar. Daarvoor moet je bij een zakelijke bespreking aanwezig zijn. We staan bekend als de Chinezen van het westen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het goed is kan je dat zo zien, dat heb ik althans, als ik in het buitenland ben kan ik in 9 van de 10 gevallen zeggen dat het een nederlander is en het goed hebben, dat komt omdat we nu eenmaal altijd bij elkaar zijn in een landje als je weg gaat onthoud je hou de mensen er in jouw omgeving eruit zien zo kan je ze ook afwegen tegenover andere mensen zodat je weet, Hey ! dat is een nederlander!, duitsers kan ik ook heel snel zien :D!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tsja...

Toegevoegd na 5 minuten:
je kan ook nog even hier kijken: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Nederlander kun je niet aan het uiterlijk herkennen en je bent Nederlander als je de Nederlandse nationalitieit hebt.

De diversiteit onder Nederlanders is te groot om ze op hun uiterlijk te kunnen herkennen. De één loopt in zwemkleding de boer uit te hangen in Chersonissos, de ander draagt vroom een boerka en weer een ander gaat in het grijze muizen uniform naar z'n werk.