Een ontwikkelingsland is een land met een grote armoede in verhouding tot "rijke landen".

Meestal gaat dit gepaard met technologische, economische en medische achterstand. Een ontwikkelingsland is dan ook meestal een land dat nog geen aanzienlijk niveau van industrialisatie bereikt heeft, geen of een slecht ontwikkelde dienstensector, een grote landbouwsector en dat een lage levensstandaard en bruto nationaal product (uitgedrukt in geld) heeft. Er is een sterk verband tussen deze status en een hoge bevolkingsgroei. De verzameling ontwikkelingslanden wordt ook wel Derde Wereld genoemd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoewel de meningen over wat nu een ontwikkelingsland typeert verschillen, zijn er elf punten die, min of meer, kenmerkend zijn voor ontwikkelingslanden.

een hoge schuld (met name ook aan landen uit de eerste wereld) - zie ook: Lijst van landen naar staatsschuld
een hoog percentage analfabeten
een hoog sterftecijfer
ondervoeding
hoog percentage agrariërs
kleine middenstand
kinderarbeid
ontbrekende vrouwenemancipatie
veel kinderen per gezin
slechte hygiëne
laag energieverbruik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook wel Derde Wereldlanden. Landen die bezig zijn zich te ontwikkelen op het gebied van landbouw en industrie met als doel het terugdringen van de grote armoede van/in het land.
fremar
13 jaar geleden
Dat is zeer ingewikkeld. Singapore is per hoofd van de bevolking rijker dan de UK, en ook rijker dan NL, toch zou ik Singapore geen ontwikkeld land willen noemen.

Dat ik het een onwikkelingsland noem heeft te maken met het feit dat er nog steeds een autoritaire overheid is, die absoluut geen kritiek toestaat en zijn burgers paternalistisch behandeld.

Bijvoorbeeld: kort geleden heeft een Engelsman een boek geschreven dat het juridisch systeem, en dan met name de doodstraf kritisch beschouwd. De schrijven kwam op bezoek in Singapore en werd prompt gearresteerd en krijgt misschien wel 10 jaar gevangenisstraf. Homoseksualiteit is absoluut verboden in Singapore, net zoals het dat is in China. De voordurende neiging om propaganda over de prestatie van Singapore (lees de zittende regering) altijd op te poetsen tot een onwaarschijnlijk hoog niveau. Volgens de regering is binnen een jaar of wat 75 % van de gezinnen miljonair, gemeten is us dollars. Het land wordt volgezet met prachtige en luxe hoge gebouwen. Een beetje als Dubai en Shanghai en Hong Kong, die ondanks alles toch steden in een ontwikkelingsland zijn.

Een land is een beetje als een vrouw: als alles perfect is, gladde huid, stevige borsten, strak buikje, dat is het bijna zeker nog een vrouw in wording. Een volwassen vrouw is niet perfect (meer). Hoe naar ze dat ook mag vinden.

Uiteraard komen ontwikkelingslanden in alle soorten en maten voor. Maar welvaart (hoe dan ook gemeten) is niet het criteri

Toegevoegd na 5 minuten:
In Singapore werken vele gastarbeiders uit de omringende landen, die helemaal geen rechten of verzorging krijgen. Bij een bedrijfsongeval (veelvuldig) hebben ze geen recht op ziekenhuis verzorging of voeding tijden de genezing, tenminste als ze niet dood zijn, wat meestal het geval is.

Als iemand in Singapore dit verhaal zou lezen en ze zouden weten wie ik ben, dan zou ik de volgende keer in Singapore op de luchthaven worden gearresteerd. Nou dat is nu precies een ontwikkelingsland, zonder een derde wereld land te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De definitie van een ontwikkelingsland is:

Een ontwikkelingsland is een land dat in zijn economische ontwikkeling gesteund wordt door de wat
rijkere landen.

Dus zie hierboven je antwoord, kort en duidelijk..

Groet,

Ton