Wat is een normale tijd om te wachten als iemand niet optijd is?

Laatst heb ik 25 minuten op iemand gewacht. Was niet de 1e keer. Hoe lang is normaal om te wachten. ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.2K
Kimath
13 jaar geleden
kon je niet bellen of smsen om te vragen waar hij/zij bleef?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is de reden dat ik altijd ergens afspreek waar het sowieso leuk wachten is, met een drankje erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgende keer afspreken en zeggen dat je macimaal ....minuten zult wachten.

Het beste antwoord

Te laat komen is een gebrek aan respect voor degene die staat te wachten.
Met de huidige gsm bezetting heeft iedereen 1,2 mobiele telefoons dus kan hij op zijn minst laten weten dat hij/zij wat later komt. (dan sta je ook niet te wachten dan weet je dat het later wordt)
Heeft hij/zij een goed excuus no problem.
Gebeurt het vaker dan zou ik daar mijn conclusies uit trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Nee!
Vijftien minuten, daarna: doei........!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan met welk vervoersmiddel die persoon is...

Te voet: half uurtje. Dat ligt aan het tempo van de persoon, maar heel veel kan het niet uitlopen, aangezien de kleine afstand.

Met de fiets: kwartiertje. Daarmee kan je door bijna niks worden opgehouden en ookal ben je moe, je fietst snel door.

Auto: half uurtje. De persoon kan in een verkeersopstopping terecht zijn gekomen.

Maar als je het al vaak bij dezelfde persoon hebt meegemaakt, zou ik al na 10 minuutjes gevlogen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is vrij lang als er je bericht hebt gehad met een reden.
Ik zou zelf max 10 min blijven wachten en hem dan aftaaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is het ongebruikelijk om te wachten. Alles gaat op tijd samen met de agenda. Als mijn vriendin mij 25 min zou laten wachten, zou ik er een grapje over maken. Sommige mensen zijn gewoon zo. Als ik een zakelijk afspraak had, zou ik checken of de afspraak is verzet. Maar zou ik een sollicitatiegesprek hebben, dan zou ik mijn mond dicht houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch een beetje afhankelijk van op wie je moet wachten...maar een half uurtje lijkt me meer dan lang genoeg
fremar
13 jaar geleden
In deze tijd waarin iedereen een mobile telefoon heeft,kun je als je te laat bent of komt toch even een belletje doen.
Als ik met iemand een afspraak heb,dan zeg ik meestal tussen 7 en half 8 bv.
Dan heb je een beetje speling.
Bij mij is afspraak is afspraak.
Een kwartiertje wachten,maar anders afbellen van te voren,of bellen dat je later komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb hier zon hekel aan.
afgesproken tijd en dan max 5 minuten later.
kom je later, zonder een gegronde reden, dan doedoei.
kom je ook maar eerder je nest uit hoor, grrrrrrrrrrr hahahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van de omstandigheden af en hoe graag je die iemand wilt ontmoeten.
Tegenwoordig heeft iedereen een mobiel en dus is het netjes even te melden dat je te laat komt en waarom.
Als iemand er de gewoonte van maakt om te laat te komen zonder een goede reden, dan zou ik het wachten een keer beperken tot 5 minuten en daarna maar kijken wat daar de consequenties van zijn. Soms moet je mensen een beetje opvoeden of respect bijbrengen toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 a 10 minuten te vroeg of te laat kan gebeuren, daar is niets mis mee. Maar een 15 of 20 minuten: daar had iemand over moeten bellen. Als iemand niet erover heeft gebeld, dan is het jammer. In mijn werk heb ik dan ook de regel dat de afspraak dan maar verzet wordt. Maar in mijn privé zou ik me toch meer zorgen maken. Ik denk niet dat iemand in mijn privé me zo lang voor niets laat wachten. Of er is een goede reden, of ik zou iemand er wel op aanspreken dat dat wel erg vervelend is. Als 1 iemand dat altijd doet, kan je mogelijk ook er rekening mee houden en een boek meenemen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha
of andere vrienden zoeken
Ik zeg: het Brabants kwartiertje. Hierna is het inderdaad opstappen, aanfietsen, vertrekken, en ga zo nog maar even door ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland geldt de regel: ''afspraak is afspraak''. Nederlanders zijn heel precies in tijden. Als degene waarop je wacht maximaal 5 minuten te laat komt, dan moet je vertrekken en later zeggen dat hij de volgende keer moet opschieten. (Bron: Mijn levensbeschouwings boek)

Toegevoegd na 47 seconden:
Ik weet dat het overdreven lijkt, maarja, je wilt natuurlijk niet te laat komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een typisch Nederlandse antwoorden allemaal op je vraag tot nu toe. Iedereen denkt alleen aan zichzelf.
Niemand die denkt: Er kan wel iets ernstigs met die persoon gebeurd zijn, laat IK eens bellen wat er aan de hand is...

Wat leven Nederlanders toch strikt bij de tijd. De wereld draait ook wel door als die persoon een uur te laat is hoor.

Als de persoon echt vaak te laat is en dan in echt extreme mate, dan zou ik het wel aangeven bij die persoon.
En zeggen dat hij op eigen risico te laat komt.
Dat het niet vanzelfsprekend is, dat ik ALTIJD blijf wachten.

Met zakelijke afspraken is het wel iets anders. Dan zou het wel zo netjes zijn als de laatkomer even wat van zich laat horen.

Maar om er nou als vrienden onderling een groot punt van te maken vind ik ver gezocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan hoe zwaar jij daar aan tilt, heb je er veel moeite mee praat er dan met die persoon over en zeg duidelijk dat je het op prijs zou stellen als hij of zij volgende keer op tijd komt en zo niet dat je dan niet meer gaat wachten.
Ik ga regelmatig om met iemand waarbij een beetje hetzelfde speelt en dat geldt voor beide kanten, op onze eerste afspraak kwam ik ruim een half uur te laat, schaamde me kapot natuurlijk maar was dolblij dat zij er nog steeds was. Ik kon er ook (eerlijk waar) niks aan doen, kon ook niet bellen omdat we op dat moment niet elkaars tel.nummer hadden. Sindsdien hebben we een soort stilzwijgende afspraak dat we elkaar wel zien verschijnen, werkt prima :-) Dit moet natuurlijk wel van twee kanten zo zijn, dus nogmaal, als jij je er heel erg aan stoort, praat er dan over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze tijd van uitgebreide communicatiemiddelen eigenlijk niet veel. Je kunt immers elk moment met iemand in contact treden om te vragen hoe het er mee staat. In het verleden kwam ik altijd te vroeg op afspraken waardoor ik vaak heel lang moest wachten en vooral op diegene die zelf te laat waren.Op een gegeven moment ken je pappenheimers en weet je wie wel en niet op tijd is , Ik heb op een gegeven moment mij aankomsttijd hierop aangepast en die mij lang laten wachten die kunnen wel eens tevergeefs op mij wachten. E.e.a. hangt natuurlijk ook van de belangen af (Op je paspoort ben je breid langer te wachten dan op een ijsje)
Verder spelen ook dingen als wijze van vervoer, klimatologische omstandigheden en reisafstand een rol.
Wanneer je afpreekt doe het dan zo slim mogelijk,op een droge en warme plek waar je iets kunt bestellen of i.c.m. andere bezigheden zodat je je tijd nogiet hoeft te verspillen en het wachten toch enigszins comfortabel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15 min ongeveer,maar je moet ook altijd zo afspreken ik kom tussen 7 en kwart over 7
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent zelf degene die bepaald welke waarde je eraan geeft. Een norm bestaat hier niet in tenzij het in een regelgeving is vastgelegd.. De waarde wel zoals respect voor elkaar en afspraken die je nakomt als die gemaakt zijn. Normen zijn regels, wettelijke afspraken en waarden zijn eigen dingen die je als waardevol beschouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10-15 minuten is redelijk lang
met de mobiel kan van alles ge-smst worden
etc. dus, 25 minuten:de accu van m'n mobiel was leeg, het OV traag..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat bedoel je met "normaal"? ik bedoel : wat stel je ertegenover? Wil je ermee bedoelen "vanaf hoeveel minuten wachten weet ik dat die persoon niet genoeg om me geeft"? Of bedoel je "vanaf hoe lang wachten ben ik een doetje of laat ik me kisten door iemand"? Of "vanaf wanneer moet ik ongerust beginnen te worden?"

Volgens mij is het gevoel van "wachten" heel subjectief.

Enkele voorbeelden ter verduidelijking :
Als mijn dochter een uur te laat is, dan schrik ik niet, zij is altijd te laat. Komt een werkafspraak te laat dat laat ik dat aan me voorbij gaan. Duurt het me te lang, stuur ik een sms met "hadden we geen afspraak om....u?" om misverstanden uit te sluiten. meestal is het probleem dan snel opgelost. Krijg ik geen reactie, dan drink ik rustig mijn koffie op en ga terug naar kantoor.

Maaaaar.... als mijn lief me laat wachten dan flitst er vanalles door mijn hoofd. Als ik thuis ben valt het nog mee, maar als we aan het station of zo hebben afgesproken dan ben ik best pissig als hij niets laat weten. Gelukkig is hij nagenoeg altijd stipt dus het probleem stelt zich niet zo vaak. Maar hij is ook ietwat gierig en heeft me eens een uur laten wachten omdat zijn wagen stuk was en hij het geldverspilling vond om te bellen. En dan heb ik hem toch beleefd gevraagd dit voortaan wél te doen omdat ik dan ook weet of ik ondertussen nog iets anders kan doen ipv op hem te wachten in de kou, en dat ik - als hij die tien cent om te bellen teveel vond met zijn loon van 25OO€ - dat met plezier wilde terugbetalen :-)

Ik bedoel hiermee: veel hangt af van de boodschap die je zoekt achter het te laat komen van iemand, en dus van je eigen interpretatie. Het beste is gewoon je eigen persoonlijke grenzen te voelen, gerelateerd aan de persoon, de context e.d. en je niet af te vragen wat "normaal" is .