Hoezo kun je het verschil zien tussen een Nederlander en een buitenlander?

Je kent het misschien wel, je komt iemand tegen en je denkt die is Duits, je wacht tot ze wat zeggen en ja hoor ze zijn Duits. Waarom kun je het verschil zien tussen een Duitser en een Nederlander?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Omgekeerd ook: Stel:
Je bent in het buitenland en je ziet in de verte een Hollands stel aan komen lopen. Je ziet gelijk: Dat zijn Hollanders! En ja hoor.

Blijkbaar zit er in de houding, de manier van kijken, de manier van voortbewegen en de manier van rondkijken toch een specifiek kenmerk, waaraan je soms een bepaalde nationaliteit kunt herkennen.

Ik kan op afstand een Curacauenaar van een Boneriaan onderscheiden. Vraag me niet waarom en waaraan.
Ook Britten hebben vaak zo'n kenmerkende manier van kijken, lachen en lopen, dat ik ze er feilloos uitpik.
Om van de Hollanders in den vreemde nog maar te zwijgen...

Kortom: Een volk kenmerkt zich blijkbaar niet enkel door haar taal, maar zeker ook door een (aangeleerde?) manier van lopen, kijken, en non verbaal communiceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

alleen aan de taal, want een echt groot verschil zit er niet in ..duitsers hebben een blanke huid en de haarkleur verschilt ook niet echt veel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een normale duitser en een normale nederlander naast elkaar zet,en je kent ze niet.
Dan zie je het verschil niet.
Wij hebben veel duitse klanten bij ons aan de zaak,en de meeste die ken je dan.
Maar komt er een keer een vreemde,en je ziet hem op afstand,en je hoort hem niet praten.
Dan zou het net zo goed een nederlander kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ieder land heeft toch -zelfs al zijn het buurlanden- een eigen cultuur met kleding, gewoontes, gebruiken, die anders en eigen zijn. daaraan herken je de mensen van het land vaak, niet altijd natuurlijk. ik herken nederlanders in het buitenland vaak aan kleding; dezelfde sandalen, gore-tex jassen, unisex kleding en praktische afritsbroeken en rugzakken. ik herken duitsers op vakantie in nederland vaak aan dat hun kinderen rustiger en beleefder zijn dan de nederlandse kinderen, dat ze er iets alternatiever uitzien.
maar goed, dit zijn wel een beetje generalisaties natuurlijk. er zijn altijd weer uitzonderingen en het is wel een gevoelig onderwerp voor veel mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel kenmerken die je aan bepaalde rassen kunt toekennen.
Maar die vervagen steeds meer door mengelingen en snellere modetrends. Bijv. de tijd dat Oostenrijkers allemaal in zo'n lederhosen liepen is voorbij.
De kenmerken worden steeds genuanceerder maar soms zie je het nog wel net als je chinezen en japanners herkent.
Maar dat is ook zo in Nederland op kleinere schaal zo pik je mensen uit bepaalde plaatsen er ook vaak uit. (volendam, bijvoorbeeld)