Is naastenliefde te ontwikkelen?

Zijn er manieren om (meer)(onvoorwaardelijk) liefde (gevoel) voor andere mensen te ontwikkelen. dus ook voor mensen die je eigenlijk niet echt goed kent? Heb jij dit en hoe uit zich dat/ hoe ervaar jij dit? (ik bedoel dus niet de romantische liefde/ verliefdheid maar dus naastenliefde) (misschien hoort dit ook wel onder religie/spiritualiteit)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Besluiten dat je dat belangrijk vind. En als je je een keer ergert, of iets ziet gebeuren waarvan je denk : Wat is dat nu weer, bedenk dan bij jezelf: Wat kan ik hier doen om eea te verbeteren. De volgende keer dat je de bedelaar ziet zitten, denk dan niet: 'Loser, ga werken'. Maar bedenk: wat een vervelende situatie, dat kies je niet uit voor jezelf. Hier is een kop koffie.

Door de kleine gedachtes in je hoofd consequent bewust om te draaien, ga je je gedachten mettertijd veranderen. En wordt je een ander mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

onvoorwaardelijke liefde ontwikkelen moet denk ik wel mogelijk zijn. ik denk dat je gewoon moet beginnen met mensen helpen, hou een keer de deur open voor iemand, help iemand in de winkel die te klein is om een artikel te pakken waar jij wel bij kan, en van dat soort kleine dingetjes. veel mensen denken vaak gelijk al aan grote dingen zoals vrijwilliger worden,, maar liefde laat zichzelf zien in kleine dingen. als je voor die kleine dingetjes wordt bedankt, weet je dat het gewaardeerd wordt.

hou wel in je achterhoofd dat het je niet om die complimentjes gaat, want dan is het niet meer onverwaardelijk..

Toegevoegd na 23 seconden:
*onvoorwaardelijk*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kan helpen is om te proberen jezelf verbonden te voelen met alles en iedereen om je heen; om jezelf te zien als het kleine radertje in de grote machine dat je bent en vanuit die positie te proberen om de wereld om je heen wat mooier te maken door mensen te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naastenliefde krijg je met je geboorte mee. Als het er niet meer is, dan is er iets anders aangeleerd. Dat kan op narigheid stuiten. Een mens is en blijft een kuddedier en naastenliefde is nodig om goed in de kudde te blijven.
Naastenliefde terugkrijgen wat er niet of te weinig is betekent dus werken aan het turugvinden van dit latentte talent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een van de gevaarlijke aspecten is dat mensen op een oordeel over iemand afgaan en daardoor negatief bejegenen. Boeiend is om iets meer energie erin te steken om iemand beter te leren kennen en vooroordelen te parkeren en/of te negeren. Ga af op wat je feitelijk hoort en ziet en kijk met mededogen naar iemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zo en zo respect en begrip hebben voor andere
13 jaar geleden
Ja, je moet vooral respect en interesse voor je medemens kunnen opbrengen. En zonder respect voor elkaar kan je ook geen naastenliefde ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer altijd iets goeds in elk persoon te vinden en vanuit die basis ga ik verder. Hulp bieden, zorgzaamheid, vriendelijkheid. openstaan voor de ander. Ik mis het wel eens in deze maatschappij die naastenliefde. Ik vind het prettig om dat te doen. Wat je geeft krijg je ook vaak weer terug, het geeft een goed gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is net als bij joggen. Eerst is het lastig en kom je snel op je maximale punt. Wanneer je echter doorzet krijg je er, net zoals bij joggen, steeds meer zin in. Op een gegeven moment zal je het een kick geven wanneer je iemand helpt, je voelt je er lekker bij. Uiteindelijk zal alles wat je geeft op een bepaalde manier terug bij je zelf komen op onverwachte momenten, op onverwachte plaatsen en op onverwachte manieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het met jou zit weet ik niet maar zelf ben ik een echt mensen-mens. Ik denk dat je dat wel zeker kunt ontwikkelen. Wees vriendelijk tegen een ander, zeg zomaar goeiedag tegen een wildvreemde. Je kan een keer geen reactie krijgen of een nare maar over het algemeen krijg je een leuk gesprekje. Probeer je in te leven in de ander en bedenk daarbij ook dat je het zelf ook leuk vindt om aangesproken te worden. Wees niet verlegen daarin, je zult zien wat het je kan brengen, je zult je er goed bij voelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat het er ook veel mee te maken heb hoe je zelf in je vel zit .Hoe je je van binnen voelt straal je uit naar buiten.
Dus dat is het eerste waar je aan werken moet.
Je kan alles benaderen uit liefde of uit angst de keus is aan jou.

En haat zal nooit beeindigd worden door haat maar door liefde dat is een eeuwige waarheid.
En voor jezelf voelt het ook heel goed om alles met liefde te benaderen .