Waarom wrijven mensen elkaar over de rug als ze elkaar een knuffel geven?

Als mensen elkaar een knuffel geven, om elkaar te troosten b.v.of als ze zeggen dat ze van elkaar houden. word er ook vaak over de rug gewreven. waarom is dat?
ik betrap mezelf er ook op. wat heeft die rug er mee te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Gewoon de meest logische plek. Je staat met de gezichten naar elkaar toe; armen vaak om elkaar heen. Dus het toegevoegde non-verbale contact wordt dan al heel gauw een aai over de rug of arm.

Toegevoegd op 19-05-2009 11:16:45
Zelf kleine kinderen doen het zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

omdat het nogal moeilijk is, die gene tijdens een knuffel over de borst te wrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol. -1, goedzo :D!
Zoals bij iedere vorm van aaien denk ik. Het contact is intenser dan alleen maar het opleggen van een hand. Stevig vasthouden of aandrukken heeft ook zo'n effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien betekend het wel zo iets van: "Ik sta achter je" ? (I cover your back?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen raken elkaar graag aan om genegenheid te tonen.
De rug is een neutraal deel van het lichaam en door de meeste mensen wordt aanraking van de rug geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een rustgevend gevoel als iemand je aait. Je wordt er rustiger van, gaat rustiger ademhalen en stopt langzaam met huilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben afgesproken dat het maatschappelijk aanvaardbaar is om zulks te doen...

En als het maatschappelijk aanvaardbaar is, dan mag het... en is het derhalve ook gemeengoed...

Bij Maori´s is dat een neuscontact, daar hebben ze dat zo afgesproken, dus je moet wel weten waar en wanneer je iets kunt doen...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schools dont refund to bad for u.. :|.. zucht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat hard Xinix...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwaar die -7? :|
je sluit de ander in je omarming... daarmee druk je hem of haar als het ware tegen je hart... dat is een omarming...
daarmee komen je handen automatisch bij de rug van de ander...

de voorkant van het lichaam is een actieve kant... open naar de wereld, naar de ander... de rugkant is vaak wat geslotener, onbewuster maar zeker zo gevoelig voor de energie die uitgewisseld wordt in de omhelzing... dat 'weten' je handen...

je handen staan in rechtstreekse verbinding met het hart en geven ook de hartsenergie (liefde/heling) door... kijk maar naar de handen van een moeder die haar kind dat gevallen is troost met een hand op de zere plek... kijk maar hoe graag je iemand aan wil raken die je lief is... dat is allemaal de energie van het hart...

dat mensen in de omhelzing gaan wrijven op de rug komt omdat de meesten niet helemaal durven voelen wat er gebeurt in de omhelzing... niet helemaal alle energie durven voelen en toelaten... niet helemaal durven voelen hoe dicht de ander bij het eigen hart komt... het wrijven doen we uit een soort verlegenheid, om af te leiden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apen doen dat ook, maar met een reden. Als een aap affectie voor een andere aap heeft, dan doet hij dat door de ander op de rug te ontvlooien. De rug wrijven stamt wellicht af van het gedrag van onze verre, meer behaarde, voorouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kom maar bij mij. ik houd je stevig vast, ik zal je troost bieden.
dus aaien is een soort van troost, maar waarom doen we het dan als we gewoon een knuffel geven. ze zeggen dan een aai een veeg van liefde achter laat. maar wat als je nou niet verliefd bent op de gene die je knuffelt, dan betekend het weer ik mag je graag en dan het ook een korte knuffel zijn en maar 1 of 2 aaien.
soms is het ook meer kloppend aaien en dan is het kop op, of een ik mag je knuffel.
ik merk als ik door een persoon die ik belangrijk vind geknuffeld word en die aait mij over de rug dat het net een beetje extra is, dat weet iedereen of ie dat fijn vind ja of nee, vind je het zelf niets zal jij ook de rug van de ander niet aaien.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goed gezien, bailey
+1... als ik mocht stemmen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, +1
Elkaar op de rug wrijven geeft ook een warm en intens gevoel van vertrouwen en liefde voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanraking en vooral wrijven is om een of andere reden een manier om affectie te tonen. Als je over iemand zijn rug wrijft om op de arm (zie en doe ik ook wel eens) dan vertel je impliciet dat je meeleeft en dat voelt die andere persoon ook. Waarom dit precies gebeurd bij het wrijven is mij ook een raadsel waarom. Misschien heeft dit te maken net zoals dutchbright het zei met onze voorouders de apen die dit deden om andere apen te ontvlooien. Het is in ieder geval een manier om affectie te tonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet het wrijven maar vooral het gevoel van vastpakken , van iemand het gevoel geven dat je van hem innig houdt zonder enige bijbedoeling. Dikwijls gepaard met een klopje ipv wrijven. In latijnse landen (spanje, italie, zuidfrankrijk) is dat de normaalste zaak van de wereld. Zelfs zoenen onder manne behoort tot de begroetingscultuur.Hier in de lange landenis er nog altijd enige belemmmering op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er word wel degelijk gewreven.
-1 niet van mij overgens maar wel terecht