In 1000 waren er naar schatting 38,5 miljoen Europeanen. In 1340 reeds 73,5 miljoen. Hoe kwam het dat het zo snel steeg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Vermoedelijk verkeerde Europa in een vruchtbare periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in die periode stond was het klimaat zeer aangenaam (zelfs groenland werd in die periode bewoond door de vikingen).
dat zorgde voor relatief veel goede oogsten. honger en daarmee samenhangende plagen en ziekte zorgden dus niet voor uitdunning van de bevolking.
bovendien was het in die periode relatief rustig. er waren natuurlijk de nodige schermutselingen en oorlogjes, maar geen op grote schaal.
kortom meer dan gemiddeld, omstandigheden voor een een goede groei en minder dan gemiddeld omstandigheden voor afname. daardoor ontstond dus een relatief snelle groei.
in de eeuwen daarna veranderde dat dramatisch en nam de bevolking dan ook weer flink af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de late middeleeuwen werden nieuwe landbouwtechnieken uitgevonden. Dus was er meer voedsel. Er waren weinig oorlogen en de vreselijke builenpest zou nog gaan plaatsvinden.
13 jaar geleden
Dus in zo'n 3 1/2 eeuw een kleine verdubbeling. En dat noem je veel? In 1950 waren er 10 miljoen Nederlanders en een halve eeuw later 16 miljoen. Dàt is pas een groei!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind 48% stijging over 350 jaar heeeeel weinig. Ik bereken een stijging van gemiddeld 0,2% per jaar in die periode. Dat bereken ik met behulp van de formule voor compound interest (rente). Je weet wat je begin- en eindwaarde is. Je weet tevens wat de periode is waarover de stijging plaatsvindt. Je kunt dus de jaarlijkse toename berekenen. Het is dus de langjarig gemiddelde stijging.

Ik heb de percentage toename berekend met de formule voor 'i'. Controleer me maar... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het gunstige klimaat, de relatieve politieke rust en de invoering van verbeterde landbouw werktuigen kon gedurende de eerste drie eeuwen van het tweede millennium de bevolking groeien.

Omstreeks 1300 bleek dat er ernstig sprake was van overbevolking. De groei nam af, maar de weerbaarheid van de bevolking nam sneller af en toen de Zwarte Dood rond 1348 Europa bereikte, was de bevolking aan haar overgeleverd. Zo’n 35 tot 50 % overleefde de Zwarte Dood niet. In steden was het nog erger. Florence had in 1338 120000 inwoners, in 1427 nog maar 38000, m.a.w. 60 % overleefde het niet. In Engeland hetzelfde beeld in de steden.

Het eindresultaat van alles was, dat rond 1459 de bevolking van Europa nog maar 40 % was van die van 1300. Dus op het niveau van het jaar 1000. Het niveau van 1300 werd pas weer bereikt rond 1600.

Tenslotte is de Zwarte Dood een verzamelnaam voor ziektes, met als toppers de builenpest en de longpest.

Een goed boek om hierover kennis te krijgen is La Peste (De Pest) van Albert Camus