Als er iets ergs gebeurt op de eerste maandag van de maand om 12.00 uur wat gebeurt er dan?

Toegevoegd na 6 minuten:
was ik nog vergeten te zeggen wat er dan mee het luchtalarm gaat blijft die dan net zo lang afgaan of langer

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lunchpakket vergeten?

Het beste antwoord

Als je in Oss woont (en waarschijnlijk is dit wel landelijk):
De sirenes worden om 12:00 uur op de eerste maandag van de maand getest. De sirenes gaan dan eenmaal af en dit duurt in totaal 1 minuut en 26 seconden. Blijkt dat er op deze dag iets gebeurt, dan zult u de sirene vaker horen. Bij het waarschuwen van de bevolking zal de sirene altijd meerdere malen achter elkaar. Verder beschikt de overheid ook over zogenaamde geluidswagens waarmee u kan worden gewaarschuwd. Deze kunnen op dat moment ook worden ingezet.

Overigens denken ze (=de overheid) ook aan SMS-alarm, dus als er echt wat aan de hand is sturen ze iedereen in de buurt een SMSje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een oorlogs aanval van een ander land.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar het kan eigenlijk van alles zijn.

Sirene

De sirene waarschuwt burgers dat er iets aan de hand is. Wanneer de sirene op een ander moment dan de eerste maandag van de maand gaat moet u naar binnen gaan, deuren en ramen sluiten en Radio Oost opzetten.

De sirene
De sirene moet inwoners waarschuwen als er een ramp gebeurt of als er een groot ongeval heeft plaatsgevonden. Zo'n groot ongeval kan bijvoorbeeld zijn een grote brand waarbij gevaarlijke stoffen vrijkomen. De bekende sirene heeft één alarmsignaal voor zowel het proefalarm als een daadwerkelijk alarm. Het alarmsignaal duurt ongeveer anderhalve minuut. Voor het proefalarm, dat iedere eerste maandag van elke maand wordt getest, klinkt het signaal één keer: om 12.00 uur. In heel Nederland worden dan de sirenes getest. Dit gebeurt om te testen of alle sirenes naar behoren werken. Het is bij een echt alarm verplicht om het signaal te herhalen. De aard en omvang van de calamiteit bepalen hoe vaak het alarm moet worden herhaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan loeit de sirene veel langer door zodat mensen doorhebben dat het niet om een test gaat.

Dan is het een kwestie van t.v. aanzetten om te kijken wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien reageren mensen uberhaubt niet zo goed meer op die sirene. De reactie van mensen wordt niet getest. Ik denk dat een potentieel gevaar eerder bekend wordt bij mensen via Twitter en SMS. En als het echt is, gaan mensen roepen over straat en weet iedereen dat het serieus is. De media zijn ook beter dan in de tweede wereldoorlog toen de Sirene het belangrijkst was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik weet het niet er zullen dan wel mensen zijn die iets oplettend zijn en die dan bijvoorbeeld aan het werk zijn en die dan zeggen wat is het deze keer lang die sirene en dat is dan niet via twitter hihi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is zeker een grote groep die helemaal niet met SMS of Twitter werkt. Die zullen toch ook geinformeerd moeten worden. En zomaar over straat gaan roepen, werkt ook niet echt handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vertrouw die sirenes toch een stuk meer dan mensen die iets roepen. Bij mensen zou ik me afvragen of het geen grap is of gewoon overdreven hysterie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Twitter? Heb ik nog nooit gebruikt. Wel eens heel even naar gekeken, gezien dat het volslagen oninteressant gewauwel is, snel weer weggemaakt. SMS? Als iemand *mij* een SMS stuurt, én als ik mijn telefoon aan heb staan, én als ik hem toevallig bij me heb (ik ben vaak mobieler dan mijn telefoon) én als ik merk dat mijn telefoon trilt in mijn binnenzak, dán is er een kans dat ik iets meepik. Maar dan nog, zou ik waarschijnlijk eerder denken dat een lolbroek bezig is.
Om die reden is afgesproken met andere landen niet een oorlog te beginnen op de eerste maandag van de maand om 12 uur.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en volgens Majoor Kees (Paul van Vliet) is er al jaren terug een schrijven uitgegaan naar de eventuele vijand over het niet aanvallen vanaf " des vrijdags 17. nul nul uur tot zondags 17.nul nul uur"
Dan hoor je waarschijnlijk niet 1 luchtalarm...maar hoor je ze allemaal tegelijk afgaan. Niet om de beurt zoals ze dat nu doen om te testen of ze het nog wel doen. En dan ga je naar huis toe en blijft binnen. Zet de radio aan om te horen wat er aan de hand is en wat je moet gaan doen.
Dat schijnt een vreselijk rot geluid te zijn, al die sirenes tegelijk en KEIhard om te horen, weet ik van mijn oma vroeger.
Ik hoop dat het NOOIT zover zal komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En die gaan dan langer af dan nu het geval is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan laten ze het alarm waarschijnlijk gewoon langer aan staan en via de media komen we dan op de hoogte dat er wel iets ergs is.