( herkenbaarheid) De benarde positie waarin de mannen zich bevonden, is voor ieder mens, ongeacht positie, geslacht of ras, inleefbaar.
Dit kan letterlijk iedereen overkomen. Zowel de persoon zelf, als iemand uit de directe omgeving. Dat is 1 punt.
( kennis/ wetenschap/ technische mogelijkheden) Voorts is het nieuw, dat mensen in zo'n situatie (misschien) gered kunnen worden. ca 40 jaar geleden ontbrak techniek om zowel te traceren als te redden.
( spanning avontuur) Ook is het voor de mens altijd fascinerend, om de spanning mee te beleven wanneer iets plaatsvindt waar levens op het spel staan. Niemand heeft kunnen voorspellen dat de operatie voor iedereen goed zou aflopen.
(sociale aspecten) In een toenemende sfeer van wereldwijde kilte (individualisering) kan het verlangen naar warme saamhorigheid, een gezamenlijk streven, verbondenheid ( in dit geval door herkenning/medeleven) zo groot zijn, dat wereldwijd de nachtrust met gemak geofferd is om de beelden te volgen.
Allemaal menselijke aspecten.
En dat is meteen de kern. Hoofdzaak is hier ' het menselijke' .
Zou de hoofdzaak draaien om geld, macht, politiek, religie, o.i.d. , zou de aandacht op mondiaal niveau er niet of nauwelijks zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het uniek is, dat zoveel mijnwerkers, na zo'n lange tijd, nog gered gaan worden, van zo'n enorme diepte.

Live de redding mee kunnen maken maakt het extra speciaal.
13 jaar geleden
omdat er nog nooit mensen zijn die het zo lang onder de grond hebben volgehouden, en dan zeker geen groep van 33 mensen. ze zitten er al meer als 2 maanden. ze zijn een hechte groep geworden, ze maakten zelfs ruzie wie als laatst naar boven gaat omdat ze de andere het meer gunnen ( zeggen ze ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een van de grootste reddingsoperaties ooit is.
Omdat het om een grote groep mensen gaat.
Omdat nog nooit iemand zo lang onder de grond opgesloten heeft gezeten.
Omdat deze mensen in eerste instantie dood gewaand werden.

Toegevoegd na 7 uur:
En omdat het een soort ramptoerisme is waarbij het nu eens een keer wél goed afloopt, altijd fijn :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat dit geen allersdaags nieuws is.en het n wonder is dat die mensen nog in leven zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is prettig, hoopvol nieuws naast al het andere vaak negatieve nieuws wat we dagelijks te verwerken krijgen.
Daarbij waren ze al opgegeven en dan is het nog bijzonderder dat ze toch levend ontdekt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het er heel veel zijn,het niet vaak gebeurd en het ook heel lang duurt