Hoe hou je de bevolkingsgroei tegen?

Er komen steeds meer mensen op de wereld in een rap tempo.. dat is toch niet goed voor moeder natuur? Dit gaat tenkoste van natuur e.d.

Hoe kan je dit het beste tegengaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees eten, overmatig consumeren, vliegreizen, auto rijden, dat soort dingen hebben net zoveel of meer invloed. We kunnen ons beter focussen op verantwoorder leven dan op geboortebeperking.
Niet dat het een het ander uitsluit overigens, maar mensen zijn zich er soms niet van bewust welke dingen nou de echte problemen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter illustratie van o.a. de groei van de wereldbevolking is dit wel een interessante site: http://www.poodwaddle.com/worldclock.swf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat de natuur dit op een gegeven moment 'zelf oplost'. Zoals je schrijft.. "Het is niet goed voor moeder natuur". De natuur is onze bron van het leven. Als we onze bronnen leegdrinken, kapot maken en negeren dan drinken we dus eigenlijk onszelf leeg. Maken we onszelf kapot en zijn we in die zin onze eigen stop!

Het beste antwoord

De natuur doet dat zelf. Als er meer mensen dan eten is, verhongert een deel. Wij denken dat we dat kunnen oplossen, de vraag is echter of we dat wel moeten doen. De natuur is hard, voor mens en dier. Een muizenpopulatie werkt ook zo, dan bekommert niemand zich erom. Wil je van muizen af? Haal het eten weg.

Ik zou mij er persoonlijk liever hard voor maken dat we arme mensen iet arm houden om onze rijkdom in stand te houden (kinderarbeid, onderbetaling, wurgcontracten in 3e wereldlanden, etc).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk dat je dat van die muizen zegt, dat heb ik een keer uitgeprobeerd, er stonden in de schuur een aantal bussen met voer, er werd nogal een geknoeid door vakantie werkers, heb toen een keer alles schoon gemaakt en opgeruimt, een week later gingen de muizen spontaan dood, hun hele bestaan was gebasseerd op het geknoeide voer.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies....

Andere antwoorden (13)

De Chinezen straffen de mensen die meer dan 1 kind krijgen (mav het platteland). Zo zijn er nog meer dingen te bedenken. Maar als je het werkelijk wilt tegen houden, moet je mensen goed opleiden. Dat maakt dat er meer geld verdiend kan worden door het hoofd van de bevolking. Er is gebleken dat bij mensen die hoger opgeleid zijn, minder kinderen binnen het gezin worden geboren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie: door de welvaart te vergroten in de gebieden waar de bevolkingsgroei het hoogst is, en ervoor te zorgen dat anticonceptiemiddelen gemakkelijk verkrijgbaar zijn en het gebruik ervan niet (bijvoorbeeld op religieuze gronden) wordt ontmoedigd.

In feite dus dezelfde manier als waarop in Nederland de bevolkingsgroei is verlaagd. Hier zijn geen grote gezinnen meer omdat:

A. Het is niet nodig om veel kinderen te krijgen om je oude dag veilig te stellen.
B. Het is goed mogelijk om zwangerschappen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaag nog stoppen met het uitkeren van fokpremies, beter bekend als kinderbijslag. Het is te zot voor woorden dat je als je zo nodig 10 kinderen wilt, je ook voor alle 10 kinderbijslag krijgt. Nog zotter is het dat je nog steeds de volle mep krijgt met een salaris van 500.000.

Ik schrijf wat kort door de bocht misschien, maar dat kinderbijslag in alle crisis discussies buiten schot blijft, is voor mij onbegrijpelijk.
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
AOW? Geloof je werkelijk dat dat over 20 jaar nog bestaat? Ik hou er ernstig rekening mee dat tegen die tijd de pot leeg is en ik het alleen met mijn pensioen zal moeten redden.
paulus811
13 jaar geleden
En sterrehemel, eigenlijk zeg je dat de kinderwens ineens vervalt als er geen kinderbijslag meer tegenover staat. Als dat zo is, is het dus een prima antwoord op de vraag. Is het niet zo, dan gaat jouw stelling niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kb gegeven wordt aan mensen met een riant salaris en daar van op vakantie gaan dát ligt aan de overheid. Paulus ik heb 'slechts' 4 kinderen. Denk je nu werkelijk dat de kinderbijslag de reden is dat ik ze heb?
Ooit van vreugde, gezelligheid, samenspelen, delen enz. gehoord? Ik investeer veel (geld) in mijn kinderen maar ze zijn dan ook 'de toekomst'. En dat de overheid daar een piep-piepklein beetje aan bij wil dragen, kan ik alleen maar zeggen: dank je wel. Want uiteindelijk betaalt het zich toch weer terug.
paulus811
13 jaar geleden
noagrietje, ik denk absoluut niet dat kinderbijslag de reden is dat jij 4 kinderen hebt. Maar wat mij betreft mag het maximum naar 2 kinderen en/of 100.000 gezinsinkomen. Dat kinderen de toekomst zijn is deels waar, ze zijn ook de toekomstigen die op hun beurt weer verzorging en uitkeringen nodig hebben. En zo herhaalt het probleem zich. Ik las eerder vanavond dat de bevolking rond 1800 550 miljoen was, in 1985 3 miljard en 1999 al 6 miljard. Dat kan zo dus niet doorgaan voor ons aardbolletje. Dat we desondanks kinderen maar blijven subsidiëren kan er bij mij niet in. En wellicht krijg je niet minder kinderen door het afschaffen van kinderbijslag (hoewel, ik zou wel eens willen weten wie zich dan nog een keer bedenkt), maar de 6 miljard euro die we er nu jaarlijks aan uitgeven (1/3 van het tekort!) kunnen we dan wel aan milieumaatregelen besteden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels heb ik zelf ook maar een antwoord geplaatst ;)
Dat gebeurt hier in het westen al. Alles wordt zo duur, dat je je een (groot) gezin al bijna niet meer kunt permitteren.
En dat wordt nog wel erger.
13 jaar geleden
In India worden deelstaatregeringen door middel van premies en straffen aangemoedigd sterilisatie te bevorderen. De deelstaten voelen er daarom niet veel voor om het condoom - en pilgebruik te stimuleren. Met als resultaat dat vooral onder jongere vrouwen geboortebeperking nooit wordt toegepast. Ongeveer 45 procent van de Indiase paren gebruikt voorbehoedsmiddelen, tegen 72 procent in China, aldus het comite.

India was een van de eerste landen die probeerden het geboortecijfer omlaag te brengen, maar in een cultuur waar aan grote gezinnen veel waarde wordt gehecht is dat niet eenvoudig. Veel Indiase paren beschouwen hun gezin pas compleet als er ten minste twee zonen aanwezig zijn. De Indiase overheid is er wel in geslaagd het aantal kinderen in een gezin terug te brengen van een gemiddelde van zes tot ongeveer vier. In China ligt het gemiddelde op 2,5 kinderen per vrouw. De naar schatting 883 miljoen zielen tellende bevolking van India groeit jaarlijks met ongeveer twee procent, dat is ruim 17 miljoen mensen.

Over China is het comit zich optimistischer. In het 1,2 miljard inwoners tellende China wordt het gezin met een kind gepropageerd als ideaal. Om mensen over te halen slechts een kind te nemen wordt een systeem gehanteerd van beloning en straf. Als resultaat daarvan is de gemiddelde gezinsgrootte in twee decennia met 60 procent gedaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele belangrijke vraag, eigenlijk de meeste urgente waar de mensheid momenteel een antwoord op nodig heeft. China pakt dit heel rigoureus aan: max. 1 kind per gezin. In het Westen is een dergelijk aanpak ondenkbaar. Gelukkig is de gezinsgrootte hier al aanzienlijk afgenomen in een paar generaties tijd. Dit geldt echter niet voor de derde wereld: daar blijft de bevolking toenemen door verbeterde medische voorzieningen en ekonomische middelen. En het overschot van die landen vloeit 'vanzelf' door naar de landen met een negatief bevolkingsoverschot, zodat uiteindelijk de bevolking overal blijft groeien. De impakt van de gemiddelde mens op de natuur is weliswaar gering, maar in vergelijking met andere diersoorten toch wel groot. En mede gezien het aantal mensen is de impakt van de mens op de wereld als geheel, aanzienlijk en helaas in veel gevallen nadelig.
Héél veel natuurlijke balansen zijn inmiddels verstoord en het is onvoorspelbaar waar dit op uitdraait.
Eén ding kun je wel voorspellen aan de hand van ervaringen opgedaan in het verleden: elke verstoring werkt door tot een nieuw evenwicht is bereikt en de natuur kent heél veel mechanismen om tot een nieuw evenwicht te komen. Hongersnoden, epidemiën en oorlogen (feitelijk óók een 'natuurlijk' mechanisme) kunnen het aantal mensen drastisch omlaag brengen. Regenval en overstromingen kunnen de waterstand in te laag liggend land weer op 'goede' hoogte brengen en ga zo maar door.
Héél kort samengevat is mijn antwoord:
Wij, als mensheid, krijgen dat niet (voldoende) voor elkaar en dat zal zich vroeg of laat wreken door een 'natuurlijk' herstel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lost zichzelf wel op, een paar flinke epidemieën en hongersnoden en waternoden, en de wereldbevolking is weer flink uitgedund.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje kort door de bocht, maar ik kan me wel aansluiten bij het feit dat we eerst maar eens moeten zorgen dat we beseffen hoe goed we het zelf hebben. De hedendaagse maatschappij wil alleen maar meer en meer, ten koste van moeder natuur.
condooms?

FF serieus :
bepaalde reglementeringe zouden helpen zoals :

het 1 kind politiek dat elk gezin maar 1 kind mag

het afschaffen van de kinderbijslag waardoor meerdere kinderen alleen maar duurder wordt en dus een last
wordt.

Andere fiscale, sociale voordelen afschaffen met betrekking tot kinderen waardoor het ook duurder wordt.

Toegevoegd na 44 seconden:
Kortom : De wijziging van de wet betreffend over kinderen zou de bevolkingsgroei kunnen tegenhouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, het is maar hoe je het bekijkt. De randstad is ook veel drukker dan friesland.
Zo zijn er heel wat gebieden waar het 'overbevolkt' is. En delen waar nog geen mens is geweest.
Het is niet zozeer de aanwezigheid van de mens (lijfelijk) wat ten koste gaat van de natuur e.d. maar wel zijn wensen in wat hij wil (consumeert).
Als we met z'n allen drastisch minder zouden consumeren dan was er al een heel groot deel van het probleem opgelost.

Als voorbeeld: neem een gsm. Waarom kunnen wij er niet tevreden mee zijn? Juist er komt een nieuwer strakker modelletje uit. Die willen we hebben! En die oude?... Die komt op de grote hoop. En al die verschillende adapters? Tja....
En de crt monitors zijn zo langzamerhand ook allemaal vervangen door lcd.
Een bankstel werd vroeger 'voor de rest van je leven' gekocht. Vandaag de dag wisselt die net zo snel als de mode gaat...
Zo kan ik wel even doorgaan.
Dat gaat allemaal op die ene grote hoop... ten koste van moeder natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we beseffen wat het doel van het leven is, en hoe we daar invulling aan geven wordt het probleem wel opgelost.
Ik weet dat ik niet meer waard ben dan een ander, ik weet ook dat het leven in het algemeen niet makkelijk is, wil ik dat een ander aandoen. Nee, wil ik proberen om te zorgen dat het voor een ander makkelijker wordt, JA, want dan wordt mijn leven ook makkelijker, ik kom uit een generatie waarin de keuze voor een wel of geen kind niet een optie was. Wetende wat ik nu weet zou ik niet voor een kind kiezen, maar zorgen dat wat er nu leeft de moeite waard is om geleefd te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kunnen wij niet oplossen. Ga in Afrika maar eens verplichten van maar 1 kind te hebben, dan sterft het continent uit want daar is geen sociale zekerheid. Schaf de kinderarbeid in India eens af en die gezinnen leiden honger... Het moet allemaal heel langzaam evolueren. Er zullen dus nog crisissen komen, hongersnood en oorlogen. Die zorgen weer voor slechte hygiëne en gezondheidszorg waardoor allerlei ziektes ontstaan en de bevolking decimeren. Een somber en fictief vooruitzicht doch ik kan niets anders bedenken. De natuur gaat zijn gang en is niet te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst vroeg je of het eigenlijk niet zorgelijk is dat mensen hier in het Westen steeds minder kinderen krijgen en nu vraag je eigenlijk het tegenovergestelde.

Om de bevolkingsgroei tegen te houden zou je de paus en die hele katholieke bende moeten omleggen. Die geloofsmaffia die arme, onwetende mensen in Afrika loopt te indroctineren met het gif dat het gebruik van condooms een onvergeeflijke zonde is. De paus is als hoofd van die maffia aansprakelijk: hij veroorzaakt aids en overbevolking uit naam van God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou,in een bepaald zuid amerikaans land wonen nu heel veel chinezen
ik las dat alle vrouwen zwanger zijn ze mogen in hun land maar 1 keer baren
nu doen ze daar bijna niks anders dan kindjes krijgen,ja hoe stop je dat.