Hoe mag je omgaan in de volgende omstandigheden als het gaat om je eigen veiligheid?

1: iemand slaat je zonder reden,en blijft maar slaan, mag je dan terug slaan?
2: als iemand op je schiet met een pistool, mag je dan voorwerpen gebruiken als wapen om deze persoon uit te schakelen, zij het in leven?
3: Wat mag je iemand maken als deze zonder toestemming je terrein op komt? Mag je hem dan met geweld van het terrein verwijderen?
4: Wat mag/moet je doen als je een inbreker in je huis betrapt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus in geval van nood (bijv. een inbreker in je eigen huis betrapt of aangevallen wordt) zit er maar 1 ding op dusdanig ontmoedigen dat hij/zij het nooit meer doet en aan het eind van de straat neerleggen.
Doe je het anders dan zal hij binnen 18 uur weer vrij rondlopen en zinnen op wraak. (maar misschien komt daar met een nieuwe regering verandering in)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot op heden mag je niet zo heel veel in dit opzicht, maar als het aan het nieuwe kabinet ligt, mag je belagers gewoon inelkaar timmeren en inbrekers e.d. flink aanpakken. Er staan dus wat wetswijzigingen op stapel volgens de berichten.

Antwoorden (4)

Volgens mij is het zo dat je bij 'zelfverdediging' evenredig veel geweld mag gebruiken als je belager. Daar mag je niet overheen gaan.
Je mag alleen mensen verzoeken om van je terrein af te gaan, dat mag niet hardhandig. Je zou in zo'n geval alleen de politie kunnen bellen ivm heusvredebreuk oid.
Je mag wel een burgerarrest doen als je een inbreker betrapt, maar je mag geen geweld gebruiken en je mag hem niet gijzelen.

Kortom... als het gaat om het verdedigen van je eigen huis en haard, heb je maar weinig middelen in handen...
Er zal vast wel een of andere site zijn waar dit goed wordt beschreven, ik zal eens even kijken...

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.npreva.nl/burgerarrest.html

Er staan meerdere linkjes, ook over ingrijpen en zo.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ik zie dat je iemand wel tegen de grond gedrukt mag houden, tot de politie gearriveerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als een vrouw je in je gezicht slaat, mag je haar dan gewoon terug slaan?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
als je door weg te lopen het geweld kan laten stoppen, dan moet je dat doen. Terugslaan heeft in dat geval niks meer met verdediging te maken. Achteraf kan je dan altijd aangifte doen van mishandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vrouw terugslaan heeft meer te maken met je eigen normen en waarden denk ik. Maar ik denk dat een man die door een vrouw belaagd wordt zich best mag verdedigen ja. Belaagd worden vind ik iets anders dan een klap krijgen in je gezicht.
Volgens de wet mag je je altijd verdedigen. Echter de verdediging moet wel proportioneel en subsidiair zijn. Dit houdt in dat het toegepaste geweld in verhouding moet staan tot de aanval. Iemand die jou een klap verkoopt, mag je niet meteen de hersens inslaan met een bijl bijv. Ook moet het doel, het geweld tegen jou, niet op een andere manier te bereiken zijn. Als je kan weglopen en zo ontkomen aan de agressor, dan is dat de oplossing, die je moet kiezen.

Noodweer is een strafuitsluitingsgrond. Dit houdt in dat het niet strafbaar is, om te verdedigen van je eigen of andermans lijf of goed tegen onmiddelijk wederrechtelijke aanrading. Als iemand met een pistool op je schiet is er natuurlijk al snel sprake van een noodweersituatie.

Iemand die zonder je toestemming je terrein opkomt en ook tegen je zin in, mag je verzoeken om weg te gaan. Voldoet de persoon niet aan dit verzoek, dan is er sprake van huis of erfvredebreuk. De politie kan dan ingeschakeld worden. Zelf geweld toepassen is in zon situatie niet toegestaan.

Een betrapte inbreker mag je als burger aanhouden en daarna zo snel mogelijk overleveren aan de politie. Als de inbreker er vervolgens vandoor wil gaan, mag je gepaste druk uitoefenen, om hem daar te houden. Denk dan bijv aan een judogreep toepassen, of desnoods ga je op hem zitten. Onnodig geweld toepassen mag ook in dit geval niet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1
Wat in deze gevallen MAG zal mij een worst wezen. Iemand die het waagt om mij zonder reden te slaan of in mijn huis inbreekt krijgt daar echt gruwelijk spijt van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag je hem niet verwonden als hij inbreekt en ook zijn wapens en alles wat wapens zijn verboden, maar zodra je persoonlijk aan gevallen word en je kunt je zelf redden doe wat je moet doen.
En eerlijk gezegd persoonlijk ben ik van mening dat als we iets meer macht hadden om ons huis te verdedigen dan werd er ook minder in gebroken.