Geven Amerikaans films een realistisch beeld van het dagelijks leven daar?

Ik bedoel dan vooral kinderfilms, humor, romantiek, familiefilms. Niet zozeer de horror of geweldsfilms of actiefilms.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Amerikanen zijn erg chauvinistisch en veel wat we in familiefilms bijv. zien is daar echt zo. Ze hangen erg aan tradities en als in een familiefilm uit de 50er jaren een afsluitingsbal was voor een geslaagde 'high scholer', dan is de traditie nog in veel gezinnen hetzelfde. De 'date' die het meisje afhaalt heeft een bloemendecoratie voor haar pols bij zich, er wordt gefilmd, foto`s e.d Ook de chearleader intriges enz. zijn er nog steeds en de 'mums'
die hun kinderen pushen. Veel is dus echt zo. Er wordt alleen erg geromantiseerd om de Amerikanen als 'perfect' neer te zetten. Een gezin als de Cosby`s bijv. dat lukt ook daar niet in het echt. Ook daar zijn de ouders en de kinderen niet zo perfect als ze worden neergezet in een film. Amerikaanse films zijn meer een propagandafilm voor hun land en hun leven. Het is echter wel zo, dat de hardere films uit de ghetto`s bijv.wel zo worden weergegeven zoals het daar is. Kinderfilms, familiefilms, romantische films enz. moet je dus met een korreltje zout nemen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Net zo realistisch als de Nederlandse films van het leven hier. Niet erg dus, een film vergroot meestal dingen uit.

(Ik zag ooit Grease met mijn moeder en ik was als kind van 10 dat alles vrij letterlijk nam echt overtuigd dat ze daar volkomen weird waren: wie ging er nou zomaar zingen? Wat hadden ze rare kleren aan! Het heeft lang geduurd voor ik er iets van snapte ;p)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahah, dat van Grease is wel heel grappig!
Ten dele, zie het antwoord van Hippo.

Aanvulling:

Amerikanen zetten zichzelf graag neer als übermenschen waar de rest van de wereld totaal afhankelijk van is. Zij hebben de grootste vrijheid, ze zijn het geweldigst, het grootst en hebben de "the best and the meanest machines of the world" (de beste, grootste en gevaarlijkste machines van de wereld) Alles, maar dan ook alles is absoluut perfect in amerika en de rest van de wereld valt erbij in het niet.

Amerika bestaat nu rond de 250 jaar en je kan in hun films, politiek gedrag en algemene volkskennis zien dat ze in de puberteit zitten. Ze hebben totaal geen benul van de wereld en willen hun "vrijheid" opleggen aan anderen. Ze gedragen zich als een puberjongen die de wereld wel even zal maken maar nog niet goed weet waarom hij een piemel heeft. Dit laatste is wat vooral een zeer oude beschaving zoals de arabische erg stoort.

De werkelijkheid van de amerikaanse "vrijheid" is gebleken na de val van het ijzeren gordijn. Amerika kent meer geheime politionele en militaire organisaties dan de hele voormalige Sovjet Unie bij elkaar. Het meerendeel hiervan wordt gebruikt tegen eigen volk net zoals Stalin deed. Ook is het aantal gevangenen in amerika net zo groot als de rest van de wereld met inbegrip duistere landen als Noord Korea. Ook is amerika veel meer militair gericht als de voormalige Sovjet Unie, zo blijkt achteraf.

Als enigste land ter wereld zijn de amerikanen gek op wapens en destructie. Je ziet dat de laatste jaren ook op Discovery Channel, alles moet worden kapotgeschoten en opgeblazen wand pas dan is het leuk. Meestal gaat het helemaal nergens meer over. Vinden we het hier met grote feesten prachtig dat er artiesten optreden en grote lasershows gorden gehouden, zo in het in amerika heel gewoon dat er op grote feesten georganiseerd met machine geweren, mitrailleurs en zelfs bazookas en gatling guns niet-amerikaanse producten zoals auto's en motorfietsen worden kapotgeschoten. Bij voorkeur van Japanse en Duitse makelij. (en dat terwijl de Amerika de grootste neo nazi organisatie ter wereld heeft, en gewapend tot de tanden en je pas "de man" bent als je een Duitse auto rijd)

Amerika kent nog steeds veel rassendiscriminatie. Het is een zelfzuchtige op geld gerichte maatschappij.

En dat zie je niet in de films. Amerikaanse speelfilm bevatten zeer veel propaganda.

Lees verer in mijn reaktie hierop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooi voorbeeld hiervan is de film Death Wish met Charles Bronson in de hoofdrol. (ik weet niet meer welke van de series het is) Bronson keert zich tegen een jeugdbende die een vriend van hem hebben vermoord. Die vriend was een tweede wereldoorlog veteraan. Bij werd in het huis van zijn vriend aangevallen door de bende. Hij doorzocht de wapenkast van zijn vriend en vond een Duitse MG-42 mitrailleur. Natuurlijk wijgerde het wapen na enkele schoten. Hij kreeg het wapen niet meer los en gooide het boos aan de kant. Er klinkt marsmuziek als hij een Amerikaanse Browning M1919 .30 machinegeweer vind die geheel vanzelfsprekend trouw zijn zijn werk deed, zelf na zware mishandeling van het wapen. Uit manschappen en journalistieke verslagen uit de tweede wereldoorlog van alle betrokken partijen blijkt dat de geallieerden maar al te graag hun Browning M1919 ruilden tegen de veel lichtere, betrouwbaardere, nauwkeuriger en sneller schietende MG-42 die je zo uit de heup kon vuren. Iets wat de loeizware M1919 niet kon. Dit feit werd in deze film uit pure propaganda volledig genegeerd. Auto's die op cruciale momenten dienst weigeren zijn in de Hollywood Films bijna nooit van Amerikaanse makelij. De kwade partij in de film is of lijkt vaak Arabisch of Russisch. En zo kan ik nog uren doorgaan over verborgen propaganda in Amerikaanse speelfilms die kant nog wal raken.