Waarom vliegt de tijd als je een deadline moet halen?

De tijd vliegt als je plezier hebt. Maar ik heb ook altijd het idee dat de tijd vliegt als je een deadline moet halen. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Omdat jij waarschijnlijk, (net als ik) alles graag tot het laatst uitstelt.

Stel
a, je begint 1 week voor de deadline met iets

b, je begint de laatste dag voor de deadline voor dat iets.

Het íets' blijft hetzelfde, maar bij a heb je veel meer tijd dan bij b. Omdat je bij b dus evenveel moet doen in veel minder tijd... lijkt de tijd sneller te gaan.
Maar eigenlijk ben je hetzelf, die meer doet, in minder tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak schuif je alles wat je moet doen voor je deadline voor je uit, omdat je het geheel goed wilt doordenken. Je begint dan te laat dingen op papier te zetten, waardoor je, als de deadline dichtbij is, niet alleen nog maar hoeft af te ronden en puntjes op de 'I' hoeft te zetten, maar bijna alles nog moet doen. En aangezien zulke dingen vaak ook nog een beetje tegenvallen in hoeveel tijd je ermee kwijt bent, kom je in de tijdsnood, en schiet je in de erbij horenden stress.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch een ander antwoord an de eerste en ook goed ! +
Omdat tijd pas gaat tellen als je iets Moet of heel graag Wilt.
Morgen jarig zijn was als kind eindeloos ver weg.
Morgen een presentatie af moeten hebben is nu ineens eh... Morgen al?!?! Help!
Als het 'pas' volgende week af moet zijn, heb je het idee dat je nog een hele week hebt (maar het is stiekem eigenlijk 'maar' zeven dagen... zes...vijf...vier...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verbaast me dat er toch nog zoveel verschillende goede antwoorden op deze vraag zijn.
Omdat je dan te druk bezig bent om op de tijd te letten en daardoor lijkt het sneller te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je veel moet doen of als je plezier hebt dan vergeet je de tijd en lijkt het alsof de tijd opeens heel snel gaat.
Moet je maar eens 5minuten naar een klok gaan staren, dit gaat eng langzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles heeft te maken met energie, als jij al je energie stopt in het halen van de deadline gaat de tijd vanzelf snel, tenminste voor je gevoel. Op dat moment heb je geen oog voor wat er om je heen gebeurt, en kun je jezelf concentreren op je deadline, daarom zijn er ook zoveel mensen die het beste presteren als ze een deadline moeten halen, het is voor hen een kik.
Daarom is het ook zo belangrijk om te doen wat er echt toe doet, daar haal je de beste resultaten uit.
Als ik iets doe, wil ik het graag goed doen, maar als ik te veel word afgeleid door minder belangrijke zaken kost het mij eigenlijk te veel energie.