Kan een blinde 'zien' met zijn/haar handen?

Kan hij/zij zich dan een voorstelling maken,van wat er vastgehouden wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja dat kunnen ze zeker. Heb een tijdje op een blindenschool gewerkt en de kinderen waren in staat een heel exacte beschrijving te geven van wat ze voelden.
Zelfs de gezichten van hun juffen konden ze exact omschrijven... heel bijzonder.

Het gevoel (De tast) is bij blinden veel beter ontwikkeld dan bij niet-blinden. Het is een noodzakelijk iets om te kunnen functioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Mensen die niet blind geboren zijn kunnen dat sowieso wel. Mensen die wel blind zijn geboren hebben vast wel een bepaalde voorstelling, maar niet zoals ziende mensen. Ze kunnen alleen de vorm en structuur voelen, maar niet de kleur zien of de context. Ze weten overigens wel wat het is, aan de hand van de vorm en structuur en temperatuur van bepaalde materialen weet hij wel dat het een hamer genoemd wordt wat hij vasthoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Bertie;

Ja, een blinde kan zich een zekere voorstelling maken van wat hij op de tast waarneemt. Dat beeld is veer mensen die blind geboren zijn vaak wel flink afwijkend van de visuele werkelijkheid; er zijn verhalen bekend van blind geborenen die na een hersteloperatie zwaar teleurgesteld waren in het live resultaat vergeleken met hun verbeelding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet met zijn handen.
Maar ik heb hier een zeer opmerkelijk filmpje voor je:

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik wilde eigenlijk zeggen: Zelfs zonder handen. Natuurlijk kan een blinde nog veel beter een voorstelling maken van iets als het betast kan worden.
14 jaar geleden
Mensen die blind zijn, maken extra veel gebruik van hun ándere zintuigen. Want wanneer je blind bent, dan kun je nog steeds gewoon horen, denken, praten, voelen en lopen, net als iedereen. Blinden hebben geleerd om meer en beter gebruik te maken van informatie die zij via hun oren (gehoor), neus (reuk) of vingers (tastzin) verwerven. Sommige blinden kunnen aan die manier waarop iemand loopt, horen wie er aan komt. Weer anderen kunnen voelen van wat voor hout een tafel is gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kunnen ze inderdaad.Ik ben opgegroeid met een blinde Oma en iedere vriendin of vriendje wat ik meenam naar haar vroeg ze-mag ik je gezicht voelen?toen ik mijn huidige man aan haar voorstelde had ik al tegen hem gezegt-ze wil je gezicht voelen dan krijg ze een idee hoe je eruit ziet.
Ook aan de voetstappen hoorde zij wie eraan kwam en ze had het altijd goed.
als kind lieten wij altijd als we iets nieuws hadden het ff aan oma zien.ze betaste alles..van jas..broek..trui enzovoort.en vroeg je dan hoe ziet het eruit gaf ze een duidelijk beeld...
Dus mijn antwoord op jou vraag is:Ja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet nodig om een blinde of slechtziende als een soort detective te achtervolgen om een dreigende botsing tegen één of andere hindernis toch nog tijdig te kunnen voorkomen. Natuurlijk, dit is goed bedoeld, maar deze "achtervolgingsactie" wordt meestal wel waargenomen (gehoord, geroken en gevoeld) door een blinde, en dat kan heel erg vervelend zijn voor de blinde. Hierdoor verliest de persoon met een visuele beperking immers zijn concentratie en waarneming, waardoor hij/zij nerveus kan worden. Een blinde loopt met een stok en/of geleidehond en kan daarmee perfect obstakels detecteren of vermijden.
De beste manier om een slechtziende of blinde persoon hulp aan te bieden is eenvoudigweg vragen of die persoon graag hulp heeft en op welke wijze hij deze wenst.
Vraag hoe iemand begeleid wil worden. Bv inhaken van een arm of een hand op een elleboog leggen.
Ga altijd in overleg vóór je hulp of begeleiding biedt en grijp de blinde/slechtziende persoon dus niet zomaar vast.
Is hulp niet nodig, dring dan vooral niet aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarneming, waaronder ruimtelijke waarneming, wordt door meer bepaald dan zien met de ogen. Zienden overwaarderen het beeld dat ze zien, ook zij "zien" door te horen (bv echo), voelen (bv tocht), ruiken (bv prettige geur). Een blinde "ziet" dingen niet, maar neemt minimaal even sterk waar als diegenen die wel ziet. En vaak nog wat scherper, omdat ze bewuster zijn van alle andere mogelijkheden van waarneming.