Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de Nederlandse volksaard een gevolg van het calvinisme of was de volksaard de oorzaak dat het calvinisme hier aansloeg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
650
Antoni
14 jaar geleden
Daar zullen wetenschappers (historici, theologen) allerlei verschillende theorieën over hebben, lijkt mij zo. Ik vraag me af of er één theorie over is, die de meerderheid accepteert.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Calvijn predikte (samen met Luther) op het juiste moment de juiste dingen. Vele landen tussen 1500 - 1650 waren deels 'bezet' (als je hiervan mag spreken, want de Spanjaarden kwamen in eerste instantie niet als bezetters). Een nieuwe godsdienst speelde goed in op de gevoelens 'een eigen gebied' te krijgen.

Er was inderdaad een voedingsbodem hier; de volksaard was naar het calvinisme. Dit komt voornamelijk door de 'dwalingen' van de kerk in de Middeleeuwen. Bovendien zorgde de alfabetisering en de renaissance ervoor dat mensen niet meer zonder meer iets aannamen.

Maar het calvinisme heeft erna ook de volksaard verandert. De Nederlandse letterkunde heeft een hele tijd in dienst gestaan van het calvinisme.

Je kunt dus veilig stellen dat het beide gebeurd is, en dat het calvinisme dat aansloeg wegens onze volksaard daarna de volksaard nog meer naar zich toegetrokken heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het laatste natuurlijk...

Calvijn is daardoor dan weer eerder door ontstaan...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Calvinisme zou zich hier niet hebben verspreid als er geen voedingsboden was geweest. Ze pasten als hand en handschoen. Als dit zo is, en ik denk van wel, dan lag er ook op de andere plaatsen waar het C. is blijven hangen eenzelfde voedingsbodem geweest. In delen van Frankrijk, Duitsland, Engeland en de VS kent men dus eenzelfde volksaard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding