Waarom gaat de wintertijd om 3 uur 's nachts in?

Heeft die 3 uur een speciale betekenis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Het heeft te maken met de UTC tijd.
Doordat het tijdstip van overgang gekoppeld is aan 01:00 UTC wordt in alle Europese tijdzones (west, centraal en oost) de klok op hetzelfde moment verzet.

Heeft niets te maken of mensen slapen of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gaat om 2 uur 'snachts in en dat is zo omdat er dan relatief gezien zo min mogelijk mensen "last" van hebben aangezien de meesten dan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar om 4 uur 's nachts slapen toch ook de meesten???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar ze moeten ergens een lijn trekken. Niet alles is te verklaren denk ik.
Het kan nuet om middernacht, dan zou je opeens een dag terug gaan. Van 12 uur op bijv. maandag terug naar 11 uur zondag. Dat is onhandig dus hebben ze bepaald dat de klok later terug gaat.