Wie is met fenomenologie begonnen?

Een fenomeen is denk ik al zo oud als de aarde bestaat, of ouder. Door waarnemingen in de natuur kan men verklaringen vinden waarom dingen gebeuren. Ik ben op zoek naar de basis van de goede wereld en wil mijn kennis vergroten in fenomenologie.

Toegevoegd na 1 uur:
Fenomenologie is een onderdeel in mijn zoektocht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Fenomenologie is waarnemen zonder te oordelen, door het waargenomene voor zichzelf te laten spreken. Deze methode berust op het werk van Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) en is nader uitgewerkt door Rudolf Steiner.
Goethe ontwikkelde de fenomenologie aan waarnemingen in de natuur, met name via plantenstudies. Zijn onderzoekingen leidden tot de ontdekking van de 'oerplant', de gebarentaal of 'gestiek' die aan de groei en ontwikkeling van planten ten grondslag ligt. In zijn navolging probeert men de verschijnselen in mens en natuur in hun samenhang te begrijpen als uitdrukking van krachten van geestelijke aard.
In Nederland is het Louis Bolk Instituut te Driebergen gespecialiseerd in deze onderzoeksmethode op het gebied van landbouw, gezondheid en voeding.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk eens op wikipedia

De filosoof Edmund Husserl (1859-1938) was de grondlegger van de fenomenologie. Hij verzette zich tegen zowel het empirisme als het rationalisme. Volgens Husserl is noch ervaring, noch rede een fundamentele kennisbron: we dienen de fenomenen zelf te laten spreken, de zuivere aanschouwing van hetgeen ons in het bewustzijn is gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De fenomenologie is een stroming in de filosofie die uitgaat van de directe en intuïtieve ervaring van fenomenen (oftewel verschijnselen), en hieruit de essentiële eigenschappen van ervaringen en de essentie van wat men ervaart probeert af te leiden. De fenomenologie stamt uit de School van Brentano (genoemd naar Franz Brentano) en is voornamelijk gebaseerd op het werk van Edmund Husserl.

Edmund Husserl lijkt dus de grondlegger te zijn van de fenomenologie, waar Brentano de eerste was die het toepaste.

Het is echter voornamelijk een filosofisch gebeuren, en garandeert vooralsnog geen betrouwbare uitkomsten. Menselijke waarneming kent namelijk nogal makkelijk vertekening die zich met name psychologisch vaak wel laat verklaren, en de wereld proberen te doorgronden door alleen fenomenologie is ongeveer net zo'n hachelijke opdracht als de natuur verklaren door uitsluitend behaviorisme te 'gebruiken'. Er is namelijk een hele hoop te weten en te meten buiten onze directe zintuiglijke waarneming, en die gegevens terzijde schuiven maken een methode volledig onbruikbaar.