Is het nieuwjaarswensen een restant van een heidens gebruik?

Waar komt deze gewoonte vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

In Rome werd in 153 v. Chr. het begin van het jaar op 1 januari gezet, maar aanvankelijk werd deze dag niet gevierd en had het alleen een administratieve functie. Het Midwinterfeest vond plaats tijdens de laatste 12 of 13 dagen van het oude jaar.
Pas in de vierde eeuw, nadat het christendom zijn intrede had gedaan, werd de Kalendae Januariae ingesteld: een vijfdaags feest om de geboorte van het kindje Jezus op 6 januari in te luiden. Nog in dezelfde eeuw ging de kerk ertoe over de geboorte van Jezus op 25 december te plaatsen en deed men al het mogelijke om de snel gegroeide populariteit van de Kalendae Januariae in te dammen. De eerste drie dagen van januari werden door de Synode van Tours uitgeroepen tot vastendagen en het werd op straffe van excommunicatie verboden aan de 'heidense' nieuwjaarsviering deel te nemen. Ook werden er diverse pogingen gedaan een andere datum als nieuwjaar te bestempelen.
In de westerse wereld werden diverse nieuwjaarsdata na elkaar en soms tegelijkertijd gehanteerd: 1 september, 24 september, Kerstmis, 1 maart, 25 maart, Pasen.

Gedurende de gehele Middeleeuwen bleef de nieuwjaarsdag afhankelijk van regionale gebruiken, waarbij op één plaats vaak twee of meer data tegelijkertijd als nieuwjaar golden. In de vijftiende en zestiende eeuw gingen de meeste staten in Europa er toe over het nieuwjaar op de eerste januari te vieren, maar de verwarring bleef nog lang doorwerken. Tussen 1660 en 1669 veranderde Samuel Pepys, bijvoorbeeld, in zijn dagboeken het jaartal op 25 maart en zette toch 'New Year' bij de eerste januari.

Voorzover 1 januari als nieuwjaar gevierd werd, ontstonden op deze datum gebruiken die vergelijkbaar zijn met die van andere dagen in de heidense midwintertijd. Het feest begon, zoals alle Germaanse en Keltische feesten, op de vooravond, die in het Engels nog steeds New Year's Eve heet. Naar de heilige aan wie deze dag gewijd is werd vroeger ook wel van Silvesteravond gesproken, een naam die in Duitsland nog steeds gebruikt wordt. Sylvester was een paus uit de vierde eeuw; zijn feest valt op 31 december, vandaar.

Toen de heiligenverering tijdens de Reformatie werd afgeschaft ontstond de gewoonte van Oudejaarsavond te spreken. Het knallen van vuurwerk bij het begin van het nieuwe jaar en allerlei gebruiken om de gevestigde orde op haar kop te zetten zijn een algemeen verschijnsel tijdens de heidense joel (midwinter)tijd.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

Op 1 januari wensen we iedereen het beste, zodat we die wensen ook terug ontvangen. Vroeger werd vooral geld gegeven. In de 19e eeuw liep dat uit de hand, toen men wildvreemde voorbijgangers geld probeerde af te bedelen met berijmde nieuwjaarswensen en -prenten. Schoorsteenvegers, vuilnisophalers, straatvegers, nachtwakers en lantaarnaanstekers verkochten hun beste wensen; tegenwoordig zijn het de tijdschrift- en krantenbezorgers die ons zo hun beste wensen overbrengen, en zien we dit gebruik nog terug in het sturen van kerst- en nieuwjaarskaarten, het geven en bezoeken van nieuwjaarsrecepties, en de gewoonte iedereen die men ontmoet het beste te wensen voor het nieuwe jaar.

Eerlijk geleend van:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt.
+
Nee, het is geen heidens gebruik. Jezus wenst ons immers zelf ook een zalig nieuwjaar in het lied "Er is een kindeke...".

Er is een kindeke geboren op aard,
't Kwam op de aarde voor ons allegaar,
't Kwam op de aarde voor ons allegaar.

Er is een kindeke geboren in 't strooi,
't Lag in een kribbetje gedekt met wat hooi,
't Lag in een kribbetje gedekt met wat hooi.

Het kwam op de aarde en 't had er geen huis,
't Kwam op de aarde en 't droeg al zijn kruis,
't Kwam op de aarde en 't droeg al zijn kruis.

't Kwam op de aarde voor ons allegaar,
En 't wenst ons allen een zalig nieuwjaar,
En 't wenst ons allen een zalig nieuwjaar.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een zalig nieuwjaar voor jou.
+
Dat zou kunnen, maar het is niet meer terug te vinden. Nieuwjaar is echter niet uitsluitend een christelijk feest, want alle levensbeschouwingen vieren de overgang van oud naar nieuw (met als uitzondering het Chinese nieuwjaar).

In 1563 besliste de Franse koning Karel IX dat 1 januari voortaan nieuwjaarsdag zou zijn. In 1575 nam Luis de Requesens y Zúñiga dezelfde beslissing voor de Zuidelijke Nederlanden.

De etiquetteregels van de negentiende eeuw bepaalden dat men zijn naasten binnen de veertien dagen na Nieuwjaar het beste moest toewensen. Die bezoeken werden langzaamaan vervangen door schriftelijke wensen op een gedrukte postkaart.

Mensen lijken er behoefte aan te hebben om het oude vaarwel te zeggen en het nieuwe met verwachting tegemoet te zien. Dit komt ook tot uiting in de meeste Nieuwjaarswensen: een nieuw jaar met nieuwe kansen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt.
+