Vinden jullie dat we ons moeten schamen als Nederlander voor op welke manier wij de buitenlandse werknemers behandelen?

Toegevoegd na 2 uur:
Ze werken tegen een zeer laag uurloon, slechte huisvesting, hele lange werkdagen, intimidatie etc.... Dit is geen een enkel geval maar dit komt veel voor.

Toegevoegd na 2 uur:
Het doet me wel goed dat de mensen hier het wel goed met hun voor hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is te algemeen gesteld.

Een deel van de buitenlandse werknemers komt hier bewust heen, weet wat ze te wachten staat, hard werken, verhoudingsgewijs goed verdienen, en vertrekt dan weer, denk aan de vele Poolse klussers.

Een deel komt hierheen in het kader van uitwisseling van universiteiten of bedrijven, wordt goed betaald en heeft het prima.

Een deel van de mensen komt hierheen en denkt dat ze hier makkelijk goedbetaald werk zullen vinden, terwijl ze in de praktijk vaak beperkt zijn tot lopende bandwerk of banen als kamermeisje en dergelijke - maar dat geldt ook voor een NL-er met weinig opleiding en ervaring en slechte taalvaardigheden bijvoorbeeld.

Een deel komt hierheen doordat ze door lijkenpikkende werkgevers worden gelokt - ze ontvangen een te laag salaris, waarop ook nog dingen worden ingehouden als boetes omdat ze te vaak naar de wc zijn gegaan of boetes omdat ze zich een keer verslapen hebben, noem maar op - dit soort werkgevers wordt gelukkig aangepakt maar vaak doen ze het even later weer precies zo. (Soms werken mensen een heel seizoen en moeten dan bijbetalen omdat ze teveel boetes hebben opgelopen... Dus moeten ze blijven werken - dat kun je domweg slavernij noemen.)

Een deel komt hierheen op basis van mooie beloftes en wordt misbruikt in de seksindustrie of doorverkocht (letterlijk).

Op zich heeft een buitenlandse werknemer die hier wit werkt, niet veel te vrezen.
Helaas zijn er altijd criminelen die mensen weten te misbruiken, maar ik heb niet het gevoel dat 'we' ons daar allemaal voor moeten schamen. Die misbruiker, die moet zich kapotschamen. Mensen die ervan weten en er geen melding van maken bij instanties die kunnen ingrijpen ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, ik schaam me niet 'als Nederlander' want ik heb er geen enkele bemoeienis mee. Ik werk met buitenlandse werknemers en die worden net zo goed betaald en behandeld als d'n Ollanders.

Waar jij het over hebt zijn ongetwijfeld incidenten, die ook vast bij Hollandse medewerkers zullen voorkomen. Maar waarom zou ik me daarvoor moeten schamen?
13 jaar geleden
de nederlander moet zich schamen? voor wat? een buitenlandse werknemer heeft gelijke rechten als een nederlander hij word gewoon betaald, heeft recht op vakantie en vakantiegeld,heeft goede zorg, welke manier jij t ziet, ligt misschien persoonlijk .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt +1
Nee Want het is niet ten alle tijden slecht voor buitenlanders.Omdat dat geen nieuws is.Slechte dingen hoor je wel.Maar ten opzichte van het aantal allochtonen in Nederland valt het in ons landje best wel mee.Dat wil niet zeggen dat het goed is dat er mensen zijn die mensen uitbuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, vind ik zeker niet! Er zijn inderdaad een aantal mensen die zich diep zouden moeten schamen voor de manier zij met hun werknemers omgaan, maar om nu te stellen dat 'wij Nederlanders' ons daarvoor zouden moeten schamen gaat me toch wat te ver.
In het bedrijf waar ik werk zijn ook veel buitenlandse werknemers en deze worden hetzelfde behandeld en betaald als de Nederlandse werknemers, ook krijgen zij gelijke kansen wat betreft opleidingen e.d.
Zelf werk ik erg prettig met om het even wie, dus nogmaals, NEE, ik schaam me nergens voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zouden we ons moeten schamen? Hebben ze het dan slecht? Komop, ze hebben hier precies alles wat ze in hun eigen land blijkbaar niet konden krijgen. Werk, huisvesting, zorg, etc..... Daarnaast worden ze van alle kanten geholpen en zijn er maar weinig landen in Europa waar ze zo tolerant worden geaccepteerd.
Eigenlijk zouden zij zich diep moeten schamen, omdat ze nooit tevreden zijn en altijd meer moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken via mijn werk heel veel buitenlandse werknemers.
En dan met name oost europeanen.
De werken in de meeste gevallen gewoon voor uitzendbureau,s.
Met dezelfde rechten en plichten,als Nederlanders.
Recht op zorgtoeslag,huursubsidie,en belasting teruggave.
En ook gewoon kinderbijslag.
Nou laat de huisvesting in het begin wel eens te wensen over.
Maar na verloop van tijd ,weten deze mensen zelf wat te huren in betere omstandigheden.
Het enige nadeel is dat ze gewoon via het uitzendbureau vaak geen vast contract krijgen.
Na 3 x contractverlenging,gewoon 3 maanden niet mogen werken bij het bedrijf,en daarna alles weer van voren af aan begint.
Maar deze 3 maanden krijgen ze wel gewoon ww uitkering,als ze dat aanvragen.
Ze hebben er voor gekozen om hier te werken,en ze hebben het hier niet slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het hun niet bevalt in NL dan gaan ze toch gewoon weer lekker terug naar hun eigen land.