Bestaat 'echte liefde' nog?

Je jongeren van tegenwoordig (waar ik mezelf ook nog onder mag rekenen) lijken alleen uit te zijn op sex. Het begint met sex en wellicht komt daar 'liefde' uit voort. Dit lijkt me omgekeerde logica. Komt dit door de normen en waarden van deze generatie? Komt het door de TV? Komt het door de drank?

Ontstaan er überhaupt nog relaties uit liefde voor elkaar?

Voorlopig blijf ik geheelonthouder....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Jinx, eerst respect voor je bewuste keuze om belangrijke dingen voor je ontwikkeling zelf te beslissen.

Je vraag is enerzijds eenvoudig te beantwoorden, door gewoon 'ja' of 'nee' te antwoorden. Echter vraag ik me af waar je best wel diepgaande gedachte (wat ik in je uitleg lees) erachter vandaan komt.

'Nog onder mag rekenen', ga ik er van uit dat je tegen de 20 aanloopt?

Ja, de huidige consumptie maatschappij heeft de uitspraak 'sex sells', volledig uitgebuit. Alle maatschappelijke, sociale en consumptieve situaties en eigenschappen worden gehangen aan sex.
Natuurlijk is liefde niet hetzelfde als sex, maar als ouders geen tijd meer nemen om 'echte liefde' te tonen of uit te leggen, dan blijft er voor een jongere niet veel meer over om op televisie, in de bladen en/of games OF te leren dat sex de manier is om vrienden te maken OF je (zoals in de meeste soaps) gewoon met iedereen naar bed kunt, want uiteindelijk komt altijd alles goed en heb je veel geld.

Echte liefde bestaat, maar of met de verschuiving naar consumptie sex en het uitvlakken van relaties hierdoor op jonge leeftijd zal er voor 'jouw' generatie over een jaar of 10 een hele moeilijke tijd aanbreken. Namelijk het inzien dat het allemaal wel 'verrotte' snel is gegaan en dat je eigenlijk wel graag bepaalde ervaringen en informatie had geleerd toen het er toe deed.

Ik ben zelf van mening (misschien komt het door het feit dat ik binnenkort vader wordt) dat het niet aan jeugd ligt als normen en waarden vervagen of veranderen, maar aan de ouders. Tot dat je een jaar of 20 bent en zeker bent van je eigen keuzes, val je in momenten van onzekerheid (je eerste date, je eerste stap in een les van je nieuwe opleiding, je eerste keer met iemand naar bed) terug op wat je ouders je daarover hebben geleerd en getoond. Als die informatie summier is, dan blijft alleen de informatie over die je van vrienden of de rest van de maatschappij hebt gekregen over. Dat baart mij de meeste zorgen.

Jij hebt gelukkig een duidelijk beeld van hoe de maatschappij verandert. Er zijn veel jongeren die dit wel zien, maar vaak niet durven te beinvloeden (of gewoon niet weten hoe, want dat is wat ik net al zei).

De drank en het roken komen door de TV en het gemis van ouderlijk voorbeeld (of juist door), de ideeen over sex komen van tv en uit bladen.

Echte relaties ontstaan hopelijk nog steeds uit echte liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die bestaat wel degelijk... en het is een blijvertje hoor...

Nee het ontstaat door de liefde... en je zegt het ook al, de jongeren lijken uit te zijn op sex... Het is niet zo... Maar ze denken het wel allemaal in sex te vinden aanvankelijk...

Toegevoegd op 12-05-2009 21:28:27
Alles moet instant zijn tegenwoordig... Instant geholpen worden, instant steun, instant oplossingen... Dat is de oorzaak... Iedereen loopt een ander achterna, niemand denkt meer voor zichzelf... Alles je je mag wordt je verboden en alles wat je kan, moet je doen... Personificatie wordt verheerlijkt, maar individualisatie wordt om zeep geholpen... Je moet voortaan een pasje om legaal drugs te kopen, die ze illegaal moeten inkopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof zeker nog in het bestaan van echte liefde, ondanks wat minder prettige ervaringen in mijn nog relatief jonge bestaan. ;-)

En daarvoor maakt het niet uit of je nou 16 of 86 bent. Het lijkt soms inderdaad wel of 'de jeugd van tegenwoordig' alleen maar bezig is met seks en met uiterlijk, maar ik kan me niet voorstellen (of wil dat niet) dat er een hele generatie is die geen echte liefde kan voelen.

De normen en waarden zijn natuurlijk wel een heel stuk anders vergeleken met twintig jaar terug. Meer seks in de media, een veel lossere moraal, comazuipen... Dat helpt allemaal niet echt vrees ik. Maar dan blijft er uiteindelijk (hopelijk) toch het echte menselijke gevoel over, en kan er best liefde zijn. Want wil niet iedereen eigenlijk geliefd zijn door iemand anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan alleen voor mezelf spreken uiteraard, maar ik zie liefde en sex als verschillende zaken. Ik kan met iemand sex hebben voor de lol zonder liefde, ik kan van iemand houden zonder sex. Natuurlijk is de combinatie het beste, maar daar zitten verwachtingen en dus verplichtingen aan vast. Ik kies ervoor om te houden van mijn vrienden en mijn vriendinnen en de sex te laten voor het is. Maar de media verkoopt uitzendingstijd door sex (ik kijk ook graag naar naakte vrouwen), dus wordt er een zaadje geplant in de hersenen en normen van jongelui dat dat iets is om te begeren. Daarnaast heb je peerpressure...vrienden en vriendinnen jutten je op....biertje erbij...de normen vervagen....
Sex is leuk, sex is normaal, maar je kan er mensen enorm mee kwetsen als je er niet goed mee omgaat. Iedereen met geslachtsorganen kan sex hebben, om een relatie aan te gaan is meer nodig. Om sex te leren hoef je maar het internet op, maar wil je leren een relatie te beheren door "friends" te kijken?

Toegevoegd op 12-05-2009 19:29:33
Dus: het zal vast wel bestaan, maar ik denk dat de meesten voor "the easy way" gaan; scoren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mijn vriend is mijn ECHTE liefde en ik weet zeker dat wij voor altijd zijn. Wat er ook gebeurt hij zal altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben en dat is écht ware liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed nieuws: volgens de wetenschap bestaat echte liefde! Dit stond onlangs zelfs in verschillende tijdschriften en nieuwssites.

De wetenschappers van de Stony Brook Universtiteit in New York ontdekten dat bij sommige stellen die 20 jaar of langer samen zijn de vonk nog altijd niet is gedoofd.

Een relatie begint gewoonlijk met de romantische fase en vlinders in de buik. Na zo'n 12 tot 15 maanden wordt dat minder en na 10 jaar samen is die specifieke chemische reactie dan vaak helemaal weg om plaats te maken voor vriendschap.

Maar volgens de onderzoekers klopt deze veronderstelling niet. De onderzoekers maakten hersenscans van koppels die al twintig jaar of langer zijn en vergeleken die met de hersenactiviteiten van jonge minnaars.
Daaruit bleek dat zich bij één op de tien oudere stellen precies dezelfde reacties in de hersenen voordeden bij het bekijken van foto's van hun partner als bij de koppels die aan het begin stonden van een romantische affaire.

Conclusie: echte liefde bestaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 op de 10 is toch wel bitter weinig...
ik denk dat liefde deels wel bestaat en deels eigenlijk ook weer niet..
wat wij bij een bepaald persoon voelen." vlinders in de buik " komt door hormonen.
tenzij je er in wil geloven dat deze hormonen ook echt liefde betekend voor jou en je partner.
dan kan je ook liefde blijven behouden ..

maar over jongeren..
ze zijn in puberteit .hormonen giert door de aderen heen.
bij jongens testostron dus ze zullen wel vaker geneigd zijn om geslachtsgemeenschap te hebben en bij meisjes precies het zelfde verhaal met een ander tintje want hierbij zijn meisjes in puberteit vaker op zoek naar liefde .

wat bij meisjes overkomt als liefde wordt voor jongens in dat periode als ervaring opdoen geïnterpreteerd.

dus ik denk niet dat het door drank of tv komt maar meer door miscommunicatie van lichamen en lichaamstaal ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima, kies voor jouw eigen ideeën hierin.
Beter kan je het niet doen. Het getuigt van zelfrespect en dat is belangrijk om te kunnen komen tot echte liefde.