Wat gebeurt er met de urn na de crematie wanneer deze niet opgehaald wordt door de familie?

Dus na het overlijden wordt iemand niet begraven, maar gecremeerd. Heb ik begrepen dat je na een maand(?) de urn mag komen ophalen. Stel dat de urn niet opgehaald wordt door de familie. Wat gebeurt er dan? zijn hier regels voor?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Dan wordt deze geplaatst in de urnengalerij, urnenmuur (columbarium) of urnentuin van het crematorium.

Toegevoegd na 12 minuten:
In het algemeen geldt de regel dat de houder van een crematorium de asbus volgens de wet minstens 10 jaar moet bewaren, alvorens deze te mogen ruimen. Ruimen gebeurt door de as te verstrooien.

Maar veel crematoria willen niet tien jaar verantwoordelijk zijn voor het bewaren van de as, als de opdrachtgever van een crematie niet van zich laat horen. Men kan dan bijvoorbeeld in algemene voorwaarden (of bij gemeentelijke crematoria in een beheersverordening) regelen dat de as bijvoorbeeld na een jaar verstrooid zal worden als er van de opdrachtgever geen andere opdracht komt.

Er zijn dus crematoria waarbij de bewaartermijn op 10 jaar ligt. Maar bij anderen kan het maar 1 jaar zijn.
Amadea