Ik wil mijn oude kleding inleveren, maar niet in zo'n container. Wat kan ik nog meer doen?

Ik heb mijn kledingkast van het weekend uitgeruimd. Dat was nodig, want ik heb nu twee kratten en een hele grote tas vol met kleding om weg te geven. Ik wil het graag aan vluchtelingen (of iets dergelijks) geven, maar ik wil het liever niet in zo'n Sympany container. Dat vind ik zo onpersoonlijk. Heeft iemand een idee waar ik het zou kunnen inleveren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
76.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kleding kringloop winkel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt informeren bij het Rode kruis, of er nog kleding ingezameld wordt voor de vluchtelingen. Ik meen gehoord te hebben, dat er een stop is op het inzamelen van kleding voor de vluchtelingen, maar dat kan per gemeente verschillen.
Utrecht
8 jaar geleden
Ik had mijn oude kleding (3 zakken) ook het liefst ingeleverd voor bijv. de vluchtelingen. Maar het Rode Kruis in Utrecht heeft een inname-stop.
Dus toch maar in de Sympany container gegooid....

Het beste antwoord

Het COA, Rode Kruis, Leger des Heils en Vluchtelingenwerk Nederland werken allemaal samen hierin. Voor de inzameling van kleding zijn nu juist die containers ook bedoeld, maar je kunt ongetwijfeld ook bij één van die organisaties je spullen achterlaten. Vooral aan winterkleding is behoefte.

Er zijn ook zgn. "welkom winkels' geopend bij AZC's in de buurt, waar je kleding en andere spullen kunt afgeven. Via deze site kun je zoeken op postbode om te kijken waar je die bij jou in de buurt kunt vinden: http://www.hulpvoorvluchtelingen.nl/kaart
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik selecteer de kleding van ons hele gezin.
Goede kinderkleding breng ik twee keer per jaar naar een tweedehandskledingbeurs bij ons in het dorp.
Hele goede, bijna niet gedragen kleding en schoenen verkoop ik op marktplaats.
Kleding die nog heel is breng ik naar de kledingbank (ik ben geraakt door het feit dat hele gezinnen hier kleding "moeten" halen na een doorverwijzing.
Hiervoor heb ik jarenlang kleding gebracht naar Dorkas.
Door deze "doelen" ruim ik ook makkelijker op.
Met name de reactie bij de Kledingbank, zeker als ik het in sporttassen of rugzakken doe is hartverwarmend.
Ik neem vaak mijn kinderen van 9 en 14 mee. Zij weten inmiddels niet beter en ik hoop dat ze zo meer leren nadenken over de waarde van spullen voor zichzelf en voor anderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Van containers weet ik dat dit vaak gewoon per kilo verkocht wordt en doorgaat voor poetsdoeken of verhandelt wordt naar Afrika. Ik heb hier zelf de spijkerbroeken van H&M en Zeeman op de markt zien liggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrijdagmiddag heb ik met winterjassen [+ sjaals en handschoenen] voor een sporthal gestaan waar 250 vluchtelingen opgevangen werden. Het was niet meer nodig... ze gingen nu weg/hadden genoeg en "gooi het maar in de container!"

Antwoord [uit de bron]

"Kleding of spullen doneren?
In samenwerking met het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA), Rode Kruis en het Leger des Heils zamelt VluchtelingenWerk Nederland kleding en spullen in voor vluchtelingen. Kleding kan worden ingeleverd bij een van de kledingcontainers of inzamelpunten van het Leger des Heils.
Ook zijn er 'Welkom Winkels' geopend vlakbij asielzoekerscentra. Bekijk hier waar de winkels zijn, inclusief openingstijden."
http://www.vluchtelingenwerk.nl/actueel/nieuws/wat-kun-jij-doen-voor-vluchtelingen

Of bij het Leger des Heils in te leveren.
Het Leger doet al jaren goed werk en heeft haar eigen goede doelen, bij mij in de buurt hebben ze o.a. [1 x per week?] een kledingmarkt waar mensen met een kleine beurs kleding [die aan van die rekken hangen] voor een klein prijsje kunnen kopen.

Kortom, heb je de ruimte nodig >> naar het Leger des Heils en anders >> in de berging in afwachting van bussen met nog veel meer vluchtelingen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vergeet nog iets:

Ik houd niet zo van kledingcontainers sinds ik in een documentaire hoorde dat wat over bleef van de gebruikte kleding, die per kilo verkocht werd voor handel in derde wereld landen, gebruikt werd om SLOTEN MEE TE DEMPEN!!
Nou daar vind ik mijn goede gebruikte kleding echt veel te goed en te duur voor hoor! dus never in de container wat mij betreft. Maar ja dat is een persoonlijke mening, misschien is dat inmiddels veranderd, dat zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Serieus? Van die sloten, bedoel ik? Dan zouden ze een onderscheid moeten maken tussen 'oud textiel' en 'goede gebruikte kleding'. Daar zit nogal een verschil in. Als oud textiel kun je dan je half vergane pyjama's met vijf gaten per pijp aanbieden, en daarvan zou ik het prima vinden als die érgens voor gebruikt worden wat ook maar enigszins zinvol is. Maar van je goede kleding die alleen te klein geworden is of die je in drie jaar tijd nog maar twee keer gedragen hebt omdat het tóch je lichaamstype niet zo flatteert, wil je natuurlijk dat het bij iemand terecht komt die daadwerkelijk blij is met dat specifieke kledingstuk.