Als het Nederlands elftal niet meer zou bestaan ,zou er dan nog wel saamhorigheid zijn op ander vlak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Godzijdank wel ; je denkt toch niet dat de wereld afhankelijk is van dat doorgeschoten achterlijke vóetbal ? Dat zijn juist de momenten waar op ik - en , sorry, heel wat Nederlanders met mij, zich er juist bijna voor schámen Nederlander te zijn.

Antwoorden (5)

Met koninginnedag rennen we allemaal rond in 'nederlandse' kleding, roodwitblauw of oranje.

Maar voor de rest kan ik weinig bedenken, waarop we met zijn allen massaal de straat op gaan onder het motto van: 'wij houden van NL'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zou het triest zijn als dat gevoel alleen afhankelijk zou zijn van die voetbal...

Kijk eens wat er net op de Alpe d'Huez is gebeurd, rijden en lopen voor kanker. Is dat niet ge-wel-dig!!!

Als mensen iets gemeenschappelijk hebben (overwinning/ herkenbaar verdriet/ervaring), dan ontstaat er een wij-gevoel. Dat je niet alleen bent. Misschien kleinschaliger, maar zeker zo intens

Daar heb je geen gejoel op het Stadionplein in Amsterdam voor nodig.

Er is meer, dan voetbal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Saamhorigheid is er pas als er een gezamenlijke tegenstander (of vijand) is.
Je ziet dat in het midden oosten op dit moment, er is een saamhorigheid om het regime omver te werpen in diverse landen. Als dat eenmaal bereikt is, ontstaat er een nieuwe situatie en is men verdeeld over de vraag wie er dan het nieuwe regime gaat vormen.

Datzelfde betrek je op je vraag: 'heel' Nederland heeft bij een wedstrijd van het nationale elftal een gezamenlijke tegenstander, dus dan is er saamhorigheid.
Bij een andere sport kan hetzelfde gebeuren als de sporter succesvol is (denk maar aan het schaatsen bijvoorbeeld).

Maar er zal iets verschrikkelijks moeten gebeuren (een internationaal conflict bijvoorbeeld) voordat er een saamhorigheid gaat ontstaan die hiermee vergelijkbaar is. Zolang dat niet het geval is, blijven we allemaal verdeeld, en zullen we lekker blijven zeuren over alledaagse zaken en interne verschillen zoals in de politiek.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan nog geen waardering geven, maar dit is een sociologisch correct antwoord!
Voetbal is niet zalig makend. Dus echt niet het enige wat een deel van de bevolking tot saamhorigheid brengt. Er zijn zat mensen onder de bevolking die niets van voetbal moeten weten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat zijn er een hoop meer dan je denkt.
Wat denk je van schaatsen,koninginnedag en als er ergens een ramp gebeurd is (zoals in Japan bv.) en er word een benefit georganiseerd dan zijn we in ons kleine landje toch behoorlijk saamhorig.