Wat motiveert krakers om een huis te kraken?

Blijkbaar gaat het verder dan acute woningnood en zit er een hele ideologie achter. Wie kan dit duidelijk toelichten?

Toegevoegd na 1 uur:
Tot zover kan ik jullie volgen, maar mijn vraag heeft meer betrekking op het cultuurtje wat erachter zit... Een soort anarchistische houding, kraken om het kraken en niet omdat ze per definitie dakloos zijn. En inderdaad wat iemand al aangaf, dat er agressief gereageerd wordt naar de huiseigenaar bijvoorbeeld. Is dit een soort jaloezie of zo??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie krakers als ietwat vies uitziende mensen die staan te geilen op andermans goed ,inplaats van zelf te gaan werken om iets op te bouwen
als een woning leegstaat mag die geen last hebben van een leegloper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
troetroe: waarom mag een pand jaren leegstaan terwijl er mensen jaren op wachtlijsten staan voor een woning?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanpakken dat schorriemorrievolk.!

Het beste antwoord

Toen het kraken begon, in de jaren '70, was het een manier om ergens te kunnen wonen, in huizen die al lang leeg stonden.
Om een huis legaal te kraken, moest een huis dan ook minstens een jaar leegstaan. Dat was zeker in de grote steden geen probleem, omdat sommige speculanten vele panden hadden, en die soms ook volledig lieten verpauperen.
Veel panden zijn zijn die jaren door kraken gered van de sloop, en door krakers compleet opgeknapt. Sommige van die panden zijn later ook gelegaliseerd.
Veel kraakpanden hadden ook een functie in de wijk, er waren concerten, goedkope restaurantjes, sociaal-juridische spreekuren.

Later kwamen er andere dingen bij, die het kraken een slechte naam gaven: panden waar vooral junks woonden, panden waar mensen woonden die geen rekening hielden met buren en omgeving, krakers die huizen kraakten die nog maar net leegstonden.

Het agressief reageren naar huiseigenaren werkt twee kanten op, er zijn ook vele verhalen van knokploegen die door (zeker de grotere speculanten-)eigenaren zijn ingezet en mensen het ziekenhuis ingeslagen hebben - een vorm van eigenrichting die niet deugt.

Kraken doe je niet voor het leuk, hoewel zo'n kraakactie als laatst op het Spui in Amsterdam waarschijnlijk meer demonstratief was dan om in dat pand te gaan wonen.

Kraken is nu verboden, maar ja, die woningnood is nog niet opgelost.
En als er weer speculanten komen die zorgen dat en flink wat panden leeg komen te staan, zal er toch wel weer wat gebeuren denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kraken is ontstaan in de tijd van woningnood. Eind jaren '70, begin jaren '80 was er een tekort aan sociale woningen in Nederland. De kraakbeweging is toen huizen gaan kraken die al heel lang leeg stonden. Op die manier wilden zij aangeven dat, als er niet snel woningen gebouwd zouden worden, zij woningen van rijke huizeneigenaren, die leeg stonden zouden kraken.

Met name in de grote steden stonden veel en krakers wilden op die manier een statement maken naar de overheid toe. Zij riepen woningzoekenden op leegstaande panden te kraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze vinden het onzin dat ze zelf geen woning hebben, kunnen krijgen, dus gaan ze een anderman zijn woning binnen om zo te zeggen....hoezo zijn er geen woningen genoeg???en hier dan? ze krijgen de aandacht die ze willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kraken overigens alleen in de gouden, duurdere plaatsen (centra). Bedrijfsterreinen laten ze links liggen.

Ook schuilen sommigen achter vrouwen met kinderen als ze dreigen ontruimd te worden: 'waar moeten zij dan heen?'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er toch meerdere plekken leegstaan waaruit ze kunnen kiezen, snap ik dat ze eerder een huis kraken dan een bedrijfspand. In bedrijfspanden heb je vaak dat er geen douche of en aansluiting voor fornuis ed. is, en dat is dan toch wel lastiger leven.
ja ook het woning nood, je kan 4 jaar op een wachtlijst staan en dan pas veel te duur moeten betaalen voor een studenten flatje.
of je kraakt het legen pand tegenover, het kost je niks.
ik zou het wel weeten xD
dat je er veel vrijer ben je hebt geen huisbaas.

en ja ik denk ook wel dat ze het gewoon om de kick doen weer eens wat anders:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan wel waar zijn wat je aangeeft maar waarom bombarderen ze de eigenaar als die zijn zuurverdiende eigendom terug wil? vaak gaan ze zomaar weg uit hun ouderlijk huis
en ze zijn niet eens netjes op andermans goed
Ooit is het kraken van woningen e.d. ontstaan uit een grote woningnood.

Ook nu is er, vooral in de grote steden, nog sprake van een grote nood op het gebied van woningvoorziening.

Omdat men het onrechtvaardig vond en vindt dat er leegstand plaatsvindt tegenover woningnood 'stal' men gewoon een leegstaand pand.

Niet per ongeluk gebruik ik hier het woord: 'stal'

Artikel 310 van het wetboek van strafrecht zegt namelijk:

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

Wederrechterlijk toe-eigenen wordt dus synoniem geacht aan stelen.

Naar mijn gevoel zijn er andere, wellicht wèl eerlijke, mogelijkheden om een woonprobleem op te lossen.

Het is toch te gek voor woorden dat je in een stad als b.v. Nijmegen nauwelijks één halve dag je huis kunt laten leegstaan tijdens je verhuizing..omdat het anders wordt gekraakt.

Wat ik hier zeg, is historisch..het is echt gebeurd bij een familie..die later wèl de aflossingen alsmede de hypotheekrente mocht betalen terwijl hun woning ..uitgewoond werd..

Niet allemaal maar..een groot deel van de krakers zijn in mijn ogen dus egoïsten die ten koste van anderen hun problemen willen oplossen.

Kraken heeft dus helemaal niets met een ideologie te maken.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te zien heb je niet zo heel veel kaas gegeten vaaan eigendomsoverdracht bij onroerende zaken. Je kunt je een woning niet wederechtelijk toeeigenen aangezien dit via een notaris gaat. Wel kun je je wederrechtelijk toegang verschaffen maar in het geval van de kraken mits volgens de regels gebeurd (minimaal 1 jaar leegstand)heeft de wet daar in voorzien.
Het geen gebruik maken van zaken die een maatschappelijk probleem kunnen verhelpen (woningnood) vanwege speculatie doeleinden is m.i. zeer verwerpelijk.
Een wijk of stadscentrum laten verpauperen omwille van geld evenmin. Evenwel gaat het m.i. wel ver om anderen zomaar gebruik van die panden te kunnen laten maken. De krakers laten betalen (volgens het puntensysteem)is dan ook redelijk. Het moet immers gaan om de mogelijkheid te wonen en niet ten koste van anderen (de eigenaar).
Je zou dan kunnen denken an een regel dat het pand zo lang gekraakt mag worden als het heeft leeg gestaan. De eigenaar krijgt geld voor zijn pand, het pand word voor hem onderhouden en de eigenaar blijft eigenaar en kan afhankelijk van zijn inzet de woningnood op te lossen of te verminderen, weer beschikken over zijn onroerendgoed.
Laat hij hem lang leeg staan dan is hij ook lang bezig het pand weer vrijelijk te gebruiken. Immers na een jaar moet je toch wel een bestemming hebben gevonden voor en pand. ANders slopen en er woningbouw voor in de plaats plegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik deze vraag beantwoordde wist ik al bijna zeker dat dit op protesten van de zijde van de kraakbeweging zou stuiten. Wat ik hierboven zei waren mijn MENING, mijn GEVOELENS m.b.t. het kraken. Ik VOEL het als een vorm van diefstal..màg ik dat misschien? Ik weet natuurlijk ook wel dat overdracht van onroerend goed uitsluitend door tussenkomst van een notaris mogelijk is. Het zou ook best fijn zijn als krakers ook wat beter op de hoogte zouden zijn van fatsoensregels ten aanzien van andermans eigendommen. En dus niet voorbij de kassa hollen als het op (huur) betalen aankomt. Natuurlijk zijn krakers, zoals ik wel merk, prima op de hoogte van de wet die hen tot op heden 'beschermd' heeft..dus m.b.t. hun rechten. Echter..nu het wettelijk verboden is..en het de dames en heren krakers dus niet meer zo goed uitkomt..lappen zij de wet aan hun laars. Je kunt het 'leuk' brengen met je openingszin, ik citeer: 'Zo te zien heb je niet zo heel veel kaas gegeten vaaan eigendomsoverdracht bij onroerende zaken' enz. Ik vind dit bepaald niet zo vriendelijk overkomen. Maar ik zie de menselijke kant, de tragiek van de zijde van de slachtoffers. Maar ik heb mensen ontmoet die het slachtoffer werden van praktijken van dergelijke lui. Nota bene terwijl één gezin het pand ’s morgens verliet en een andere familie er 's middags in zou trekken..juist vanwege het gevaar van die krakers waren ze zo snel.. De wettelijke eigenaars waren toen echter al te laat..anderen bewoonden HUN huis. En deze mensen moesten gaan bedelen om een huurhuis. Ik vind dat krakers voor eigen rechter spelen en voordringen op de huurwoningmarkt. Al dan niet gebruik makend van zekere duistere 'ideologieën' Het altijd HUN gevoel voor onrecht tegenover HEN dat zij als motievering hanteren. Ik zou het waarderen in hen als ze eens een beetje meer oog hadden voor het onrecht dat ZIJ andere mensen aandoen. Let op, dit alles is MIJN GEVOEL..Mijn MENING.. Wellicht vind je mij wat fel..bedenk dan echter dat ik die mensen huilend en geheel ontredderd aangetroffen heb..destijds in Nijmegen. Groet, Ton
Omdat ze geen geld hebben??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kraken was het doel geven van leegstaande woningen die door onroerendgoed speculanten. Speculanten lieten/laten woningen leeg staan met de hoop dat het onroerendgoed meer waard werd/wordt. Het afschaffen van het kraakrecht zal ertoe leiden dat er weer speculanten komen en de woningnood nog groter zal worden.