theoretisch wel, in de praktijd lijkt het net en valuta-koers. grote berichten als een amerikaan is gedood, bij afrikanen berichten we pas vanaf 100, bij arabieren vanaf 70, bij chinezen vanaf 55, bij russen vanaf 30, bij spanjaarden vanaf 10, bij belgen vanaf 5 en bij een hollander een avondvullend programma als ie zun knie stoot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen wil heel oprecht ja zeggen! Vanuit het hart
(IK OOK!) Maar als we even heel eerlijk zijn ( vooral tegen ons zelf) dan weten we ook dat het in het echt niet zo is.

Iemand die je dierbaar is vind je in de regel namelijk meer waard dan een onbekende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor... een amerikaan is in het buitenland veel meer waard dan in het binnenland en een amerikaan is veel meer waard dan een zimbabwaan...
In feite klopt wat je zegt, maar in de praktijk is dat niet zo... In India komen veel, heel veel mensen om door ziekten die in het westen gevaccineerd worden, dat is allemaal een centenkwestie... En daar verander jij als individu niets aan... Nederland heeft voor iedereen een vaccin ingekocht voor de aankomende ECHTE griep in het najaar... Daar is een land in Afrika niet toe in staat...
Hoe kan het zijn dat 20% van de wereldbevolking 80% van de resources mag opgebruiken? Dat kan alleen als de prijs van een Amerikaan veel hoger is als alle andere in deze wereld...

Ja in principe, maar nee in de praktijk...

Toegevoegd op 11-05-2009 23:27:51
Je wilde ook een prijs van de stoffen in een mens, hoeveel dat is? Dus ik ga naar de drogist en ik bestel zoveel stoffen om uiteindelijk daar een mens van te maken, als dat kon?
Het zou je nog tegenvallen hoe goedkoop een mens is in grondstoffen teruggerekend... 95% is water, dat is al niet duur... Maar ik kan je geen goed antwoord geven voor een bedrag, als ik gis kan dat rond de 30 euro zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schat mijn vlees wel iets duurder..;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen de basis grondstoffen? Het in elkaar zetten is super duur... klonen zal dan goedkoperder zijn vrees ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of bedoelde je voor bakken en braden €10 per kilo? dus rond de 1000 euro?
Door wie wordt de waarde dan vastgesteld en wie denkt hij/zij wel niet wie hij/zij is om dat te kunnen/mogen doen? Een hoeveelheid is toch niet te noemen. Als je dat per se wil doen, moet je dat voor jezelf houden.
Het makkelijkste is dus om te zeggen: ja elk mensenleven is evenveel waard. En dan kunnen er vervolgens genoeg vragen gesteld worden, maar die behelzen in wezen veel meer dan enkel de door jou gestelde vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit christelijk oogpunt en de scheppingsgedachte zeker: ieder mens is uniek geschapen en heeft een ziel die bestemd is voor de eeuwigheid. 'Heb uw naaste lief als uzelf.' Toegegeven, niet iedereen is je naaste, maar wel iedereen zou je naaste kunnen zijn.

Vanuit evolutionair oogpunt (als we die theorie allesomvattend beschouwen) is hier geen enkele reden toe. Immers, iemand met kwalitatief mindere genen of mindere overlevingskansen zou niet zoveel recht hebben op (voort)bestaan als iemand met sterkere genen. Waarom zou Hitler, die een zuiver Arisch ras wilde creëren, niet de - in zijn optiek - zwakkere Joden uitroeien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dagelijks het nieuws ziet lijkt het er heel sterk op dat niet ieder mensenleven even veel waard is! Hoe verderweg de mensen wonen hoe minder de waarden. Een bermbom in Irak met 28 doden lijkt minder als 3 doden op de A2. En 200.000 doden in een Afrikaans land, Wat? Hoeveel doden zij je? En in welk land was dat dan? Kan me niet herinneren joh!
Dus hoe verder weg hoe minder waard?
Is dat niet schandalig? Vaak hebben ze nog het zelfde geloof! Dus bidden ze voor de zelfde God!
Wat is dan de waarde van een mensenleven? Hoe dichter bij je zelf hoe meer, lijkt het wel!!
Irak, Duitsland, Amsterdam, de buurman, je moeder, je kind.?????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo Ed
en wat denk je van jezelf?...die persoon is het dichtste bij van allemaal...
Nee, niet ieder mensenleven is (mij) evenveel waard. Elke moordenaar/verkrachter kan me gestolen worden. Lijkt erop dat extremistische zelfmoord aanslag plegers het met mij eens zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jong, oud, wit, zwart, gristelijk, islam, klein, groot, dik, dun, man, vrouw, extravagant of timide

Ieder mensenLEVEN is evenveel waard.

Hoeveel dat is: dit is niet uit te drukken in geld, goederen of andere eenheden. Vandaar op deze subvraag hetzelfde antwoord als een collega al gaf: 42.

(Als je niet weet wat daar mee bedoeld wordt kijk dan eerst even de film Hitchhikersguide to the galaxy. Het antwoord op de vraag van het leven is na duizendenjaren rekeken: 42)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet ieder mensenleven is evenveel waard. Er is ooit een onderzoek geweest hoeveel "willekeurige onbekenden" iemand bereid zou zijn op te offeren voordat iemand bereid zou zijn een familielid op te offeren. Dat aantal lag rond de 30.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om je vraag objectief te kunnen beantwoorden zal er een onderscheid moeten worden gemaakt tussen je hoofdvraag en bijvraag (deze is namelijk niet objectief te beantwoorden).
Voor de beoordeling van een mensenleven gaan we uit van de persoon en niet van het lichamelijke aspect (dit zou een lichamelijke levensduur zijn en die is nooit even lang en zou op een geheel andere manier moeten worden beoordeeld: Waarde van stoffen, waarde van energie, etc)

Een mensenleven is in essentie (bij geboorte) evenveel waard. Immers, alle potentiele kansen en gevolgen van dat leven zijn er nog (zelfs als iemand bij geboorte al ziek is).
De kwaliteit van een mensenleven is afhankelijk van de mogelijkheden die een mens krijgt, maakt en neemt. Iemand kan een levensverwachting hebben van 25 jaar en de halve wereld veranderen, terwijl iemand die 113 jaar wordt slechts het nieuws haalt met alleen het feit dat hij/zij 113 is geworden.
Is het ene leven meer waard dan het andere? Geldelijk niet.
De waarde van een leven kan pas aan het eind worden bepaald en alleen door de persoon zelf of iemand die iemands hele levensloop kent en alle gevolgen die iemand heeft gehad op zijn omgeving.

Je vraag objectief beantwoorden: Potentieel is ieder mensenleven evenveel waard, ik denk echter wel dat men door keuzes in z'n leven veel extra goed moet doen om negatieve waarde van je leven nog bij te trekken (bij misdragingen).
Je vraag emotioneel beantwoorden: Nee, niet ieder mensenleven is evenveel waard. Mijn leven is minder waard zijn dan dat van mijn dochter en vrouw. Andersom zal mijn vrouw waarschijnlijk deze deling anders benoemen.

De vraag wordt dan hierbij wel: Kan een ander bepalen hoeveel een mensenleven van een ander waard is?

Is er een hoeveelheid toe te kennen aan wat een mensenleven waard is? Nee, behalve 'wat de gek ervoor geeft'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Triest eigenlijk, dat je op een vraag als deze 'nee' kunt antwoorden wanneer je afgaat op gebeurtenissen in de wereld. Eigen bevolking lijkt altijd meer waard te zijn dan een mensenleven in Verweggistan. Wat mij betreft is ieder mensenleven evenwaardig, het klopt voor mijn gevoel niet dit op een weegschaal te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een raar gegeven, om geld o.i.d. tegenover een mensenleven te zetten. Maar uiteindelijk heb je vaak toch rekenmodellen nodig. Stel bijvoorbeeld dat je voor een miljoen een medicijn kunt innemen tegen kanker en dat iedereen daar dan van geneest. Misschien dat die dan in nederland wel in het ziekenfonds zou komen. In afrika echter is niet eens genoeg geld om voor een paar euro kinderen te helpen die dood gaan van de honger. Een mensenleven is nu eenmaal meer geld waard in nederland dan in de deerde wereld. Maar ook hier zijn medicijnen die werkzaam zijn, maar zo duur dat het niet op te brengen is. En dus gaan er mensen dood omdat ze dat medicijn niet krijgen. Wat dat betreft heeft een mens dus een bepaalde verzekeringswaarde, en die ligt in ieder land anders. In nederland is het tenminste nog zo dat we allemaal ongeveer dezelfde verzekeringswaarde en dus verzorging hebben, in andere landen kan dat nog wel eens afhankelijk zijn van of je uberhaupt een zorgverzekering kan afsluiten.
Als laatste punt: zou een jong mensenleven eigenlijk niet meer waard moeten zijn dan een ouder persoon? Iemand die oud is heeft minder jaren te gaan, stel dat je die persoon moet genezen met een heel duur medicijn, dan heb je veel minder 'jaren toegevoegd'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je eerste vraag moet ik zeggen: nee.
Op je tweede vraag is al voldoende antwoord gegeven lijkt me.

Ik heb wel eens een gelijksoortige discussie met iemand hierover gehad: deze zei dat iemand die kinderen verkracht, en op de meeste zieke en brute manier vermoord... nog steeds meer waard is dan zijn eigen hond (en dat ging niet om het karakter van die hond). Zo denk ik dus ab-so-luut niet.
Voor mij is niet ieder mensenleven evenveel waard, ik kan wel een mooi rijtje gaan zetten (mensen waar ik van houd - mensen die ik aardig vind - mensen waar ik niets van vind - mensen die ik niet aardig vind - moordenaars/verkrachters e.d.) maar dat spreekt voor zich. Ik ben niet iemand die denkt dat iemand die ver van zijn bed staat minder waard is dan iemand uit de buurt, dus daar kijk ik niet naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
licht aan de "gelukigheidsgraad" van een land. Nederland scoort best hoog dus dan kunnen we wel veronderstellen dat wij meer waard zijn dan veel Afrikaanse landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het leven van een serie killer, pedofiel en dat soort tuig, niet evenveel waard als het mijne of van mijn dierbaren. Verschil moet er blijven.