Hoe lossen verenigingen bestuurswisselingen op?

Ik ben nu een paar jaar lid van een vereniging. De andere leden zijn er al jaren bij. Ieder jaar wordt een nieuw bestuur gekozen, en omdat ik de enige ben die nog nooit in het bestuur heeft gezeten ben ik penningmeester geworden. Maar de rompslomp om alles in orde te krijgen valt me tegen. De bank kan mij niet machtigen voor de rekening zolang de KVK niet de juiste bestuursleden weet, de ex-man van een van de vorige bestuursleden ontvangt nog steeds de post, het bankpasje waar ik voor moet tekenen aan de deur wordt naar het correspondentie-adres gestuurd (van de vorige penningmeester). Zowel de bank, als de KvK als de (vertrekkende/ beginnende) bestuursleden vullen niet alle formulieren goed of op tijd in.

Nu is mijn vraag: hebben andere verenigingen ook iedere keer met bestuurswisselingen zo veel werk, of hoe lossen zij dat op ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
ronron1212
10 jaar geleden
De procedure volgen bij vertrek teken op de juiste formulieren bank kvk enz en de aantredende bestuurders regelen daarna alles verder af.
Amadea
10 jaar geleden
Het is wel erg snel om na een jaar al te wisselen. Drie jaar is een gebruikelijkere termijn, en dan heb je er in verhouding ook minder rompslomp aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee
Poet
10 jaar geleden
Het is normaal gesproken de secretaris die moet zorgen dat de KvK-gegevens up to date zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron: ik ben nieuw, dus aantredend, en ik wordt nu al gek van de formulieren van KvK en bank.
ronron1212
10 jaar geleden
Hoezo gek je moet bij de kvk aangeven dat er een nieuwe bevoegdheid is naam en adressen door geven legitimatie erbij.
Bij de bank het zelfde
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
eerst er achter komen hoe het werkt en welk formulier je nodig hebt. dan van iedereen informatie en legitimatie verzamelen. Alleen al daarmee ben ik maanden bezig geweest.
Maar Amadea heeft gelijk, niet alles veranderd elk jaar.
ronron1212
10 jaar geleden
Alles kan in een a twee weken geregeld zijn

Het beste antwoord

Allereerst dient er na aantreden als bestuurder op de volgende vergadering (of tussendoor) wijzigingsformulieren voor de KvK op te maken. Je bent als vereniging verplicht je gegevens actueel te houden. Formulieren die je dient te gebruiken: Inschrijving nieuwe functionaris (22), uitschrijven functionaris (16) en indien van toepassing wijzigen functionaris, als een bestuurslid bijvoorbeeld een statutaire functie (bijv. voorzitter) krijgt (16).

Nadat dit is aangepast vraag je een recent uittreksel aan, hiermee kun je de bankgegevens wijzigen en ook het correspondentieadres voor de bank.
noot: omdat je gezamenlijk bevoegd bent en ook gezamenlijk verantwoordelijk is het altijd "informeel correct" om de afschriften bij de secretaris te laten binnen komen (of secretariaat). Zo kan altijd een derde mee kijken of jij geen misbruik zou maken van de bankrekening. Jij als penningmeester kan immers via de bank de gegevens zien en downloaden.

Wij hebben als stichting en binnen een vereniging waar ik lid ben gewoon een draaiboekje voor dit soort dingen. Een soort stappenplan/checklist waar alle stappen in staan, kwestie van aanmaken wat voor jullie nodig is (verschilt per bestuur) en dan bij een wissel alles netjes doorlopen. Paar uurtjes werk per wissel, afhankelijk van wat er precies wijzigt.

Planmatig werken is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inderdaad handig om voor een volgende keer een draaiboekje klaar te hebben. de KvK is nu geregeld, ook doorgegeven aan de bank, daar het juiste formulier bestuurswisselingen ingeleverd, en die blijkt hem wel ontvangen te hebben maar nog niks mee gedaan. pasje is nu teruggestuurd naar de bank, en die bellen mij op als hij binnen is, dan kom ik hem wel persoonlijk halen.
die afschriften naar de secretaris is wel een goed idee. Ik ga immers internetbankieren, dus zie het toch wel. Overigens hebben we wel ieder jaar kascontrole
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waarom een min?