Moet de hoogte van de verkeersboetes afhangen van het inkomen?

Toegevoegd na 1 uur:
Zoals het nu geregeld is is natuurlijk niet eerlijk.
De armen onder ons word onevenredig hard aangepakt.
Als iemand maar 1000 euro netto verdient en hij krijgt een boete van 500 euro zou het eerlijk zijn als iemand die 100000 euro netto verdient een boete te laten krijgen van 50000 euro voor hetzelfde vergrijp.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Kijk. Ik hoop het niet (-: dat dit ooit gebeurt.

Maar de basis van een boete is dat je pijn voelt in je portemonneee en gaat nadenken of je dat nog wel eens gaat doen.

De vraag is komt deze boetedoening bij iedereen even hard aan. (wat zou moeten)
Dan zeg ik nee. Een ww trekker kan 50 euro niet makkelijk missen dus die komt hard aan.

Als je echter een inkomen van laten we zeggen de Balkenende norm hebt. lach je om die 50 euro en geef je 20 fooi. de straf komt dus niet aan.

Op zich zou het eerlijk zijn als straffen bij een ieder even veel pijn zou doen in de portemonne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Nee lijkt mijn geen goed idee
dat is klassejustitie en inbreuk op de privacy

Toegevoegd na 1 minuut:
omgekeerde klassejustitie bedoel ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent er weer, goedemorgen. ;)"
paulus811
13 jaar geleden
Welke privacy wordt er geschonden dan?
Nee absoluut niet, je maakt heel bewust een overtreding en die moet naar zwaarte afgedaan worden met een boete.
Is je inkomen laag dan kun je er zelf voor zorgen dat je geen boetes krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig moet je al een aardig inkomen hebben om die boetes te kunnen betalen, ik geloof dat ze binnenkort weer omhoog gaan. Dus nee niet inkomensafhankelijk maken. Zou een mooie boel zijn ben je rijk betaal je vermogen voor een relatieve kleine overtreding en ben je arm dan betaal daar bijna niets voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In eerste instantie ook geneigd om deze vraag met nee te beantwoorden. Maar twijfel toch. Misschien is het een idee dat mensen die echt een top salaris hebben (dan moet er een grens bepaald worden) meer gaan betalen.

Een 'straf' werkt namelijk alleen als je hem voelt. Ik denk niet dat iemand die tonnen op de bank heeft staan zich druk maakt om 130 euro boete voor het rijden door rood licht.

In het algemeen naar vermogen betalen, dus Pietje die een paar tientjes meer verdiend dan Henk, meer laten betalen vind ik een verkapte manier om de boetes gewoon weer wat op te hogen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet !
Iedere (Nederlander) verkeersdeelnemer wordt geacht de regels te kennen en hier na te handelen.
Bega je een overtreding, dan is dat je eigen verantwoordelijkheid en moet je ook de consequenties aanvaarden. Een vergissing daar gelaten, vraagt niemand de verkeersdeelnemer overtredingen te maken.

Theoretisch zou dan iemand met b.v. een bijstandsuitkering alle regels aan zijn of haar laars kunnen lappen, terwijl iemand met een hoog inkomen voor iedere overtreding aangepakt zou kunnen worden én zwaar beboet.

By the way: verkeersregels zijn er voor de eigen veiligheid, ongeacht een eventuele boete die bij overtreding van de regels volgt.
Helaas kunnen we blijkbaar over het algemeen nu eenmaal niet zonder regels / duidelijke structuur en controle hierop.

Dat het uitschrijven van verkeersboetes soms ver gezocht lijkt, bevordert de beleving van rechtvaardigheid niet altijd, maar komt de staatskas (en dus ons allemaal) weer ten goede moet je maar denken.

Toegevoegd na 12 uur:
De meeste (dodelijke) ongevallen worden -jaar op jaar- veroorzaakt door jonge bestuurders, al dan niet te wijten aan verkeersovertredingen, roekeloos rijgedrag, overmoedigheid of onervarenheid. Dit zijn over het algemeen mensen met een relatief laag inkomen. Maak je de boetes inkomensafhankelijk, dan komt deze groep -die het meeste 'leed' veroorzaakt- er het makkelijkst van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als boetes inkomens gerelateerd worden, zou iedereen dus relatief gezien een gelijke straf krijgen voor een overtreding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een socialist in hart en nieren en zou in de meeste gevallen eenzelfde theorie aanhangen, maar.... niemand hoeft b.v. door rood licht te rijden, of te hard ! Waarom zou je bepaalde groepen dan ontzien ? Misschien wordt mijn mening (te veel) gevoed door de gevolgen van onverantwoord verkeers- / rijgedrag tijdens de rijlessen van mijn leerlingen en de gevolgen die dit voor hen (en mij) hebben !?
sterredag
13 jaar geleden
en als je bepaalde groepen niet wil ontzien, zou je juist voorstander hiervan moeten zijn. Want op deze manier worden de rijkere eigenlijk wel ontzien. je stelt dat iemand met een bijstandsuitkering, dan maar alles mag doen, maar dat is natuurlijk niet waar. Omdat hun een lagere boete krijgen, is de klap er niet minder om. Er kunnen ook boetes per ongeluk opgelopen zijn en ik vindt ook dat rijkere mensen niet het recht horen te hebben om wel alles te mogen, want ze kunnen het betalen. dus ik ben het eens met je onderbouwing, maar niet met je logica :) een boete zou kunnen zijn: 10% van je netto maandinkomsten. Voor het bijstandsgezin is dit dan 130 euro. Voor de directeur van een bank dan misschien wel 10.000 maar ze worden dan wel even hard getroffen in hun portemonee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Sterredag, Als rechtspraak alleen over verkeersovertredingen zou gaan zou ik het grotendeels nog wel met je eens kunnen zijn.
Punt blijft -mijn inziens- dat je zelf verantwoordelijk bent voor de gemaakte overtreding. Niemand verplicht je daartoe.
Als je de wijze van beboeten laat afhangen van het inkomen, hoe moet het dan met andere overtredingen en -en in het verlengde hiervan- misdrijven ??
Wordt dan de maatstaf leeftijd, inkomen, intelligentie, afkomst ?
Dan kom je inderdaad uit op de -boven al genoemde- klassenjustitie, of een rechtspraak binnen de rechtspraak.
Waar ligt de grens en wie bepaalt deze dan?
Dat gebeurt nu in Zwitserland (ook voor buitenlanders) ...ik vind het idee te onderzoeken waard.
Ons ( Bel.-Ned.) is zo dat de rijke stinkerds zich alles kunnen permitteren....en ook dat is klasse justitie.
Een boete plus verplichte taakstraf.....dan zijn ze allemaal gelijk.
Sommige verkeersboetes , zoals rijden onder invloed en grote snelheidsovertredingen zouden ze moeten bestraffen met lang rijverbod...en niet die paar dagen.
Boetes verhogen is alleen goed voor de schatkist....da's verborgen belasting en heel discriminerend naar minder gegoeden

Toegevoegd na 3 minuten:
Laat meneer de Baron maar eens een weekje met de vuilkar op trekken (als taakstraf)...dat zal hij wel onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Sjopse;

Dat wordt in diverse landen al zo gedaan, onlangs nog een voorbeeld van een Zwitser die meer dan een ton moest aftikken voor een snelheidsovertreding. Er lijkt een vorm van rechtvaardigheid in te zitten, maar hoe eerlijk is het om iemand die door hard werken een flink inkomen heeft voor dezelfde overtreding harder te straffen dan een ander? En de allerhoogste inkomens kunnen het sowieso wel lijden. Nog los van het feit dat er ook nog altijd rijken zijn die formeel niet eens een salaris hebben, hoe ga je dat in de praktijk berekenen? Nee, dit levert rechtsongelijkheid en een onwerkbaar systeem op, niet doen dus wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind van niet.
Je weet vantevoren dat je een boete krijgt als je een overtreding begaat en dat risico neem je dus zelf.
Als je dit inkomensafhankelijk maakt, waar is dan de grens?
Ga je de wekelijkse boodschappen ook inkomensafhankelijk maken qua prijs?
En zo kun je nog wel even doorgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enkel als er een objectieve manier gevonden wordt om het reële inkomen te bepalen. Vermits dit toch nooit zal lukken : nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ja!!

Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen, door rood rijden kost je 2% van je inkomen, rijden met alcohol kost je 5% van je inkomen..

Dan heb je toch nog indeling qua zwaarte van de overtreding, en een indeling naar hoogte van je inkomen..

Maar waarom alleen bij verkeersboetes? Waarom niet bij alle misdrijven?

Toegevoegd na 5 minuten:
Als boetes inkomensgerelateerd worden, krijgt iedereen dus relatief gezien dezelfde straf.

Bij het opnieuw indelen van hoogtes van boetes zou je dus ook kunnen denken aan een schalen systeem, wat nu al voor belasting wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
+ inderdaad, iedereen wordt gelijk behandeld juist op deze manier. en er moet gekeken worden naar inkomsten (niet naar loon) dan denken die mensen in die dure bmw misschien ook eens 4 x na voordat ze met 150 rechts gaan inhalen terwijl er links genoeg ruimte is.
Van mij mag het. Misschien in stappen, net zoiets als de boxen in het belastingstelsel - inkomen tot x: zulke boetes; inkomen tot y: zulke boetes, enzovoorts.

Het ontslaat mensen niet van hun verantwoordelijkheid zich als een goed verkeersdeelnemer te gedragen, maar het kan de types die zeggen: ach, 160 euro, vervelend, maar ik boek het onder onkosten misschien een beetje wakker schudden.

En zodra mensen bij een bekeuring taal uitslaan als die vent in Wegmisbruikers, dat het hem niks kon schelen want hij had geld zat, dan mag van mij de boete verdubbeld worden, of de auto('s) een week inleveren of zo - want dan zegt ie zelf al dat ie er niets van zal leren en moet het maar wat meer pijn doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men zou dat inderdaad in moeten voeren.
Voor bepaalde overtredingen het equivalent van netto daglonen, al naar de ernst en omvang van het vergrijp lijkt me een goede zaak.
De scheurende bovenklasse, die lacht om 300 Euro boete
terwijl een dergelijk bedrag voor een bijstandsgezin een drama is.
Natuurlijk moeten mensen met lage inkomens ook aangepakt worden als ze in de fout gaan maar een evenredigheid is niet verkeerd.
De straf voor hetzelfde vergrijp moet even zwaar zijn.
voor de een is 300 Euro iets heel anders dan voor de ander. Vandaar zou men een equivalent van een aantal werkuren kunnen berekenen voor een overtreding, dan kost het evenveel inspanning om de boete te betalen.
Wel moet dan naar het nettoloon gekeken worden en niet naar bruto.
De wetgever kan via de belastingdienst eenvoudig het bedrag vaststellen, verdere schending van de privacy is daarvoor niet nodig, deze gegevens zijn immers al bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als alles inkomensafhankelijk wordt, dan is het bijna niet meer aantrekkelijk om hard te studeren en daarna hard te werken.
die "rijke stinkerds"hebben in de meeste gevallen gewoon gewerkt voor hun geld, ik zou niet weten waarom ze dan meer moeten betalen als een ander voor de zelfde overtreding?
Alsof je iets misdadigs doet als je je financien goed op orde hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het maar net Sjopse! Helemaal gelijk.
sterredag
13 jaar geleden
je moet ook niet alles inkomsten afhankelijk maken, dat zou vreemd zijn, dan heeft meer verdienen geen nut. alleen zouden straffen voor iedereen even hard moeten aankomen en niet alleen voor de mensen met het minste inkomen. anders is het geen straf meer eigenlijk.
Absoluut op tegen, een inkomen is pas achteraf te bepalen, soms zelfs 2 a 3 jaar later pas. Daarbij komt het verhaal lease auto's. En wie is aansprakelijk, de kentekenhouder of de chauffeur, en hoe bepaal je dan wie er achter het stuur zat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik van niet, want als ik heel weinig geld heb en mij heb lam gezopen (thuis bv) dan ben ik net zo fout als iemand die veel geld heeft en zich lam heeft gezopen in de kroeg.

Of stel ik rijd door rood en heb weinig geld en ik rijd iemand aan of dood en de week er na rijd ook iemand een ander aan die door rood rijd en die is schatrijk bv Jan per balkende dan hoor ik toch net zo veel te betalen als hem.
We zijn toch allebij fout.

De boete moet gewoon niet inkomens afhankelijk zijn.