Moet de hoogte van de verkeersboetes afhangen van het inkomen?

Toegevoegd na 1 uur:
Zoals het nu geregeld is is natuurlijk niet eerlijk.
De armen onder ons word onevenredig hard aangepakt.
Als iemand maar 1000 euro netto verdient en hij krijgt een boete van 500 euro zou het eerlijk zijn als iemand die 100000 euro netto verdient een boete te laten krijgen van 50000 euro voor hetzelfde vergrijp.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kijk. Ik hoop het niet (-: dat dit ooit gebeurt. Maar de basis van een boete is dat je pijn voelt in je portemonneee en gaat nadenken of je dat nog wel eens gaat doen. De vraag is komt deze boetedoening bij iedereen even hard aan. (wat zou moeten) Dan zeg ik nee. Een ww trekker kan 50 euro niet makkelijk missen dus die komt hard aan. Als je echter een inkomen van laten we zeggen de Balkenende norm hebt. lach je om die 50 euro en geef je 20 fooi. de straf komt dus niet aan. Op zich zou het eerlijk zijn als straffen bij een ieder even veel pijn zou doen in de portemonne.

Ha, die Sjopse; Dat wordt in diverse landen al zo gedaan, onlangs nog een voorbeeld van een Zwitser die meer dan een ton moest aftikken voor een snelheidsovertreding. Er lijkt een vorm van rechtvaardigheid in te zitten, maar hoe eerlijk is het om iemand die door hard werken een flink inkomen heeft voor dezelfde overtreding harder te straffen dan een ander? En de allerhoogste inkomens kunnen het sowieso wel lijden. Nog los van het feit dat er ook nog altijd rijken zijn die formeel niet eens een salaris hebben, hoe ga je dat in de praktijk berekenen? Nee, dit levert rechtsongelijkheid en een onwerkbaar systeem op, niet doen dus wat mij betreft.

Ik vind van niet. Je weet vantevoren dat je een boete krijgt als je een overtreding begaat en dat risico neem je dus zelf. Als je dit inkomensafhankelijk maakt, waar is dan de grens? Ga je de wekelijkse boodschappen ook inkomensafhankelijk maken qua prijs? En zo kun je nog wel even doorgaan.

Enkel als er een objectieve manier gevonden wordt om het reële inkomen te bepalen. Vermits dit toch nooit zal lukken : nee.

Men zou dat inderdaad in moeten voeren. Voor bepaalde overtredingen het equivalent van netto daglonen, al naar de ernst en omvang van het vergrijp lijkt me een goede zaak. De scheurende bovenklasse, die lacht om 300 Euro boete terwijl een dergelijk bedrag voor een bijstandsgezin een drama is. Natuurlijk moeten mensen met lage inkomens ook aangepakt worden als ze in de fout gaan maar een evenredigheid is niet verkeerd. De straf voor hetzelfde vergrijp moet even zwaar zijn. voor de een is 300 Euro iets heel anders dan voor de ander. Vandaar zou men een equivalent van een aantal werkuren kunnen berekenen voor een overtreding, dan kost het evenveel inspanning om de boete te betalen. Wel moet dan naar het nettoloon gekeken worden en niet naar bruto. De wetgever kan via de belastingdienst eenvoudig het bedrag vaststellen, verdere schending van de privacy is daarvoor niet nodig, deze gegevens zijn immers al bekend.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100