zal ooit de waarheid aan het licht komen over wie er nu echt achter 9-11 zit?

zal er ooit iemand met de echte waarheid naar voren komen over wat er echt gebeurde en wie er achter zit met de aanslagen van 11 september 2001 in de USA. er zijn zoveel complot theorieen erover.

zoals met de aanslag van kennedy in 1963, hierover zou na 2023 de details vrijkomen, hoe it dit met de aanslagen van 2001 ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergeet Roswell

Het beste antwoord

Juist door al die complottheorieën kom je er eigenlijk nooit meer achter. Hoewel de huidige officiële lezing niet ver bezijden de waarheid zal zijn, is hij niet ´spannend´ genoeg om eender welke complottheorie te overleven. Mensen willen nu eenmaal liever een spannend verhaal dan een duidelijke uitleg. En dat je dan met een leugen moet leven omdat die mooier is dan de kale waarheid, doet blijkbaar niet ter zake. Dat doet sowieso een overgroot deel van de wereldbevolking al (we noemen dat religie). Complotdenken heeft daar zeker ook trekjes van ; zelfs bewezen feiten worden terzijde geschoven als er toch nog iets mooiers/spannenders te bedenken valt. Mensen willen nu eenmaal gewoon graag (onzin) geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ weer zo een prachtig column!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had je bijna een plus gegeven, maar ik doe het niet omdat je hier even alle gelovigen schoffeert.
Jammer, dat heb je niet nodig, laat de gelovigen in hun waarde, dat doen ze jou ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo gelovigen schoffeert ?? Het is toch geen geheim dacht ik dat ik een atheist in hart en nieren ben ?? Dat is MIJN 'geloof' dan maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar je zet hier wel heel duidelijk neer dat gelovige mensen: "Met een leugen moet leven omdat die mooier is dan de kale waarheid". Voor hen is het de waarheid. Daar kunnen jij en ik anders over denken, maar dit is gewoon het keihard oordelen over hun denkwijzen en daar heb ik enigszins moeite mee. Sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar voor mij is dat de kern van zo ongeveer ELKE religie. En iedere discussie slaat inderdaad dood op het punt dat mensen hun oren dichtstoppen als ze het risico lopen onwelgevallige feiten te horen. Onder de vlag van je geloof mag je de raarste dingen beweren, doen of denken zonder enig geldig argument PUUR omdát je iets gelooft. En op een of andere vreemde wijze moeten we daar ook nog altijd en overal respect voor opbrengen. Sorry, maar waarom mag IK niet 'keihard oordelen' (zo hard vond ik het nog niet eens) over een een destructieve foute denkwijze, terwijl die mensen die zich in mijn denkwijze niet kunnen vinden omdat ze andere dingen wensen te geloven dat wel mogen, omdat HUN vorm van geloof georganiseerd is en onder een soort officieel erkende vlag hangt ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen: Je doet nu alsof de religie bestaat omdat dit nu eenmaal 'veel spannendere verhalen' zouden zijn. Bovendien is religie zelf niet door middel van wetenschappelijke bewijzen als onjuist te kwalificeren. Ik geloof ook niet in sprookjes, maar je doet hiermee geen recht aan mensen die religieus zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het ook niet eens met je stelling dat je onder de vlag van je geloof de raarste dingen mag beweren, maar goed.
Ik sluit me verder aan bij johan. Minnetje is trouwens niet van mij, daarvoor was je antwoord, op dat ene puntje na, te goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Johan ; uiteraard is dat niet DE reden voor het bestaan van religie, zelfs niet een der meest belangrijke, het is gewoon maar een van de vele mogelijke aspecten, en toevallig hetgeen religie met complotdenken gemeenschappelijk heeft, en dus voor deze vraag relevant was. En religie/geloof trek ik trouwens ook heel wat breder dan de meest voorkomende godsdiensten alleen. Verder zou ik niet weten wat voor onvervreemdbaar 'recht' ik zou moeten doen aan mensen die in niet-bestaande dingen geloven, behalve dat ik de hoop al heb opgegeven dat je door jaren indoctrinatie en hersenspoeling heenkomt zonder wil van de andere kant, en de discussie dus eigenlijk vrijwel nooit meer aanga. Dat lijkt me misbruik van het woord 'respect'. Dan kun je alles wat iemand beweert wel moeten respecteren, zolang hij of zij het maar beweert uit naam van een of ander geloof. (Helaas is dat inderdaad wel een beetje de dagelijkse praktijk, maar mij lijkt het niet de bedoeling).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje voor het uitgebreide antwoord :)

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat we het nooit zullen weten. Er zal wel de komende 100 jaar over gespeculeerd worden maar mensen die echt heel dichtbij waren en de waarheid weten zullen nooit wat zeggen en anders zullen ze wel het loodje leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt er vanaf wie het gedaan heeft, er zijn altijd veel belangen die meespelen, daardoor wordt kracht en macht uitgeoefend op mensen.

als een terroristische groepering van buiten de VS het gedaan heeft, kan de waarheid een keer boven tafel komen, als ze er achter komen, kunnen bewijzen en indien er voldoende belangen bij zijn.

indien er toch een link gevonden kan worden binnen de VS, zullen vrijwel alle machthebbenden in de VS proberen te voorkomen dat dit naar buiten komt. iedere individu of groepering die dit toch zal proberen, zal met veel machtsvertoon, intimidatie en mogelijk geweld worden tegengewerkt.

ik geloof niet in complottheorieën, maar snap wel redelijk hoe gecompliceerd macht, geld en politiek zijn verbonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Hans26;

Als er daadwerkelijk krachten in de Amerikaanse overheid zijn die groot genoeg zijn om zo'n operatie op poten te zetten om een oorlog te ontketenen dan zijn die zeker ook groot genoeg om hun sporen uit te wissen. Als er ooit al details zullen worden gepubliceerd geldt ook hier weer de lange geheimhoudingstermijn zoals bij het voorbeeld van JFK, dat je al noemde, en zullen de geheimen pas voor een volgende generatie worden onthuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier moet je gewoon van uit gaan:

De Saoedi-Arabische multimiljonair Osama bin Laden en zijn islamistische terreurorganisatie Al Qaida worden voor deze aanslagen verantwoordelijk gehouden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Verantwoordelijkheid

Multimiljonair Osama bin Laden, naast Ayman al-Zawahiri een van de leiders van Al Qaida, wordt door de Amerikaanse overheid voor de aanslagen verantwoordelijk gehouden, alhoewel hij hiervoor niet officieel is aangeklaagd. Aanwijzingen in verschillende onderzoeken zouden in zijn richting wijzen. Onder andere vond men een videocassette waarin Bin Laden pochte dat de aanslagen 'beter' zouden zijn gelopen dan hij had gehoopt. Op 22 april 2005 zei de Marokkaanse Fransman Zacarias Moussaoui voor de rechtbank dat hij door Osama bin Laden was uitgekozen om het Witte Huis in te vliegen.

Een onderzoek naar wie verantwoordelijk is voor deze terreurdaad resulteerde in een officieel document van de Britse regering getiteld Responsibility for the terrorist atrocities in the United States, 11 September 2001. Dit document is met name gebaseerd op informatie van inlichtingendiensten en is dan ook niet bedoeld voor de eventuele juridische vervolging. De Britse en de Amerikaanse regering concluderen op basis van de informatie genoemd in het document dat Osama bin Laden en zijn terreurnetwerk voor de aanslagen verantwoordelijk waren. Na aanvankelijke geheimhouding heeft de Britse premier Tony Blair, die zich steeds meer ontpopte als een van de drijvende krachten achter de oorlog tegen het terrorisme, het document op 4 oktober 2001 op zijn website gezet.

Ook in oktober en november 2001 doken nog enkele video-opnamen op met toespraken en gesprekken van Osama bin Laden. Deze werden allereerst door de Arabische televisiezender Al Jazeera uitgezonden. De Saoediër heeft de aanslagen van 11 september daarin niet direct opgeëist, maar zijn betrokkenheid bij en instemming met de aanslagen lijken uit deze videobeelden opnieuw te kunnen worden gedestilleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er vooral vanaf wie JIJ wilt geloven. Als jij de verklaring van de Amerikaanse regering gelooft, dan weet je het al. Als je die niet gelooft, zul je het vast nooit te weten komen.

Zelf geloof ik wel dat een iets als Al-Qaida erachter zit. Maar Al-Qaida is niet zo groot en georganiseerd als Amerika ons wil doen geloven, er is namelijk best veel politiek en militair belang bij die de werkelijkheid verdraait. Op zich is dat niet erg, dat gebeurt nu eenmaal, maar je moet dan niemand "zomaar" op zijn woord geloven.