Hoog salaris, juiste mensen?

Als er voor bepaalde management functies hoge salarissen worden betaald krijg je dan experts of hebzuchtigen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Gezien de nonchalance en de minachting waarmee topmanagers vaak met de hun toevertrouwde bedrijven en instellingen omgaan heb ik er gegronde twijfels over of het altijd wel om de juiste mensen gaat. Kijk alleen al naar de bancaire crisis. Die is niet uit de lucht komen vallen maar is vooral het gevolg van een risicovol 'spelletje' met ONS geld.

Topmanagers maken deel uit van een old boys network, een circuit waar topcriminelen zich ook begeven. Ze zijn er vooral goed in dat netwerk te onderhouden en elkaar leuke functies toe te spelen. Als we iets zeggen van hun megalomane inkomens schreeuwen ze moord en brand over de markt en naar het buitenland vertrekken. Van mij mogen ze, liever vandaag dan morgen.

Of ik boos ben op die graaicultuur? Ja, al jaren! Ik ben ervan overtuigd dat die gênant hoge inkomens absoluut niet noodzakelijk zijn voor goed management.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Beide, de eerste houdt het langer vol, de laatste zal vroeg of laat door de mand vallen. Je wordt overigens niet zomaar aangenomen op dergelijke functies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een manager is waard wat overeind blijft ná zijn vertrek.

Dan pas kan ik stellen of hij expert was of hebzuchtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je een expert of iemand aanneemt die alleen maar hebzuchtig is hangt voornamelijk af van diegene die hem of haar in die dienst neemt, bijvoorbeeld een Human recource manager. Als die zijn of haar werk goed gedaan heeft krijg je de juiste persoon op de juiste plek, zoniet, dan is het maar afwachten...

Toegevoegd na 44 seconden:
recource = resource
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er dikke salarissen geboden worden, zal de sollicitatieprocedure navenant zijn.
De hebzuchtigen vallen vrijwel zeker meteen door de mand.
Of iemand vervolgens een expert blijkt te zijn, zal hij / zij moeten bewijzen in de loop van de tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoog salaris heeft meestal te maken met de vraag. Daarnaast heeft een bedrijf een functie indeling en daar hangen ook salaris schalen aan. Hoger functie betalen meer vaak werken deze mensen ook meer uren en krijgen geen overuren. Als er weinig mensen zijn die gekwalificeerd zijn voor de functie gaat het salaris meestal omhoog
13 jaar geleden
als je net als ik gelooft in marktwerking is het inderdaad nodig om mondiaal-marktconforme salarissen te betalen. Waarom zou het voor een managementfunctie anders werken dan voor prof-sporters? Zijn spelers van topclubs dan ook graaiers of kunnen ze inderdaad beter spelen dan de rest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect, maar als je een profsporter hetzelfde vindt als een manager bij een thuiszorgorganisatie dan denk ik dat we heel erg langs elkaar heen zitten te praten. Het maakt voor mij nogal wat verschil of je je geld vrijwillig in een bodemloze put gooit of dat dit via premies en belastingen gebeurt, zoals bij onderwijs en gezondheidszorg. Met 'marktconform' moet je bij mij al helemaal niet aankomen want dat vind ik de ultieme legitimatie voor wettelijk geregelde diefstal van publieke middelen. Ik denk overigens dat er in die topsporter ook heel wat publiek geld gepompt is voordat hij/zij die status bereikt heeft. Iets meer bescheidenheid dan ik vaak zie zou ik zeer op zijn plaats vinden. O ja, wat ik vaak hoor is iets van de strekking 'als die vent meer oplevert dan hij het bedrijf kost dan zit ie op zijn plaats'. Leuk, maar ook dat moet door de klant worden opgehoest. Als die klant geen keuze heeft is het einde zoek. Voor mij is marktwerking alleen maar een uitgemaakte zaak als er daadwerkelijk iets te kiezen valt. Zo niet, dan ben ik ervan overtuigd dat we stukken beter af zijn zonder marktwerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het probleem is dus ook dat onrendabele organisaties die met publiek geld worden betaald en in leven worden gehouden, en daarmee de marktwerking verstoren. Als je thuiszorg niet met publiek geld zou bekostigen, zoals je aanhaalt, zou het snel zijn afgelopen met managers 'die zich niet terugverdienen'. Je hele pleidooi spreekt dus voor martkwerking. Het probleem is dan ook niet de hoge salarissen, maar de afwezigheid van de afrekencultuur die marktwerking met zich mee zou moeten brengen.