Waarom worden ouderen soms niet meer voor vol aangezien? (zie uitleg)

Sinds mijn vader is overleden ga ik met mijn moeder (78) mee naar b.v. winkels of als ze ergens naartoe moet om iets te regelen. Ze loopt niet zo goed en heeft geen rijbewijs. Verder is ze helemaal bij de tijd, leeft 100% zelfstandig.
Nu valt het mij op dat ze vaak op een erg kinderlijke manier wordt aangesproken. Ook gebeurt het vaak dat ze haar niet eens aanspreken maar mij! Ik zeg dan meestal maar "dat moet je tegen haar zeggen, ik bemoei me er niet mee".

Waar komt dit toch vandaan? Niet alle ouderen/bejaarden zijn aan het dementeren o.i.d.
Natuurlijk merk ik wel dat ze wat vergeetachtiger is dan vroeger maar ze is prima in staat haar eigen boontjes te doppen en haar eigen mening te geven en beslissingen te nemen.

13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Dat zit in onze cultuur, in ander culturen worden juist de ouderen om raad gevraagd en gezien als mensen met veel kennis en levens ervaring.

Hier worden ouderen langzaam 'afgeschreven'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik (75 ) herken me hier niet in! Mogelijk heeft het te maken met de manier waarop je moeder anderen aan spreekt.
Ook als met één van de kinderen winkelen ben,gebeurt dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Mijn moeder denk snel dat mensen haar niet begrijpen en praat daarom wat onzeker. Maar dat is niet iets van de laatste jaren, heeft ze altijd al gehad.
Het gebeurt hoofdzakelijk als ik erbij ben dat ze haar zo behandelen.
Gelukkig kunnen we er vaak hard om lachen als we b.v. de winkel uitlopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ook vroeger veel op je vader gesteund?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar hoef je geen respect voor te hebben haydy, het is een kwestie van blijven leven. Heet jouw man per ongeluk Thomas?
Ik ben van 27-04-1935,ik had ook liever gehad,dat het 1965 was, maar ja...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.regionaalarchiefzutphen.nl/index2.php?option=com_genealogie_zoeken&sub=bron&nopadding=1&Itemid=0&id=350&gemeente_key=®istertype_key&jaar=&entiteit=register&aktegegevens=&cp=928&pp=929
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht hier een uitdraai uit het geboorteregister neer te zetten, maar is niet gelukt. Sorry.
dat zal liggen aan het feit dat jij met je moeder loopt dan zal er gauw gedacht worden dat ze iets mankeert
en het is ook de mentaliteit van de mensen, ze gaan harder praten als ze een ouder persoon zien,alsof ieder oudje doof is
ik heb een tante die loopt altijd met haar hoofd te schudden t is ook een ziekte en iedereen die haar niet kent denkt ook dat ze niet spoort, en ze word ook niet aangesproken als ze alleen is en als ze met iemand erbij is vraagt men ook aan die ander wat heeft zij...
alsof ze t zelf niet meer kan zeggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Dat harder praten zie ik ook wel ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat doen ze zelfs al tegen mij... alsof ik doof ben hahaha
Dit komt door de infantilisering van alles wat ouder dan 50 is. Ben je de 50 gepasseerd, moet je meteen domme geheugentrainingen gaan doen op omroep Max. Of debiele rek- en strekoefeningen onder begeleiding van Olga - hoe heet ze ook alweer - Nederland Beweegt. Echte ouderdom wordt niet op waarde geschat in Nederland, mensen met levenservaring en levenswijsheid zijn meestal oud en dus wat langzamer dan de jongere generaties. En een beetje sloom, dat kunnen we natuurlijk niet gebruiken in onze overhaaste druk-druk-druk maatschappij.