Zorgen de media voor meer angst en onrust dan eigenlijk nodig is?

Sinds de eerste gevallen van de nieuwe griep lijkt iedereen angstig te zijn... wanneer komt het hier... zullen er veel slachtoffers vallen... wat moeten we doen als...

Ik krijg het idee dat wij ons angst laten aanpraten door alle berichtgevingen in de media...niet alleen wat betreft de griep, maar ook de financiële crisis, global warming en dergelijke...

Zorgen de media voor meer angst en onrust dan eigenlijk nodig is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De media maakt mij wel bang, maar als ik hier op GV lees stelt het me gerust. De media maakt van een mug een olifant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Ja ik maak me niet druk, er komt toch wel een vaccin. De media maakt de mensen te bezorgt d.m.v lange nieuwsuitzendingen met de varkensgriepte als hoofdonderwerp.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
ja dat klopt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
inderdaad
Dat doen ze altijd. Tegenwoordig gaat het niet om het nieuws zo goed mogelijk te brengen, maar om sensatie en de daarbij behoorende kijkcijfers. Zelf ben ik niet zo bang voor een eventuele epidimie. Als het komt, dan komt het. Daar heb ik verder geen invloed op. Als het mij moet treffen, jammer dan. Dan heb ik pech. Voorlopig heeft het zelfs Nederland niet bereikt. Ik heb wel andere zaken aan mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Grappig, ik kan me een vraag op GV voorstellen die juist veronderstelde dat de media te weinig aandacht aan de varkensgriep gaf...
Mensen willen graag geinformeerd worden en daar is de media natuurlijk een goed middel voor. Maar ik merk wel dat ik wel schift wat ik wel en niet lees en wat ik wel of niet wil horen. Gewoon, omdat ik anders bang ben dat ik me teveel laat leiden door een al te graag scorende journalist...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker: De media bepaalt waarover en hoe de mensen er over praten en denken (op verjaardagen, feestjes, op het werk).

mond-tot-mond is de beste reclame maar ook om het slechte nieuws te verspreiden.

Toegevoegd op 29-04-2009 10:39:09
De media zou alleen het weer en files moeten melden. En feiten, er moeten geen maatschappij verwachtingen gemeld worden! Feiten, daar is het nieuws voor bedoelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
heel goed gezien...
Zoals het er nu uitziet is de Mexicaanse griep lang niet zo gevaarlijk als de vogelgriep die in China nog steeds slachtoffers maakt.
De media zijn kennelijk door het dolle heen nu ze eindelijk wat anders dan crisis of Obama kunnen vermelden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
ja daar lijkt het inderdaad op..
Absoluut....nu de media meldingen kan maken over het virus hoeven we even niet meer na te denken over de oorlog, de financiele crisis, Britney, Amy, somalische piraten, AIDS, rookverbod, Wilders....en kan de wereld weer gewoon fijn door met onschuldigen afschieten, geld over de balk gooien, kinderen krijgen, drugs gebruiken, varen in somalie, onveilige sex, cafes sluiten en haar blonderen....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Deva;

De media doen dat wel, maar volgens mij niet altijd bewust. Het punt is dat we tegenwoordig zoveel en zulke snelle nieuwsbronnen hebben die elkaar moeten beconcurreren dat we door de bomen het bos niet meer zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze moeten wel angst en onrust zorgen. Als alles goed gaat en ze zich nergens druk om maken dan zullen minder mensen het volgen, dus minder kijkcijfers of ergens in die richting. Dat lijkt mij tenminste zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vind ik niet. de media informeert ons, en alle angst en onrust maken we zelf. Wel zou ik soms wat meer nuttige informatie van de media willen, zoals hoe het komt dat iedereen het zo onmogelijk vindt om bijv passagiersvluchten tot een minimum te beperken en wat meer uitleg hoe zo'n griepje nou overslaat van varken op mens en waar dat geweest kan zijn (ik geloof dat de mexicanen beweren dat dat in china gebeurd is, lijkt me sterk). Kortom, iets meer kritisch nieuws en achtergronden ipv alleen te zeggen waar er weer een nieuwe zieke gevonden is..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
mmm.. interessante kijk...
De media heeft met dit onderwerp weer een nieuwe melkkoe gevonden.

Het antwoord is een volmondig ja.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Absoluut. Dit is echter bij elke ramp zo. Door steeds een dreigende teneur te gebruiken maak je mensen bang. Van de andere kant; als de media dit niet zouden doen, en het als een vrolijk artikel zouden wegzetten, werd dit artikel waarschijnlijk niet gelezen.

Edoch zorgt de media ervoor dat mensen overdreven bang worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
..nou, een vrolijk vrijblijvend artikeltje, daar zitten we natuurlijk ook niet op te wachten, dan lezen we de Tina of de Donald Duck wel...
maar zoals het nu gaat...
Ja zeker, ook met die crisis.. Kom op zeg dat valt echt mee maar als iedereen het gaat denken en er mee in gaat spelen ja dán wordt het een echte crisis. Het is meer dat media koste wat het kost gewoon geld willen hebben, en dat verdienen ze aan de vele aandacht. Net als 'de uri geller show..'..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 inderdaad...
ik denk dat je nooit genoeg geinformeerd kan worden. Als die grieppandemie hier wel komt is het niet zomaar een kwestie van word jij ziek of niet, nee, er werkt nog maar 30% van de mensen: misschien is je dokter ziek, het ziekenhuis onderbezet, de supermarkt wordt niet goed bevoorraad, het vuil wordt niet op tijd opgehaald, er is geen gevangenispersoneel maar wel zijn alle gedetineerden ziek, of, als je daar geen medelijden mee hebt: een bejaardenhuis, een verpleeghuis. kortom: een pandemie is niet iets eenvoudigs en wel degelijk iets waar heel veel aandacht voor moet zijn. Dát is ook waar nu steeds over vergaderd wordt, over de veiligheid van de hele maatschappij. Neem Mexico-stad: die is leeg, de economie ligt stil, iedereen zit binnen, scholen zijn dicht etc. Als wij zover komen moeten we goed voorbereid zijn, of niet soms?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
jij hebt je inderdaad flink bang laten maken...
De media in zijn geheel maakt je bang, als je op 1 zender/krant/nieuwswebsite gefocust blijft dan valt het allemaal wel mee. Zóveel bericht de NOS er niet over, maar als je naar het NOS kijkt én RTL nieuws én SBS nieuws dan lijkt het net alsof iedereen het er over heeft. Persoonlijk hecht ik er ook niet zoveel waarde aan, als het echt zo ernstig is dan merken we het wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
ik ben het helemaal met je eens..
'De media' dat zijn gewoon bedrijven die wat willen verdienen. Dus schrijven ze dat gedeelte van de waarheid op waarvan ze denken dat het 'verkoopt', dat het aanslaat, dat mensen het willen horen en weten. Dat is waar ze voor betaalt worden. Dus als het nieuws ons niet bevalt, komt dat door ons..... Het is wat we horen willen....
'De waarheid' is zo verschrikkelijk groot..... er worden keuzes gemaakt....die wij horen willen (in het groot dan, niet individueel).

Als een medium (krant, TV zender) dingen zou publiceren die wel waar waren, maar die niemand interessant vind....dan verdient hij dus niks en gaat failliet...

Ik geef wel toe dat het meer dan erg is als het waar is dat dit is wat we allemaal willen......maar ik vrees dat het zo is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
dank je JJ
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
graag gedaan :)
ja absoluut, de media leeft van sensatie, klop alles maar lekker op en de mensen zitten gekluisterd. waardoor hebben we een economische crisis, de media roept elke dag hoe slecht het gaat en wij rennen er achter aan. nou ik heb elke maand nog steeds evenveel salaris en voor de meeste van ons geldt dit. als je geen tv of radio luisterd weet je dit niet en geef je evenveel geld uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
wow...helemaal waar!!!