Waarom is er zo een tweekamp tussen links en rechts?

Waar heeft dat mee te maken. Links en rechts zijn natuurlijk politieke termen, maar de politiek is aan afmeting van de maatschappij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat links en recht volledig verschillende ideeën hebben van hoe het land bestuurd moet worden..

Toegevoegd na 9 minuten:
Vanouds wordt het begrip links geassocieerd met socialisme of communisme. In het verlengde daarvan worden de volgende zaken over het algemeen als links beschouwd:
Streven naar meer macht voor de economisch 'zwakken in de samenleving' (klassenstrijd).
Wantrouwen ten aanzien van de vrije marktwerking en van het bedrijfsleven (het kapitaal).
Het toepassen van overheidsingrijpen om tot een Rawlsiaanse of egalitaire verdeling van welvaart te komen.
Overigens werden in Nederland tot de Tweede Wereldoorlog alle niet-confessionele partijen tot de linkse partijen gerekend.
Andere politieke doelen die heden ten dage ook als links worden beschouwd:
Zorg voor het milieu (vooral als dit bereikt wordt door meer overheidsmaatregelen).
Maatschappelijke verandering door emancipatie van vrouwen.
Ondersteuning van minderheden, bijvoorbeeld door 'positieve' discriminatie of - minder omstreden als links doel - het bestrijden van discriminatie.
Verzet tegen racistische en xenofobe denkbeelden en tegen etnocentrisch nationalisme.
Het afschaffen van traditionele regels die als onderdrukkend worden ervaren (bijvoorbeeld ten aanzien van abortus)

Historisch gezien duidde rechts op conservatisme, een scherpe reactie tegen de moderne vrijheden en de industriële maatschappij, sterke klemtoon op organisch gegroeide sociale verbanden en machtsposities, respect voor autoriteit en aanvaarding van ongelijkheid. Links daarentegen duidde op een progressieve visie - denk aan de leuze van de Franse revolutie, vrijheid, gelijkheid en broederschap. Bijvoorbeeld in het België van midden 19de eeuw werd de katholieke "partij" (le parti conservateur) aangeduid als "la droite" (rechts) en de liberale "partij" als "la gauche" (links). In de loop van de 19de eeuw werd ook het liberalisme echter (deels) een behoudende kracht, die vooral de belangen van de burgerij verdedigde. Op het einde van de 19de eeuw werd het progressieve denken een nieuw élan gegeven door het opkomende socialisme. Hoe meer het liberalisme ervaren werd als een behoudende kracht, des te meer werd "links" voorbehouden voor het socialisme.
Met andere woorden, rechts staat op de eerste plaats voor conservatieve waarden, bijvoorbeeld ook op ethisch of religieus vlak. In tweede instantie kan ook klassiek liberalisme eventueel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich is dat ook bij links en rechts onderling. Bij de verkiezingen denken ze alleen aan kiezers voor zichzelf richten zich niet op kiezers naar links trekken bijvoorbeeld.

Terwijl als links gezamenlijk groter wordt, ook al win je zelf dan niet zoveel dan is de kans op een linkse coalitie wel groter. Evenzo met rechts.

Er zijn veel mensen die er wat tussen in hangen en die hebben weinig keus.

Waarom er dan zo'n tweekamp is tussen links en rechts is omdat er gewoon zo'n strijd is tussen de partijen. Ze denken alleen aan hun eigen hachje. Snap best dat ze willen staan voor waar ze voor staan zeg maar. Alleen is dat in het belang van het land. Is dat echt waar Nederland mee wint? En dat wordt aan alle kanten vergeten.

Kijk nu naar Rechts, die komen er zelfs samen niet uit. En nu wil de PVDA ineens weer wel gezellig met de VVD gaan praten. Dus waar is die tweestrijd dan?
13 jaar geleden
Ha, die Gdanonym;

Ik denk dat die links-rechts strijd momenteel nogal meevalt, het zijn eerder rechts en centrum-rechts die elkaar niet echt lijken te vinden.