Is de mens van nature goed of slecht?

Er is zoveel ellende in de wereld doordat mensen elkaar van alles aandoen (oorlog, moord, afpersing enz).
Soms hoor je weer in het nieuws over een vader of moeder die haar gezin wat aan heeft gedaan. Of b.v. over psychopaten zonder geweten. Dan denk ik, zij zijn mensen, ik ben ook een mens. Wat maakt hen anders dan dat ik ben? Zit de slechtheid dan niet ook (diep weggestopt) in mij en in iedereen? Is het soms niet gewoon een dun laagje beschaving waarachter we ons verschuilen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (15)

mijn mening: de mens word geboren met alle goede eigenschappen dus niet slecht. de invloed van o.a. gebeurtenissen in hun leven en de wereldmaatschappij waarin we leven beinvloed ze zo, dat ze slechte daden kunnen doen, en slechte eigenschappen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je antwoord
-1 voor je fout: mensen hebben gewoon een karakter iedereen is verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg ook niet dat mensen geen karakter hebben en dat alle mensen hetzelfde zijn. maar naar mijn mening word een mens niet slecht geboren. dank voor je +
Een ingewikkelde vraag voor een kort antwoord.
Ja...de slechtheid zit in iedereen en niet eens altijd zo diep weggestopt. Maar de goedheid ook. En verhinderen allerlei sociale mechanismen en conventies dat we onze slechtheid tonen, of onze goedheid uitleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een stelling dat de mens primair handelt vanuit eigenbelang. Evolutionair gezien klinkt dat logisch. Samen is men sterker, veiliger, dus voor het individu is het van belang om tot een groep te horen. Binnen de groep is sociale controle.

Nu zijn er zowel groepen als individuen die om een of andere reden haat hebben ontwikkeld, of een hersenafwijking hebben, waardoor ze gewelddadig kunnen worden. Ik denk niet dat ze met haat geboren worden.

Dus ik denk van nature goed, maar verknipt als een bonsai boompje door ervaring of ideeën van extreme groeperingen.

zie ook interessante link naar presentatie die ik pas van simplynoteditable kreeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens word niet goed of slecht geboren, het zijn je daden diebepalen of jebgoednof slecht bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is van nature goed en slecht tegelijk.
Omstandigheden en genetische aanleg bepaalt hoe de mens zich gedraagt.
Hoe meer mensen er bij elkaar wonen hoe meer ellende ze kunnen veroorzaken.
Soms ook komen mensen in verdrukte en geweldadige omstandigheden om dan vaak uit eigenbelang of zelfverdedeging verschrikkelijke dingen te doen.
Het dunne laagje beschaving kan hun dan niet meer helpen en alle normen en waarden worden weggedrukt.
Een mens in nood is eigenlijk weer net een dier.

De hele maatschapij is ook een aardig opgefokt kruidvat geworden, waaarin steeds meer mensen in de fout gaan.
Gelukkig zijn er ook nog heel veel goedwillende mensen, die sterk in hun schoenen staan en een stootje kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ieder mens het goede en het slechte in zich heeft.
Maar afhankelijk van de plek waar je wordt geboren en de dingen die je meemaakt kan er iets gebeuren waardoor je misschien de draad kwijtraakt.
Dat is geen excuus, maar het kan.
Toch geloof ik dat -de hele verdrietige uitzonderingen daargelaten- dat de meeste mensen eerder naar het goede dan naar kwade neigen.
Niet iedereen is even sterk en niet iedereen maakt de juiste keuze, want we kunnen keuzes maken, we kunnen kiezen voor goed of slecht.
Ik heb mensen zien worstelen met zo'n keuze, waarbij ik bijna snapte dat ze de verkeerde keuze maakte, want soms pakt het leven je keihard aan en is het zo moeilijk.
Maar ook al worden er fouten gemaakt, je kunt altijd opnieuw die keuze de goede kant op maken!
Uiteindelijk geloof ik toch echt dat de mensen meer goed dan slecht zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een kind word niet slecht geboren, maar door bepaalde (levenservaringen) en omstandigheden kan het wel zo zijn (door zich niet goed te kunnen uiten) dat dat een mens beivloed of dat er een agressie los komt, die aleen psychisch behandeld kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste vind ik de verdeling tussen goed en slecht heel anders. Ik heb er ooit een prachtige uitspraak over gehoord; goed en kwaad is relatief en hangt af van plaats en moment ( de uitspraak was anders/mooier).
Ten tweede, iedereen heeft soms erg slechte gedachtes.
Mensen die dat ontkennen zijn pas eng.
Ten derde, kinderen worden nooit als moordenaar oid geboren. Er zit altijd een verhaal achter, echter hoor je deze nooit.
Ten vierde, sommige mensen zien alleen maar het slechte en zeuren/klagen/steunen het leven door. Ik pas daar voor en zoek altijd naar het goede, ik probeer dat in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is van nature slecht. Wij leven immers door slimmer te zijn dan anderen. Het instinct om te overleven is echter aangepast aan de omstandigheden. We hoeven niet te vechten voor eten, omdat er genoeg is.

Maar als je moet liegen, bedriegen, stelen, moorden voor voedsel dan zal geen mens hierover twijfelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je niet moet denken in termen van goed of slecht. Een mens is een dier zoals alle andere dieren. Je kunt je voor hetzelfde geld je afvragen of een hond goed of slecht is. Een hond is gewoon een hond en gedraagt zich op natuurlijke wijze zoals zijn instinct hem ingeeft enom hem aggressief te krijgen moet je hem een bepaalde opvoeding/afvoeding geven. Maar als dat juist de bedoeling is kom je weer bij de vraag "Wat is goed".

De mens gedraagt zich van nature natuurlijk zoals zijn dierlijke instinct hem ingeeft. De beschaving is een dun laagje vernis bestaande uit afspraken teneinde de samenleving soepel te laten draaien. Onder dat laagje venis is een mens gewoon een zoogdier evenzeer als een hond. Of dat goed of slecht gewaardeerd moet worden zal ieder voor zich moeten bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is over het algemeen naar mijn mening bezig met zijn leven te overleven.
Sommige mensen zijn daar niet tevreden mee en doen anderen "kwaad" om er zelf bijvoorbeeld beter van te worden, hun gelijk te krijgen, uit afgunst of noem maar op.
In extreme omstandigheden struggle for life gedraagt over het algemeen niemand zich meer geciviliseerd en zul je bij wijze vanspreken en soms ook letterlijk over lijken gaan om zelf te overleven.
Maar of dat slechtheid is betwijfel ik

Je wordt niet zomaar een psychopaat , dat is erfelijk, ontstaat door ernsige verwaarlozing mishandeling in de jeugd of na letsel aan de hersenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is van nature een opportunist ; daar hangt op zich geen waarde-oordeel aan. Wat mensen goed of slecht maakt, is uiteindelijk hun eigen vrije wil ; wat doe je met de omstandigheden waarin je leeft. Hoe groter het voordeel voor jezelf zonder tekening te houden met een ander is, en hoe minder voordeel rekening houden met een ander oplevert, hoe eerder mensen geneigd zijn alleen met zichzelf rekening te houden. We leven wat dat betreft wel in een samenleving waarin beschaving, werken voor je brood en rekening houden met en iets doen voor een ander niet voor iedereen meer even aantrekkelijke deugden zijn.
De mens is van nature niet slecht, maar wel sterk geneigd misbruik te maken van de omstandigheden. Ten koste van anderen. Dat is de achilleshiel van bijvoorbeeld ons sociale stelsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wordt geboren, behoor je 'leeg' te zijn. Je neemt echter dingen mee uit je vorig leven. Die dingen gaan je gedrag bepalen, samen met datgene wat je gaat meemaken. Samen maken ze je karakter dat goed of slecht kan zijn. Krijg je alleen, of heel veel, met goede dingen te maken die je ziet of hoort dan gaat dat ook overheersen. Wordt je geboren in een gezin waar veel slechte dingen gebeuren, zoals vloeken, stelen, voorbereidingen voor aanslag, dan besef je niet dat het slecht is, maar een ander wel.
Je wordt dus geboren met wat goeds en wat slechts in je. Hoe dat zich ontwikkeld is de wijze waarin je verder met die goede en slechte dingen in het leven te maken krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed of slecht ? Nee iemand word geboren zonder die dingen hetzelfde dat een geboren persoon ook geen angsten kent. Word allemaal in de loop der jaren door je omgeving gevormd tenminste 60 procent neem je mee uit je omgeving. De rest zijn keuzes op oudere leeftijd van je zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed of slecht bestaat alleen als je er zelf voor kiest.
dat wil niet zeggen dat het altijd even makkelijk is voor goed te kiezen,soms loop je achter iets slechts aan zonder dat je het in de gaten hebt.
Bewustzijn hierover vind ik belangrijk.
40-45 heeft bewezen dat hele volkstammen dat deden.
En dat gebeurd nog steeds op grote schaal, op kleine schaal vraag ik me iedere dag weer af of ik mensen goed behandel.
En als dat niet zo is, mezelf te (laten) corrigeren.
Beschaving begint daar waar ik het laat beginnen.
dat zou ik zeker geen verschuilen willen noemen.