Rouwboeketten, bruidsboeketten, waarom niet verkrijgbaar tegen redelijke prijzen?

Van de week hoorde ik (op de radio), een kort deel van een reportage over rouw- en bruidsbloemwerk. Men vroeg zich af waarom hier van die onvoorstelbaar hoge prijzen voor worden gevraagd.
Men had een onafhankelijke bloemist wat bloemwerk laten zien en gevraagd wat het maximaal waard kon zijn. Hij kwam tot prijzen die minder waren dan één derde, van wat ervoor was betaald!

Er wordt misbruik gemaakt van de emotionele toestand van de klanten, dat blijkt overduidelijk. Er schijnen zelfs mensen te zijn die hierdoor niet naar de begrafenis van vrienden of familieleden gaan. Omdat ze de bloemstukken niet kunnen betalen en zich schamen (als nabije vriend of familielid) om zonder bloemen te verschijnen.
Dat is toch werkelijk te erg voor woorden!

Je gaat haast denken dat er onderling een soort van 'kartelafspraken' worden gemaakt door de bloemisterijen.
Zijn er helemaal geen bloemisten die zich dat realiseren, en dergelijke bloemwerken voor normale prijzen kunnen/willen leveren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik kan jou mening niet delen. Ik heb al aardig wat begrafenissen achter de rug maar kan altijd voor een prijs die ik wil betalen voor een bloemstuk voor de overledenen een mooi stuk kopen. Ik weet ook niet wat jij een normale prijs vind.
13 jaar geleden
Je kunt het in principe zo duur maken als je zelf wilt. De symbolische roos is er een mooi voorbeeld van. De enorme rouwarrangementen zijn er soms meer om een ander de ogen uit te steken. Dat geldt ook voor bruidswerk, mensen stellen hoge eisen en dat kost geld. Lelietjes ter Dalen in de winter etc. Maar vroeger werd iedere bloem voor een bruidsboeket apart op draad gezet. Tegenwoordig gebruikt men een kant en klare handsvat met kant en steekschuim en is het bruidsboeket in 1/3 van de tijd in elkaar gezet.
Dus ja, ze (bloemisten)vragen teveel geld, maar mensen laten het ook zelf gebeuren. Het is niet netjes dat mensen met verdriet hier de dupe van worden. Maar voor een bloemist is het wel handel en aangezien ze moeten bestaan van bloemwerk en beslist niet kunnen bestaan van de losse verkoop is het ook wel te begrijpen. Het spreekwoord 'de een zijn dood is de ander zijn brood' komt hier wel tot zijn recht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra een bloemist of bakker hoort dat het bloemstuk of taart voor een begrafenis of trouwerij is, rinkelt de kassa. Gewoon niet zeggen waar het voor is of beginnen met 'wat kan ik krijgen voor 20-30 EUR (of het bedrag dat je wilt uitgeven)'. Daarna zeg je pas waarvoor het bedoeld is.

Juist dan denken veel mensen niet na wat ze uitgeven en daar wordt dan misbruik van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo dat de bloemstukken bij begrafenisondernemers heel duur zijn.
Maar bij een gewone bloemist kan je toch gelijk welk bloemstuk laten maken?
Dan bepaal jijzelf hoeveel het bloemstuk mag kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook bij een 'gewone' bloemist worden vaak voor trouwerijen en begrafenissen anderen prijzen gerekend...