Klopt het dat wanneer men een film kijkt, de een zich identificeert met de zwakkere en de ander met de sterkere?

Ik heb wel eens gehoord dat wanneer er een actiefilm wordt gekeken, dan de ene persoon zich identificeert met diegene die zwak is en wordt onderdrukt (de goeierik), en de ander met diegene die onderdrukt (dus de slechterik).

Dat er dus ook in onze werkelijke samenleving dit als een onderscheidt aanwezig is?

Nu ben ik iemand die zich voornamelijk iets aantrekt van diegene die wordt onderdrukt, ik kan me dus totaal niet plaatsen als iemand zich verplaatst in de diegene die onderdrukt. Waarom doet die iemand dat?
Is het misschien omdat iemand 'zwakte' niet kan verdragen en daarom voor de 'sterke' kant kiest?

En op het einde van de film (met een goede afloop) is het de goederik die van de slechterik wint, en dan is het opeens de goederik die de slechterik onderdrukt en dan verandert ook het voorbeeld naar de goederik.

Ik hoop dat het enigszins duidelijk is wat ik bedoel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik denk dat de kijker zich het liefst en makkelijkst identificeert met de persoon die het meest op hem zelf lijkt, of met de persoon, die de kijker het liefst zelf zou zijn.

Hangt er vanaf hoe jezelf in het leven staat, of je je het makkelijkst kunt verplaatsen met de goodguy of de badguy.
13 jaar geleden
Ik identificeer me eigenlijk altijd met het personage van waar uit het verhaal word verteld..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik naar mezelf kijk identificeer ik me met het slachtoffer
dus degene die niet leuk behandeld wordt
ik leef echt mee en huil graag
een film die ik mij voor de geest haal is "'the hand that rock the cradle"' heb ik 20 keer gezien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou goed kunnen dat iemand die zich met de sterke identificeert zich te kwetsbaar voelt om zich met de zwakkere te identificeren, de rol van de onderliggende partij lijkt hem ondraaglijk.