geef t beest een naam; hemelgod of bliksem... waarom houden mensen zo van categoriseren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Omdat het dan geen rommeltje is in hun hoofd. Mensen raken al heel snel in paniek als ze iets niet kunnen plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen categoriseren graag om houvast te vinden in een vaak onbegrijpelijke wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan iets als bliksem toch moeilijk een hemelgod noemen als je weet hoe bliksem ontstaat?

Als je dat niet weet, dan ga je naar andere verklaringen zoeken.
Vandaar dat de vroegere mens ongetwijfeld veel ontzag heeft gehad voor de harde donderslagen die bij onweer optraden, en hij zag donder en bliksem als actie van de goden. [Seth, Zeus, Donar, Thor].
Geen weldenkend mens zal dat nu nog zo zien.

Het gaat dus niet om categoriseren, maar om het zoeken naar verklaringen. Dat is "des mensens".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens een gesprek te voeren zonder namen te gebruiken!